B2B (ang. business-to-business) – określa relację występującą między podmiotami gospodarczymi (firmami / przedsiębiorstwami).
B2B obejmuje:
- przygotowanie ofert
- przygotowanie zamówień
- potwierdzania zamówień
- płatności
- realizację transakcji
- szukanie nowych ofert
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
- marketing.
W praktyce model Business-to-Business sprowadza się nie tylko do utworzenia łańcucha dostaw, lecz również do nawiązania kompleksowej relacji o długofalowym charakterze, obejmującej procesy zarządzania, sprzedaży, marketingu, logistyki, finansów .
Taki typ relacji reprezentują mniej lub bardziej złożone systemy informatyczne, aplikacje wspomagające komunikację pomiędzy partnerami i aktywnie wymieniające informacje handlowe między nimi.
W e-commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę produktów/usług między dwoma podmiotami biznesowymi, np. producentem a hurtownikiem, hurtownikiem a sprzedawcą detalicznym itp. Podejmowanie decyzji B2B może odbywać się na więcej niż jednym poziomie. Na przykład, gdy sprzedawca spotyka się z kierownikiem działu w celu sprzedaży, kierownik działu musi uzyskać zgodę właściciela firmy przed zamknięciem proponowanej sprzedaży.
Wróć do słownika pojęć
Ostatnie komentarze