Wdrożenie systemu zarządzania magazynem (WMS) może wydawać się skomplikowanym i trudnym procesem. Ta początkowa niepewność wynika z nieznajomości tego, co nas czeka. Pracownicy muszą zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia, dlatego naturalne jest, że wdrożenie budzi pewne obawy. Na szczęście, jeśli proces jest odpowiednio przemyślany i zaplanowany przez doświadczonego dostawcę, można rozwiązać te wątpliwości.
Jednak zanim przystąpimy do wdrożenia, warto zastanowić się, jakie kroki należy podjąć i czego wymagać od zespołu wdrożeniowego, aby osiągnąć sukces. Choć zakres wdrożeń może się różnić, to ich etapy zwykle są do siebie podobne. Dotyczy to wdrożeń różnej klasy systemów informatycznych, nie tylko systemu WMS, ale także np. ERP czy CRM.
Przy wdrożeniu liczy się przede wszystkim wynik, jakim jest zadowolenie i satysfakcja klienta. Obejmują one nie tylko uruchomienie zaplanowanych funkcjonalności, ale także jakość współpracy z firmą wdrożeniową oraz czas trwania całego procesu.
Oto cztery kroki, które przyczyniają się do sukcesu wdrożenia WMS:
Analiza przedwdrożeniowa – pierwszy krok do sukcesu
Pierwszym krokiem, który zapewnia powodzenie wdrożenia WMS, jest dokładna analiza przedwdrożeniowa. Jest to konieczne, aby jasno zdefiniować:
procesy, których dotyczy wdrożenie
potrzeby firmy oraz wąskie gardła
cel, który chcemy osiągnąć podczas wdrożenia.
Kluczowy element analizy przedwdrożeniowej stanowią spotkania projektowe z udziałem dostawcy WMS i klienta. Na spotkaniach powstaje cała koncepcja wdrożenia ustalona pomiędzy obiema stronami. Podczas tych spotkań zespół wdrożeniowy dowiaduje się m.in.: jakie są potrzeby, na które ma odpowiedzieć WMS oraz jaka jest specyfika procesów, na których opiera się funkcjonowanie magazynu. Pozwala to na indywidualne podejście do każdego klienta. To ile potrzeba spotkań i jak będą one wyglądały zależy od kilku czynników, m.in. od tego z jakim typem magazynu mamy do czynienia oraz złożoności procesów logistycznych.
Dobrze przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa pozwala nam zobaczyć, jakie wyzwania nas czekają i jak możemy się na nie odpowiednio przygotować. Pozwala również określić przewidywany czas zakończenia wdrożenia.
Infrastruktura firmy – solidne fundamenty
Problemów przy wdrożeniu można uniknąć, jeśli wcześniej zostanie przygotowana odpowiednia infrastruktura. Z tej przyczyny należy zweryfikować, czy posiadamy odpowiednie narzędzia i środowisko, dzięki którym będziemy mogli posługiwać się planowaną funkcjonalnością WMS. Na przykład: czy w magazynie działa odpowiednio skonfigurowana i wydajna sieć Wi-Fi? Czy mamy wystarczającą liczbę terminali zbierających dane (kolektorów)? Czy są one optymalne pod kątem pamięci, zasięgu i odczytywania odpowiednich kodów? To wszystko trzeba wiedzieć wcześniej, zanim przystąpimy do wdrożenia, aby cały ten proces mógł przebiec sprawnie, bez zbędnych utrudnień i przestojów.
Przygotowanie infrastruktury nie jest stricte częścią samego wdrożenia. Najczęściej nie leży to też w gestii dostawcy WMS, a samego klienta lub podwykonawcy. Warto zapoznać się z wymaganiami jakie infrastruktura musi spełniać, aby wdrożenie mogło zostać przeprowadzone bez zakłóceń. Na przykład, jeżeli okaże się, że zasięg Wi-fi potrzebny do pracy na kolektorze danych nie jest dostępny wszędzie tam gdzie poruszają się magazynierzy, naprawa będzie mogła być dokonana jeszcze przed uruchomieniem WMS. Tym samym nie będzie go zbędnie opóźniać.
Problemy mogą zdarzyć się także w związku z nieodpowiednim rozmieszczeniem etykiet z kodami na regałach magazynowych. Jeśli będą zbyt blisko siebie, kolektor może nie być w stanie poprawnie odczytać kodu skanowanego przez pracownika, a zamiast tego może „łapać” inny, położony obok.
To wszystko najlepiej jest sprawdzić i skorygować przed wdrożeniem WMS. Jeśli jest to pierwsze wdrożenie systemu WMS i dopiero będziemy drukować etykiety na lokalizacje, warto zwrócić na to szczególną uwagę. Czasem rodzaj oświetlenia, wielkość etykiety czy rodzaj skanera może wpłynąć na szybszy odczyt danych. Każda stracona sekunda na tym etapie przekłada się na minuty lub nawet godziny w zakresie miesiąca – dlatego każdy element infrastruktury jest tak istotny.
Zaangażowanie obu stron – warunek sprawnego wdrożenia
Zaangażowanie obu stron jest niezmiernie ważne niezależnie od tego jaki system wdrażamy. Każda ze stron ma wyznaczone zadania, które musi wypełnić, aby wdrożenie przyniosło oczekiwane efekty i przebiegało zgodnie z ustalonym terminarzem. Wspólna praca na rzecz sukcesu wdrożenia, rozpoczyna się już na etapie wcześniej wspomnianych spotkań projektowych. Zespół wdrożeniowy, czyli osoby spoza firmy, nie wiedzą jaka jest specyfika pracy na danym magazynie, gdzie występują problemy i co wymaga poprawy, dopóki nie zostanie im to przedstawione przez klienta. Dostawca rozwiązania będzie w stanie skonfigurować je w odpowiedni sposób, tylko jeśli pozna potrzeby, na jakie ma odpowiedzieć system.
Również podczas szkolenia bardzo istotne jest duże zaangażowanie, nie tylko osoby prowadzącej szkolenie, ale przede wszystkim jego odbiorców. Choć praca na kolektorach danych jest intuicyjna i łatwa do opanowania (nawiasem mówiąc dodatkową korzyścią przejścia na WMS jest skrócenie czasu potrzebnego na wdrożenie nowych pracowników) to kluczowe jest właśnie aktywne włączenie się w ten proces osób, które będą pracować na systemie. Oznacza to na przykład zgłaszanie błędów czy wszelkich wątpliwości, które mogą mieć istotne znaczenie dla sprawnego działania WMS.
Warto też pamiętać, że wdrożenie nie trwa tylko wtedy, gdy dostawca systemu przeprowadza szkolenia i konfiguruje system. Duży nacisk kładzie się też na testy trwające pomiędzy spotkaniami z dostawcą. To też jest bardzo ważny element wdrożenia. Najczęściej dostawca tworzy dodatkową bazę danych, na której można dowolnie wystawiać dokumenty, przeprowadzać różne scenariusze testowe i weryfikować konfiguracje czy zachowanie systemu WMS, na poszczególnych etapach. Jeśli zajdzie taka potrzeba to właśnie na tym etapie można je skorygować. Później , po uruchomieniu będzie to już dużo bardziej ryzykowne i obarczone niepotrzebnym zatrzymaniem całego procesu, presją czasu, presją pracowników, a może nawet klientów. Dlatego etap testów wewnętrznych również jest tutaj kluczowy.
Przejście na nowy model pracy
Wdrożenie powinno być ułożone w taki sposób, by nie wywróciło „do góry nogami” tego, co dzieje się po stronie dokumentów, na przykład fakturowania, zamówień, dokumentów międzymagazynowych i produkcji. Funkcjonalność WMS jest na tyle szeroka, że dotyczy wszystkich tych obszarów. Im łagodniej zaprogramujemy punkty ich styku, tym uruchomienie będzie przechodziło sprawniej.
Szczególnie istotne jest to dla klientów, którzy ze względu na specyfikę funkcjonowania nie mogą sobie pozwolić na przestoje w pracy magazynu. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia m.in. w przypadku naszego klienta Wydawnictwa Jedność, u którego wdrożyliśmy WMS. Jak mówi dyrektor wydawnictwa ks. Leszek Skorupa:
„Jesteśmy nietypowo skonstruowani przez sezonowość i różne źródła powstawania zamówień, więc zrealizowanie wdrożenia było dla nas wyzwaniem. Byliśmy bardzo mocno ograniczeni czasowo ze względu na deadline przed sezonem wysyłkowym podręczników. Pomimo to udało się.”
Warto rozważyć wdrożenie WMS, który będzie pracował na jednej bazie danych z systemem ERP. Dzięki temu jego wprowadzenie nie będzie oznaczało kolejnej rewolucji w firmie. Implementacja WMS będącego integralną częścią ERP nie tylko zajmie mniej czasu, ale będzie również łatwiejszy a także tańszy w zarządzaniu i utrzymaniu. Z tych powodów przy tworzeniu WMS zdecydowaliśmy się na takie właśnie rozwiązanie, czyli wbudowanie WMS w system ERP.
Płynne przejście na nowy model pracy to konkretny wyznacznik sukcesu. Z naszych doświadczeń uruchomienie systemu WMS u klienta może trwać 2 dni. Jednak na to składa się zaangażowanie zarówno naszego zespołu, jak i klienta. Jest to również wynik naszej metodyki wdrożenia. Operatorzy dostają kolektory, z którymi spotkali się już wcześniej i zaczynają obsługiwać procesy, które już znają z testów. Nie jest więc potrzebny dodatkowy czas, żeby przyswoić te narzędzia.
Z tej samej przyczyny warto zadbać o dobre zaplanowanie wdrożenia i uruchomienia. Jeśli to zrobimy, wyprzedzamy potencjalne problemy. Na przykład, jeśli uruchomienie WMS jest zaplanowane na luty, a w firmie pod koniec roku przeprowadzana jest inwentaryzacja, to skutkiem tego będzie konieczność ponownego zrobienia inwentaryzacji. Dlatego odpowiednie zaplanowanie uruchomienia WMS pozwoli na uniknięcie tego typu problemów – czyli zbędnej pracy i dodatkowych kosztów.
Wdrożenie WMS – wnioski
Sukces wdrożenia powinien być mierzony tym, co osiągniemy w porównaniu do tego, co zakładaliśmy w analizie. Jeśli analiza została przeprowadzona szczegółowo, a ułożenie procesu było przemyślane, to osiągnięcie tego, co zostało wcześniej zaplanowane oznacza sukces wdrożenia.
W rzeczywistości na ten proces składa się wiele czynników, które niekiedy mogą stanowić poważną przeszkodę. Praktyka jednak pokazuje, że przy rzetelnym i dokładnym podejściu jesteśmy w stanie przewidzieć potencjalne problemy i zminimalizować ryzyko wystąpienia opóźnień, np. związanych z dopasowaniem infrastruktury. Dlatego do wdrożenia WMS (podobnie jak wdrożeń innych systemów) należy podejść odpowiedzialnie. Poświęcając więcej czasu na przemyślenie i przedyskutowanie potrzeb, a także planując wdrożenie wcześniej, jesteśmy przygotowani na niemalże wszystkie potencjalne problemy. Dzięki temu WMS może być szybko wdrożony bez zbędnych przestojów w pracy na magazynie.
Komentarze (0)
Napisz komentarz
Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!
Choć zalet wdrożenia WMS jest wiele, przedstawiam tylko kilka, które występują najczęściej u naszych klientów i mają dla nich największe znaczenie.
Wiele przedsiębiorstw nadal polega na rozwiązaniach opartych na plikach w Excelu lub innych wypracowanych narzędziach. W takiej sytuacji, trudno mówić jednak o automatyzacji procesów magazynowych i wewnętrznej logistyki magazynowej, która pozwala przyspieszyć tempo pracy na magazynie oraz zmniejszyć ilość pomyłek. Dlatego kiedy firma, która dotychczas polegała na tego typu narzędziach, decyduje się na wdrożenie WMS, szybko odczuwa wyraźny wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu. Niewątpliwie zastosowanie systemu WMS do zarządzania magazynem i logistką magazynową, przynosi firmie szereg korzyści, w postaci realnych oszczędności finansowych.
Wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu
Nie ma znaczenia jaką branżę reprezentuje klient. Każda firma, która decyduje się na wdrożenie WMS lub mobilnego magazyniera, przede wszystkim skraca czas przygotowania wysyłek i dostaw.
Praca na magazynie z pomocą kolektorów jest po prostu szybsza i łatwiejsza, niż w przypadku systemu zainstalowanego na komputerze.
W przypadku WMS od Humansoft, zarówno w systemie ERP jak i na kolektorze danych można sprawdzić, co znajduje się w danej lokalizacji i zobaczyć ścieżkę dostępu do towaru począwszy od rzędu, regału, poziomu aż po konkretne miejsce składowania towaru. Jednak to właśnie aplikacja zainstalowana na kolektorze pozwala ten proces znacząco przyspieszyć. Magazynier przygotowując wysyłkę widzi na kolektorze jasną dyspozycję skąd ma pobrać towar. Dzięki temu następuje eliminacja sytuacji, w której pracownik błądzi po magazynie, poszukując danego artykułu na własną rękę lub musi pytać o towar innych osób.
Warto wspomnieć, że istnieje możliwość wdrożenia etykiet, które dotyczą nie tylko artykułu, ale także numeru partii. W efekcie tego możemy w pełnym zakresie pokazać magazynierowi, gdzie ma się udać i co konkretnie wziąć. Wówczas mamy pewność, że pracownik pobierze dokładnie to, co powinien, np. artykuł z konkretnej partii lub o konkretnym terminie przydatności.
Jednocześnie lokalizacje WMS pozwalają na utrzymanie porządku w magazynie. Po zeskanowaniu kolektorem kodu w miejscu paletowym, aplikacja pokaże, jakie towary znajdują się w tym miejscu. Pracownicy zaczynają dostrzegać wartość tego, że każdy artykuł znajduje się w określonej, znanej lokalizacji i dzięki temu sami dbają o prządek.
Zmniejszenie ilości reklamacji
Jeśli towary są odpowiednio oklejone etykietami, magazynierzy praktycznie nie są w stanie wysłać niewłaściwego asortymentu do klienta. Wynika to z tego, że magazynier nie musi się zastanawiać, co powinien spakować, ponieważ po pierwsze – kolektor wskaże mu miejsce pobrania odpowiedniego towaru, a po drugie – aplikacja nie zatwierdzi pobrania innego artykułu. W sytuacji zeskanowania złego kodu, pracownik otrzyma na kolektorze odpowiednie ostrzeżenie i dzięki temu nie popełni błędu.
Szybkie wdrożenie nowych pracowników i niższe koszty szkolenia
Dzięki szybkiej identyfikowalności lokalizacji towaru, wdrożenie nowego pracownika jest łatwe i trwa krócej. Dzięki temu jest również tańsze. Bez WMS nowy pracownik może mieć problemy z tym, by w prosty sposób identyfikować poszczególne artykuły, zwłaszcza jeżeli ma do czynienia z podobnym do siebie asortymentem. Natomiast lokalizacje oraz kody kreskowe na artykułach powodują, że możliwość pomyłki jest znacznie redukowana.
Poza tym, aplikacja mobilny magazynier jest jak nawigacja, która w sposób graficzny pokazuje, gdzie należy iść i jaki artykuł pobrać. To dzięki temu, nowy pracownik szybko staje się samodzielny i nie wymaga długiego, a co za tym idzie, kosztownego szkolenia.
To wszystko przyczynia się również do zmniejszenia stresu nowego pracownika i sprawia, że czuje się pewniej kompletując zamówienia. Choć ten aspekt nie przynosi bezpośrednich korzyści finansowych, to warto pamiętać, że komfort pracy i zadowolenie pracownika, przekłada się na jego zapał do pracy.
Przyspieszenie inwentaryzacji, nawet o 60%
Tę korzyść najłatwiej opisać na konkretnym przypadku wdrożenia WMS. W momencie gdy zaczynaliśmy wdrożenie u jednego z klientów, inwentaryzacja zajmowała tam 5 dni intensywnej pracy z nadgodzinami. Natomiast pierwsza inwentaryzacja z użyciem kolektorów przeprowadzona w czasie, gdy wciąż trwało wdrożenie, została zredukowana do 2 dni. A więc już wtedy, proces ten został skrócony o 60 % , przy czym pół dnia zajęło oklejanie towarów nowymi etykietami.
Dla klienta są to konkretne oszczędności. Firma nie musi już ponosić kosztów związanych z dłuższym zatrzymaniem produkcji z powodu inwentaryzacji. Poza tym, w razie potrzeby może ją przeprowadzać częściej, ponieważ teraz zajmuje mniej czasu.
Oszczędności związane z redukcją drukowanych dokumentów
WMS zapewnia obsługę dokumentów bezpośrednio na kolektorze. Przy pomocy panelu kierownika, osoba upoważniona, przypisuje magazynierom dokumenty do spakowania, które magazynierzy widzą na swoich kolektorach. Dlatego, w zupełności można zrezygnować z drukowania dokumentów, które do tej pory trafiały na magazyn.
W tym momencie warto wspomnieć, że panel kierownika umożliwia również dodanie priorytetów w dokumentach, dzięki czemu pracownik wie, w jakiej kolejności powinien pakować artykuły. Taka funkcjonalność doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy pakowanie towarów musi uwzględniać czas przyjazdu poszczególnych kurierów lub termin realizacji zamówień. Jest to kolejna zaleta przejścia na elektroniczne dokumenty.
Niektóre firmy pozostają przy drukowaniu dokumentów. Jest to sposób pośredni – dokumenty są drukowane wraz z kodem kreskowym, który pracownik sczytuje za pomocą kolektora i wyświetla je na ekranie. Zdarza się to rzadko, ponieważ rezygnacja z papierowych dokumentów w skali roku oznacza dla firmy spore oszczędności.
Automatyzacja i przyspieszenie tworzenia dokumentów spedycyjnych i etykiet
Integracja WMS z systemami firm kurierskich zapewnia szybką i wygodną obsługę nadawania paczek, bez potrzeby logowania się na strony spedytorów. W przypadku systemu WMS od Humansoft, po spakowaniu towaru i zmianie statusu dokumentu „do wysyłki” (może to dziać się również automatycznie) system automatycznie generuje list przewozowy oraz drukuje etykietę przewozową. Jednocześnie program może wysłać powiadomienie sms lub e-mail do klienta i handlowca, z informacją o wysłaniu towaru.
O tym jak duże korzyści płyną z integracji WMS z aplikacjami kurierskimi i z jakimi oszczędnościami się to wiąże, niech świadczy jedna z wypowiedzi naszego klienta – Wiceprezesa firmy ANIRO Pana Daniela Kaczmarczyka:
„Dzięki integracji z systemami kurierskimi tworzenie dokumentacji, wydruk etykiet na paczki czy zamawianie kuriera, odbywa się automatycznie, jednym kliknięciem w systemie. W efekcie tego, odzyskaliśmy 90% czasu pracy na jednym z etatów.”
Jedna baza danych – wiele zalet
I na koniec ostatnia, ale niezwykle ważna korzyść dla firmy, którą zapewniają wyłącznie kompleksowe systemy ERP z wbudowanym WMS. Tą korzyścią jest praca na jednej bazie danych i brak konieczności integrowania ze sobą zewnętrznych programów, dostarczanych przez różnych producentów.
Zalet pracy na jednej bazie danych jest naprawdę wiele. Wymienię choćby kilka, tych najbardziej kluczowych dla firmy, jak: jedna konfiguracja obiektów w systemie, jedna aktualizacja wspólna dla całego programu, spójność danych, bezpieczeństwo rozwoju ERP i WMS, a także jeden producent odpowiedzialny za całość – aktualizację, rozwój oraz wdrożenie systemu.