Sprzedaż cross-border, czyli internetowy handel transgraniczny, zdobywa w ostatnich latach coraz większą popularność. Świetnym przykładem jest pojawienie się na polskim rynku globalnych korporacji takich jak Amazon czy AliExpress (oraz ponownie eBay). Konsumenci e-commerce korzystają na zwiększonej konkurencji – zdarza się, że nawet jeżeli dostawa cross-border trwa dłużej i jest droższa, zakup tego samego towaru w zagranicznym sklepie wciąż bywa bardziej opłacalny. Jest to też oczywiście szansa dla firm, które mogą łatwo rozszerzyć obszar swojej działalności.

Jak rozwija się sprzedaż międzynarodowa?

Jeszcze w pierwszych miesiącach 2020 roku sprzedaż międzynarodowa nie była szczególnie popularna. Dane Eurostatu wskazują, że aż 90 proc. Europejczyków preferowało zakupy u krajowych przedsiębiorców. Sytuację znacząco zmienił wybuch pandemii wirusa SARS-CoV-2 – do końca 2020 roku sprzedaż transgraniczna zwiększyła się aż trzykrotnie. Dominują tu młodsi kupujący – w grupie 16-24 lat aż 35 proc. osób dokonywało zakupów u podmiotów z innych krajów Unii Europejskiej, zaś 25 proc. skusiły zakupy w sklepach poza UE.

Oczywiście dynamiczny rozwój cross-border e-commerce nie ogranicza się tylko do najmłodszych użytkowników. Wskazuje to jednak na istnienie pozytywnego trendu, który w kolejnych latach będzie się tylko umacniał. Coraz większa łatwość dokonywania transgranicznych rozliczeń i szeroka oferta firm logistycznych sprawiają, że analogicznie więcej firm będzie się decydować na uruchomienie sprzedaży międzynarodowej.

 Technologie wspierające sprzedaż cross-border

Sklepy internetowe prowadzące działalność międzynarodową zwykle przygotowują odpowiednie wersje językowe swojej strony. Wybierane są one często przez przeglądarkę automatycznie, w zależności od kraju, z którego zarejestrowane jest wejście na witrynę (warto zwrócić uwagę na to, że potrafi to opóźnić ładowanie strony). Zakupy w sieci ułatwiają klientom też takie opcje, jak dostosowane bramki płatności do lokalnych warunków i przyzwyczajeń.

 Tłumaczenie nazw i opisów produktów

Dla sprzedawcy sprzedaż zagraniczna staje się coraz mniejszym wyzwaniem. Coraz powszechniej dostępne narzędzia zewnętrzne sprawiają, że np. tłumaczenie tekstu, (na przykład nazw i opisów produktów) staje się znacznie szybsze. Świetnym przykładem jest integracja Google Sheets z translatorem – umożliwia ona automatyczne, seryjne tłumaczenie dowolnej liczby tekstów. Oczywiście nie zaoferuje to idealnych wyników, ale są one wystarczająco dobre, żeby stanowić podstawę tłumaczenia.

Podobnie, popularne systemy PIM zauważalnie wspomagają tłumaczenie tekstu na stronie. Biuro tłumaczeń może otrzymać dostęp tylko do elementów bazy danych, które mają zostać przełożone. Nie ma wówczas ryzyka wycieku informacji ani zepsucia żadnych elementów witryny. Dodatkową zaletę stanowi możliwość sprawdzenia stopnia kompletności translacji, np. w postaci liczby już wypełnionych pól.

Najnowszym trendem w tym zakresie są systemy oparte na sztucznej inteligencji, które opisy po prostu piszą za nas. Do niedawna takie narzędzia były dostępne tylko w języku angielskim – obecnie również można z nich korzystać w celu tworzenia lokalnych tekstów.

Architektura platformy e-commerce

Architektura wykorzystywanego systemu może mieć duże znaczenie dla firmy prowadzącej działalność e-commerce. Wybór platformy zadecyduje o tym, jak wyglądać będzie konfiguracja strony, dokonywanie tłumaczeń czy zarządzanie cennikami. Np. platforma sklepowa Shopware została przygotowana z myślą o cross-border e-commerce i wyróżnia się intuicyjnymi oraz niezawodnymi narzędziami o dużych możliwościach:

 Wbudowany mechanizm zaokrąglania cen

Działając tylko na obszarze Polski, możecie nie być w pełni świadomi tego, jak bardzo rynek e-commercejest uzależniony od specyfiki lokalnych przepisów czy waluty. Przykładowo, w kilku krajach europejskich, takich jak Węgry czy Szwecja, całkowitą należność zaokrągla się – odpowiednio do 5 HUF i 1 SEK. Podobny mechanizm mają jeszcze trzy kraje, a dwa kolejne planują jego wprowadzenie. Oznacza to, że dobra platforma e-commerce dla sprzedaży transgranicznej musi być na to gotowa.

Wyświetlanie daty i godziny w dwóch formatach

O ile w Unii Europejskiej godzina zazwyczaj jest podobna, to już rozszerzając swój zasięg na dalsze rynki, musicie uwzględnić również ich lokalny czas. Natywnie dostępna funkcja wyświetlania godziny lokalnej oraz sklepu powoduje, np. że dodawanie promocji do sklepu internetowego przestaje być obarczone ryzykiem błędu.

 Flow Builder – zautomatyzowane zarządzanie mailami

Dostępny w Shopware Flow Builder pozwala łatwo, bez konieczności pisania kodu, zautomatyzować pewne działania zależnie od ich parametrów. To świetne narzędzie, sprawiające, że komunikacja z klientem przebiega absolutnie bezproblemowo. Przykładowo, jeżeli sklep działa na kilku rynkach i automatycznie rozsyła maile lub newslettery, można uzależnić język wysyłanej wiadomości od kraju, w którym znajduje się konkretny klient (albo od kraju, w którym złożył zamówienie).

Bramki płatności dostosowane do potrzeb klientów

Kolejnym istotnym czynnikiem różniącym rynki e-commercebramki płatności. Ich dostosowanie do lokalnych potrzeb to konieczność – o ile bowiem w Polsce Blik stał się już praktycznie standardem, póki co nie zapowiada się, by mogli z niego skorzystać Amerykanie czy mieszkańcy azjatyckich krajów. Ci z kolei często mają swoje metody płatności, które dla Was mogą być nowe. Z tego względu sprzedaż internetowamusi uwzględniać lokalizację klienta i odpowiednio dostosowywać wyświetlane opcje płatności. Shopware pozwala tworzyć bez kodowania reguły wyświetlania metod płatności w zależności od lokalizacji klienta.

Profesjonalne integratory logistyczne

Logistyka e-commerce to dziedzina, która siłą rzeczy staje się coraz istotniejsza wraz ze wzrostem popularności handlu transgranicznego. Co istotne, obecnie wysyłka międzynarodowa ma lepszą dostępność niż kiedykolwiek wcześniej dzięki ofercie działających na obszarach wielu krajów firm kurierskich.

Zaawansowany integrator logistyczny pozwala skutecznie zarządzać dostawami kierowanymi do odbiorców z całego świata, nawet gdy wysyłane są z wykorzystaniem różnych pośredników, z jednego, czy też wielu miejsc. Podobnie, jak w przypadku płatności – możliwe jest w Shopware ustalenie reguł, wg których mają być pokazywane lub ukrywane wybrane metody płatności. Warto wspomnieć też o stałej współpracy naszej platformy z dostawcami rozwiązań technologicznych, wspierających sprzedaż międzynardową – m.in. integratorów logistycznych.

Cross-border e-commerce staje się coraz popularniejszy. Mimo że koszty i czas dostawy z zagranicznego sklepu bywają większe niż przy zakupach lokalnych, często różnice w cenie oraz dostępności towarów sprawiają, że takie zakupy są opłacalne dla klientów. Ekspansja na nowe rynki to duża szansa dla wszystkich firm prowadzących sprzedaż przez internet. Dzięki zaawansowanym narzędziom dostępnym na rynku, ten proces staje się coraz łatwiejszy. Warto zainteresować się tematem sprzedaży za granicą – jest to obecnie jeden z najbardziej widocznych trendów.

Jeżeli chcesz porozmawiać o sprzedaży cross-border lub platformie Shopware, skontaktuj się z nami tutaj: https://www.shopware.com/poland/

Kacper Gugała

Regional Manager