Wśród polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej mniej niż połowa (45%) odnotowała spadek sprzedaży w 2020 roku. Natomiast wśród przedsiębiorstw o niskim poziomie cyfryzacji negatywny wpływ na sprzedaż zaraportowało aż 73% firm. Wniosek jest prosty: czasy niepewności oraz kryzysu lepiej przechodzą te firmy, które inwestują w rozwiązania cyfryzujące i automatyzujące procesy biznesowe. Ale transformacja cyfrowa to nie tylko technologia. To także ludzie, którzy ją planują i wcielają w życie oraz firmy, które dzięki niej stają się inteligentne i konkurencyjne.
Od kilkunastu miesięcy funkcjonujemy w nowej rzeczywistości, w której potrzeba zmiany sprawia, że firmy przenoszą swoje procesy do chmury i inwestują w rozwiązania automatyzujące oraz optymalizujące procesy biznesowe. Szukają rozwiązań optymalnych kosztowo i sposobu na zbudowanie modelu biznesowego odpornego na różnego rodzaju wstrząsy. Potrzebują elastyczności, żeby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
Jak wynika z badań przeprowadzonych na polskich firmach zleconych przez SAP, wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się wprost na generowanie przychodów. Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów w 2020 roku odnotowało 27%, a spadek 49%. W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie spadek przychodów zadeklarowało 66% spółek, a wzrost 20%.
Transformacja biznesowa jako usługa
Aby sprostać bieżącym i nadchodzącym wyzwaniom, polscy przedsiębiorcy stawiają na odpowiednie narzędzia cyfrowe. Aż 70% firm w Polsce już posiada bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Wśród nich, 27% dysponowało tego rodzaju oprogramowaniem już przed pandemią, 15% dokonało zakupu w ostatnich miesiącach, zaś 28% – planuje zakup takich rozwiązań w najbliższych miesiącach.
W jaki jednak sposób poszukiwać odpowiednich rozwiązań, które pozwolą nie tylko budować biznesową odporność przedsiębiorstw, ale i zapewnią im dostęp do odpowiednio elastycznych narzędzi i modeli kosztowych?
Coraz więcej firm na całym świecie sięga po rozwiązania transformacji cyfrowej w formie usługi. Holistyczna transformacja biznesowa w tym modelu polega przede wszystkim na zmianie całej kultury i sposobu myślenia przedsiębiorstwa. Sama technologia nie wystarczy. Jeżeli przeniesie się do cyfrowego świata źle ułożone analogowe procesy to sytuacja firmy wcale się nie poprawi.
Wyróżniaj się i bądź podobny
Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa to złożony proces, który wymaga nawiązania współpracy z takim partnerem biznesowym, który wesprze firmę i zadba o jej bezpieczeństwo w każdym możliwym aspekcie. Doradzi, podpowie, wskaże drogę, ale też będzie potrafił odpowiednio wykorzystać doświadczenia innych firm w budowaniu inteligentnych procesów w organizacji, którą wspiera.
Raport dotyczący bieżącej kondycji polskich firm pokazuje, że wiele przedsiębiorstw ma świadomość, że będzie musiało mierzyć się w najbliższej przyszłości z ogromnymi wyzwaniami. Przynajmniej jeden poważny problem wskazało aż 86% ankietowanych firm. Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44% firm. Bardzo istotne są jednak również wyzwania związane z obsługą klienta i zamówień (18%), działaniami marketingowymi (17%) oraz nieefektywną komunikacją wewnątrz firmy (17%). Korzystanie z najlepszych rozwiązań i wzorców transformacji biznesowych pozwala jednocześnie na zmienianie własnej organizacji w sposób maksymalizujący szanse powodzenia przy jednoczesnej kontroli ryzyka.
Technologia, ludzie i biznes – nowy rozdział w podróży do transformacji cyfrowej
Co decyduje o tym, że firmy przekształcają swój biznes? Jakie czynniki pozwalają organizacjom podążać za zmianami otaczającego świata oraz je wyprzedzać? Jak definiować sukces transformacji cyfrowej, i czy jest to w ogóle możliwe? Skąd czerpać wiedzę i inspirację, aby zrealizować modele, które pozwolą budować inteligentne przedsiębiorstwa?
Właśnie na te pytania udzielą odpowiedzi uczestnicy wydarzenia „SAP NOW. New Chapter”. Podczas konferencji spotkają się liderzy biznesu, by dzielić się doświadczeniami i pokazać, jak wykorzystać szanse, przed którymi staje dzisiaj każde przedsiębiorstwo. To okazja do poznania historii transformacji cyfrowych takich firm jak Veolia, Polpharma Biologics, Żabka, Pekao SA, Ciech, Pfleiderer Polska, MORIS czy Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Gośćmi specjalnymi wydarzenia są dr Maciej Kawecki, który opowie o tym, jak wykorzystywać algorytmy w obsłudze najbardziej wymagających klientów, oraz prof. Piotr Płoszajski, który pokaże, jakie cechy powinien posiadać współczesny lider.
Spotkajmy się 5-6 października w Sopocie lub przed ekranem. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś pod tym LINKIEM
Ostatnie komentarze