Wdrożenie ERP w Mennicy Skarbowej

Mennica Skarbowa zajmuję się sprzedażą złota inwestycyjnego. Jest liderem sprzedaży na polskim rynku złota. Spółka notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W 2020 przychód spółki wyniósł ponad 500 mln. Swoje oddziały ma w całym kraju i jest to łącznie 16 punktów. Firma ma własny skarbiec z możliwością składowania depozytów i sprzedaje sztabki złota od 1g do 1kg. Oprócz sztabek w swojej ofercie posiadają także monety bulionowe, kolekcjonerskie, diamenty, i biżuterię. Mennica Skarbowa prowadzi również skup metali. Spółka zdecydowała się na wdrożenie ERP.

Cele projektu wdrożenia ERP

Podstawowe założenia projektu:

  • Scalenie całej organizacji w jednym systemie.
  • Elastyczność oraz możliwość rozszerzalności oprogramowania.
  • Obsługa konsygnacji i sprzedaży komisowej.
  • Zabezpieczenie przez system w przypadku nagłej zmiany systemu.
  • Aktualizowanie cen produktów w odstępie 3 minut względem zmiennej ceny walut oraz kursów metali.
  • Analiza cen konkurencji.
  • Obsługa skupu złota i innych metali szlachetnych.
  • Automatyzacja magazynu i automatycznego rozdysponowania dostaw względem zamówień.
  • Wsparcie BOK w automatyzacji łączenia przelewów z zamówieniami.
  • Obsługa zaliczek i przedpłat.
  • Automatyczne generowanie dokumentów fiskalnych oraz zaliczkowych.
  • Automatyzacja procesu wysyłek w tym generowanie listów przewozowych i wydruk.
  • Obsługa odkupu depozytów.
  • Wykrywanie transakcji podejrzanych i blokowanie zamówień.
  • Wybieranie cech towaru wg ważności na dokumentach rozchodowych.

Zaproponowane rozwiązanie

W wyniku przeprowadzonej analizy przedwdrożeniowej został zaproponowany i wdrożony system Comarch ERP XL. Infrastrukturę oraz platformę, na której jest ten system oraz wspierające aplikacje to Comarch Cloud.

Stworzone dodatkowe aplikacje

Menadżer zarządzania cenami oraz automatycznego obliczana cen na podstawie kursów:

Menadżer zarządzania cenami i automatycznego obliczania cen umożliwia podejrzenie aktualnych kursów pobieranych co 3 minuty z FOREX,a  także z giełdy surowców. Dodatkowo pokazuje na bieżąco też aktualne ceny sprzedaży oraz skupu

Generowanie listów przewozowych

Ta dodatkowa aplikacja w prosty sposób pozwala na wygenerowanie listu przewozowego, który pobiera dane bezpośrednio z systemu ERP.

Moduł odkupów

Moduł odkupów to aplikacja, która w intuicyjny sposób pozwala na zarządzenie całym procesem odkupu.

Integrator z IdoSell

Poprzez integrację z platformą IdoSell, firma pobiera wszystkie zamówienia i wysyła informacje o stanach magazynowych. Co więcej, zgłasza również wszystkie potrzebne informacje o przesyłkach i przetwarza statusy zamówień z systemu ERP do IdoSell. Bardzo ważną funkcją tej aplikacji jest to, że na bieżąco aktualizuje ceny wszystkich produktów.

Nie widoczne dla użytkownika

Dodatkowo zaimplementowano aplikacje, które nie są widoczne dla użytkownika, a które realizują automatyczne procesy.

Korzyści z wdrożenia ERP

  • Dzięki uruchomieniu systemu nastąpiła możliwość otworzenia nowych oddziałów.
  • Efektywność rotacji towaru wzrosła o 60 proc.
  • Sprawność działania logistyki pomimo wzrostu zamówień w I kwartale 2022 o ponad 120 % przy identycznej liczbie pracowników zatrudnionych w dziale.
  • Szybsze i prostsze generowanie sprawozdania finansowego generowanego na potrzeby zgłoszenie do GP.
  • Brak ręcznego wiązania przelewów z płatnościami i odciążenie BOK.
  • Możliwość pełnego śledzenia listu przewozowego i zawartości paczki.
  • Śledzenie działań w przypadku reklamacji i zmian na zamówieniach.
  • Możliwość uzyskania właściwej marży na sprzedaży i wyliczenia prowizji dla handlowców. Marża nie jest liczona tylko w oparciu o wartość na magazynie ale również o wartość fix-u pozycji na giełdzie i odkupie po sprzedaży.
  • Wspólna baza asortymentu i informacja o stanach magazynowych.
  • Brak pomyłek przy wysyłce.
  • Księgowość posiada w końcu jednolite dane jak logistyka i produkcja.