Choć Black Friday wypada dopiero w listopadzie, to warto zacząć przygotowania do obsługi zwiększonej liczby zamówień o wiele wcześniej. Może ona negatywnie wpłynąć na możliwości przerobowe firmy. Jednak aby tego uniknąć, warto poznać dobre praktyki, zwiększające efektywność obsługi zamówień nie tylko w święto wyprzedaży, ale także w trakcie każdego okresu piku sprzedażowego.
Jak przygotować się do Black Friday 2022?
Wiele sklepów wykorzystuje Black Friday do obniżenia cen. Tradycja o amerykańskich korzeniach została bardzo dobrze odebrana przez Polaków, więc od kilku lat w listopadzie można zaobserwować rywalizację pomiędzy firmami handlowymi. Czy jednak dobra oferta to jedyne, czego trzeba, by zdobyć klientów? Jak poradzić sobie z raptownym zwiększeniem liczby zamówień? Piki sprzedażowe nie powinny stanowić już dłużej problemu, jeśli będziesz trzymać się poniższych wskazówek.
Przygotuj promocje na Black Friday
Zacznij od utworzenia oferty promocyjnej, którą zaprezentujesz w Black Friday. Jeżeli nie masz pomysłu, lub nie wiesz, co będzie korzystne zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta, to zrabatuj produkty, które chcesz od dawna wyprzedać, lub te dobrze rotujące, aby nie mieć problemu z uzupełnieniem zapasów. Ponadto możesz skorzystać z różnych rodzajów zniżek: gratis do zakupu powyżej pewnej kwoty, 2 rzeczy w cenie 1, zniżka 50% na drugi produkt, czy też najzwyklejsza promocja na dany przedmiot. Aby nie stracić, warto dobrze obliczyć promocję – tak, aby klient myślał, że oszczędza, podczas gdy wydaje więcej, niż zazwyczaj.
Wyobraź sobie, że kupujący otrzymuje rabat 10% na wartość całego koszyka zakupowego, jeżeli ma w nim produkty na łączną kwotę 150 złotych. Jeśli w koszyku znajduje się już asortyment za 110 czy 130 złotych, nabywca chętnie dorzuci jeszcze inny produkt, aby skorzystać z promocji – choć na początku tego nie planował.
Ułóż strategię marketingową
Rabaty to jeszcze nie wszystko. Potrzebujesz też strategii marketingowej, aby klienci dowiedzieli się o tym, że mogą u Ciebie skorzystać. W zależności od tego, w jakiej branży działasz, zastanów się, jaka taktyka będzie odpowiednia. Czy lepsza będzie wysyłka newslettera z informacjami, skierowana do stałych klientów, reklama Facebook Ads lub Google Ads, współpraca z influencerami, czy może reklama telewizyjna?
Popularną strategią, zapewniającą pełnię kontroli nad sprzedażą, jest omnichannel. Ten model zakłada, że wszystkie kanały sprzedaży są spójne i posiadają jednolitą strategię sprzedaży. Klienci doznają takich samych wrażeń zakupowych bez względu na to, czy zamówi towar online, u przedstawiciela handlowego, czy kupią go stacjonarnie. Warto zastanowić się nad wdrożeniem omnichannel w firmie, szczególnie że może pomóc w zdobyciu przewagi nad konkurencją.
Nie zapominaj o zapleczu technicznym
Wiele osób zapomina, że piki sprzedażowe nie oznaczają jedynie zysku. To również spore obciążenie, szczególnie gdy przedłużysz promocję o kilka dni. Zwiększenie liczby zamówień przekłada się na więcej pracy dla magazynierów. Ponadto uzupełnianie braków towaru, który został wykupiony, kompletowanie oraz wysyłka paczek, obsługiwanie zwrotów oraz zapytań klientów – to kolejne aspekty typowe dla Black Friday. Musisz również pamiętać o tym, że kupujący oczekują, że Twoja platforma e-Commerce będzie przejrzysta, a także łatwa w obsłudze. Dlatego warto pomyśleć o tych trudnościach wcześniej i dostosować procesy w firmie do okoliczności.
Niektóre branże posiadają możliwość przygotowania prekompletów, czyli gotowych zestawów produktów, które zazwyczaj zamawia się razem. Można także zatrudnić pracowników sezonowych, aby wesprzeć magazynierów w bieżących zadaniach w trakcie piku. Ponadto, aby polepszyć przepływ informacji między magazynem a sklepem internetowym, warto zintegrować platformę e-Commerce z oprogramowaniem ERP lub WMS.
System ERP i Black Friday
System ERP może być pomocne podczas każdego okresu wzmożonej sprzedaży – nie tylko Black Friday, ale też Święta, Cyber Monday, wyprzedaże posezonowe. Największą zaletę systemu stanowi automatyzacja obsługi zamówień. Dzięki niej możliwa jest realizacja ok. 95% zleceń bez potrzeby zaangażowania operatorów z biura obsługi klienta.
Oprogramowanie pomaga uzupełniać braki towaru poprzez weryfikację dostawców oraz wybór tego, który najszybciej doręczy potrzebny asortyment. W ten sposób ciągłość dostępności produktów w Twoim sklepie zostaje zachowana. Klienci mogą także otrzymywać powiadomienia SMS, wysyłane automatycznie, gdy zabraknie produktów, które zamówili. W takich wiadomościach może zostać umieszczona propozycja zamiany na inny, dostępny w danym momencie produkt. Zintegrowanie ERP z firmą kurierską pozwoli na wysłanie zamówienia jeszcze w ten sam dzień.
Podsumowanie
Bez względu na to, czy to wyprzedaż posezonowa, Cyber Monday, Święta, czy Black Friday stanowi dla Ciebie wyzwanie, porady zawarte w artykule pomogą Ci w przygotowaniu organizacji do nadchodzących wydarzeń. Jeżeli odpowiednio do nich podejdziesz, zyskasz wiele cennych doświadczeń.
Ostatnie komentarze