E-Commerce to niezwykle szybko i dynamicznie rozwijająca się branża, która zrewolucjonizowała proces robienia zakupów milionów ludzi na całym świecie. Za tą rewolucją stoją jednak również nowe wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorcy.

Znaczna oszczędność czasu, wygoda zapoznania się z ofertą i dokonania wyboru sposobu dostawy, czy płatności, to tylko niektóre z udogodnień, które konsumenci zawdzięczają sklepom internetowym. Jednakże im większe zainteresowanie e-zakupami, tym więcej trudności i wyzwań, z jakimi na co dzień zmagają się sklepy online.

W artykule przyjrzymy się tym związanym bezpośrednio z logistyką w e-Commerce, a także poszukamy pomysłów na ich rozwiązanie.

  1. Jak szybko dostarczyć zamówienie?

Szybkość i innowacyjność dostaw to jedno z największych wyzwań przed którymi stoją sklepy internetowe. Dlatego właśnie w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje logistyka ostatniej mili, będąca odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku e-commerce.

Ostatnia mila to transport na ostatnim odcinku drogi, pod drzwi klientów końcowych. Określana jest jako jeden z najbardziej istotnych, ale jednocześnie najdroższych, elementów w łańcuchu dostaw. Zaburzenie płynności finalnego etapu doręczenia paczki może negatywnie wpłynąć na całościowy odbiór firmy, czego konsekwencją może być niechęć klienta do skorzystania z jej usług w przyszłości.

Z raportu Gemius wynika, że szybka dostawa to taka, która mieści się w przedziale od 8 do 12 godzin. Z tego powodu, wiele firm kurierskich inwestuje obecnie w zmodernizowane sortownie, które pozwalają usprawnić ten etap łańcucha dostaw.

Innym usprawnieniem, które może wpłynąć na poprawę jakości dostaw są usługi on-demand. Tego typu rozwiązanie, oprócz konkretnej godziny i sposobu dostawy, umożliwia klientowi skorzystanie z opcji wyprowadzenia psa przez kuriera lub zrobienie przez niego zakupów.

Jakie kroki zatem może podjąć przedsiębiorstwo, by sprostać wyzwaniu szybkiej i wysokojakościowej dostawy?

Rozwiązaniem jest wybór najefektywniejszej firmy kurierskiej, z szerokim wachlarzem rozwiązań oraz krótkim czasem dostawy.

  

  1. Jak w krótkim czasie obsłużyć jak największą liczbę zamówień?

Obecnie konsumenci zwracają uwagę nie tylko na innowacyjne sposoby dostaw, ale również na czas w jakim zamówienie jest realizowane. Stali się zatem bardziej niecierpliwi niż dotychczas, co wyraźnie widać w sytuacji, gdy klient czeka na swoją paczkę o jeden dzień za długo. Stale rosnąca liczba składanych zamówień dodatkowo wydłuża realizację każdego z nich. Dynamiczny rozwój wpływa niestety bardzo często na liczbę pomyłek w kompletowaniu zamówień, które zaburzają płynność w łańcuchu dostaw. W jaki sposób poradzić sobie z rosnącą liczbą zamówień, tak realizować je zawsze w tym samym, krótkim czasie?

Odpowiedzią jest wdrożenie automatyzacji procesów. Rozwiązaniem umożliwiającym ją, jest implementacja systemu ERP, który usprawni wszystkie najważniejsze procesy zachodzące w firmie: od zakupów, przez sprzedaż i gospodarkę magazynową, na księgowości i zarządzaniu środkami trwałymi kończąc. Oprogramowanie pozwala zaoszczędzić czas, dzięki usprawnieniu kluczowych procesów, wyeliminowaniu żmudnych i powtarzalnych zadań i przyspieszeniu czynności związanych z logistyką e-sklepu. 

  1. W jaki sposób zoptymalizować procesy w magazynie?

Optymalizacja procesów magazynowych stanowi kluczowy aspekt usprawnienia działań w branży e-Commerce. Pozwala zapewnić odpowiednie warunki fizyczne dla bezpiecznego przechowywania towarów i produktów, przy jednoczesnym ułatwieniu procesu zbiórki i kompletacji. W czasie rosnących oczekiwań klientów, eliminowanie błędów i odpowiednie zarządzanie zasobami w magazynie stanowi istotny wskaźnik pokazujący, jak efektywny jest cały proces obsługi zamówień w sklepie.

Rozwiązaniem, które istotnie może pomóc zwiększyć wydajność i efektywność obsługi zamówień w magazynie, jest WMS. To wielofunkcyjne narzędzie informatyczne zarządzające wszystkimi procesami, które odbywają się na jego terenie. Dzięki wyposażeniu w automatyczne reguły zarządzania i algorytmy, stanowi gwarancję zwiększenia efektywności pracy i poprawy jakości realizowanych zamówień, a także redukcji kosztów. System pozwala na zwiększenie wydajności magazynu bez konieczności powiększania jego powierzchni czy zatrudniania nowych pracowników.

  1. Jak wybrać odpowiedni model logistyczny?

Aby móc mówić o w pełni zautomatyzowanych i efektywnych procesach, przedsiębiorstwo musi zacząć od określenia, jaki model logistyczny będzie dla niego najwłaściwszy. W tym celu w dalszej części przybliżymy przykłady modeli, na których firma może oprzeć swoje działanie.

Pierwszym, a zarazem najbardziej popularnym jest tzw. OYO (ang. On Your Own), w którym przedsiębiorstwo realizuje wszystkie operacje we własnym zakresie. Istnieje wiele podkategorii tego modelu. Jednym z nich jest sytuacja, w którym zamówienia są realizowane prosto z domu właściciela. Kolejnym jest sytuacja, w której przedsiębiorca posiada sklep stacjonarny, a dodatkowo służy on jako magazyn w sklepie internetowym.

Drugim, wartym uwagi modelem, jest dropshipping, w którym całość operacji logistycznych realizuje dostawca. Hurtownik otrzymuje zamówienie od firmy zlecającej, po czym wysyła skompletowaną paczkę klientowi, a ze sklepem rozlicza się po ustalonych cenach hurtowych.

Trzecim modelem, o którym warto powiedzieć, jest tzw. Pseudo just in time, który łączy ze sobą dwa poprzednie: OYO oraz dropshipping. W jego przypadku firma bazuje na towarze z hurtowni, ale kwestiami pakowania oraz wysyłki zajmuje się samodzielnie. Właściciel nie musi inwestować wcześniej w towar, ale dzięki kontaktowi z produktem przed wysyłką, może mieć duży wpływ na sposób zapakowania przesyłki, wybór kuriera czy dorzucenie ulotek lub gratisów do zamówienia.

Pomimo niewątpliwych zalet, model Pseudo just in time, niesie ze sobą ryzyko, wydłużonego czasu realizacji zamówień, a po drugie wyższe koszty wysyłek (od hurtownika do firmy i od firmy do klienta).

Ostatnim wartym uwagi modelem jest 3PL (z ang. Third Party Logistics). Opiera się on na wyborze firmy zewnętrznej, której zleca się realizację wybranych funkcji logistycznych. Aby model ten działał skutecznie, konieczna jest poprawna integracja systemów, zmapowanie produktów i określenie krytycznych, nieprzekraczalnych terminów. 

Sklepy online mogą skorzystać z różnych modeli obsługi logistycznej lub łączyć je w zależności od potrzeb. By móc wybrać rozwiązanie dopasowane do nich, należy szczegółowo przeanalizować wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, pod kątem ich specyfiki, liczby realizowanych wysyłek, etapów, z których składa się łańcuch dostaw oraz planów strategicznych.

  1. Przejrzysta polityka zwrotów

Reklamacje i zwroty są nieodłącznym elementem handlu. Zmieniająca się polityka zwrotów nieustannie stawia przed przedsiębiorcamią nowe wyzwania. Według raportu Bitkom, wskaźnik zwrotów w latach 2017-2019 wzrósł o niemalże 20%. Planując swoje działania, e-sklepy, powinny zdefiniować przejrzystą politykę i jasną zwrotów, która uchroni przed nieprzyjemnymi niespodziankami w przyszłości.

Przy ustalaniu polityki zwrotów warto skonstruować ją w taki sposób, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji i będzie stanowić dodatkową przewagę. W wielu branżach obserwuje się, że klienci, którzy częściej zwracają produkty, kupują więcej i częściej. Dodatkowe atuty z tytułu zwrotów – jak bezpłatna wysyłka zwracanych produktów, czy bezterminowy zwrot – wcale nie muszą oznaczać wysokich i niepotrzebnych kosztów dla przedsiębiorstwa.  

  1. W jaki sposób zintegrować systemy zarządzające logistyką?

Bardzo często po wdrożeniu nowego systemu informatycznego właściciele firmy zapominają, jak istotną kwestię stanowi integracja rozwiązań. Korzyści płynące z połączenia systemów są znacznie większe od sumy korzyści osobnych programów. Przygotowując się do tego procesu, trzeba zastanowić się nad podstawowym pytaniem: po co w firmie potrzebna jest integracja i jak wpłynie na całe przedsiębiorstwo.

  • Integracja systemów istotnie ogranicza powtarzalne dla wielu rozwiązań działania, a także – co najważniejsze – pracę manualną, którą musi wykonać pracownik. To z kolei pozwala oczekiwać mniejszej ilości błędów popełnianych przez czynnik ludzki oraz ograniczyć koszty z nimi związane. 
  • Dzięki zminimalizowaniu kosztów, przedsiębiorstwo może zaoszczędzić środki na działania inwestycyjne lub wyższe zarobki pracowników, które pozwolą zwiększyć ich motywację do pracy.
  • Korzystanie ze zintegrowanych  rozwiązań informatycznych pozwala wyeliminować niepotrzebne zakłócenia w łańcuchu dostaw, co wpływa na przyspieszenie realizacji procesów i zadań, a tym samym zwiększyć dochody firmy. 
  • Integracja systemów to także zapewnienie lepszego bezpieczeństwa danych. Wszystkie najważniejsze transakcje mogą być realizowane w spójnym oprogramowaniu, co gwarantuje większe bezpieczeństwo przechowywanych informacji. 
  • Zintegrowanie systemów, z których korzysta firma, przyczynia się do zyskania sprawności operacyjnej, która pozwala na zwiększenie wartości przedsiębiorstwa na rynku i istotnego wyróżnienia się na tle konkurencji.

 

Mimo niewątpliwych zalet wynikających z integracji systemów, przed podjęciem takiej decyzji, trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw. Koniecznym jest sprawdzenie stosunku czasu wdrożenia i jego kosztów oraz porównanie nakładów potrzebnych na utrzymanie zintegrowanych rozwiązań z kosztami zatrudnienia, przeszkolenia i liczby potrzebnych osób.

          Podsumowanie

Podsumowując: logistyka w e-Commerce to niezwykle wymagająca i istotna dziedzina nad którą powinna pochylić się każda firma sprzedająca w internecie. Szybkość i jakość dostawy zamówienia ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób odbiorca postrzega całe doświadczenie zakupowe. Tylko doskonała organizacja logistyki daje pewność, że klienci będą zadowoleni.