Rozwiązania chmurowe stają się silną konkurencją dla stacjonarnych. Dowodem na to są badania GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r.”, które ukazują, że w 2020 r. niemal co czwarte przedsiębiorstwo korzystało z płatnych usług w chmurze. Jest to wzrost o 6,9 p. proc. w stosunku do 2019 r.

Kolejnym dowodem popularności rozwiązań chmurowych są dane firmy Unit4 Polska, która co roku odnotowuje w tej kategorii wzrosty sprzedaży na poziomie 30 proc. Do najbardziej popularnych należą jednak rozwiązania hybrydowe. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że większość firm już dysponuje różnego rodzaju systemami dopasowanymi zarówno do ich branży jak i specyfiki działania. Dlatego też nie mają takiej możliwości, by zrezygnować z nich z dnia na dzień.

Tomasz Dobrzański z Unit4 Polska prognozuje, że liczba wdrożeń systemów on premise będzie systematycznie spadać – kolokwialnie mówiąc – firmy zwyczajnie nie mają czasu na długotrwały proces implementacji, który może trwać nawet trzy lata. Ponadto konieczność posiadania własnej serwerowni i oczywiście konserwacji sprzętu pociągają za sobą dodatkowe koszty.

Zalety systemu ERP w chmurze

Chmura obliczeniowa zapewnia przede wszystkim bezpieczeństwo danych i kontrolę nad usługami, szybkie wdrożenie procesów (od kilku tygodni do paru miesięcy) i systemów (takich jak ERP i CPM) oraz stałość kosztów. Brak konieczności konserwacji sprzętu i łatwa skalowalność przemawiają na korzyść innowacyjnego rozwiązania. Ponadto, z perspektywy klienta ważnymi czynnikami są:

  • czas wdrożenia – czas implementacji nowego rozwiązania HR czy FK jest bardzo istotny – należy zdążyć przed rozpoczęciem kolejnego roku finansowego. Warto wiedzieć, że na rynku już są dopasowane systemy, które można wdrażać również w środku roku finansowego danego przedsiębiorstwa (TETA ERP lub TETA HR).
  • łatwość obsługi – dostawcy technologii, mając na uwadze wydajność pracowników, starają się jak najlepiej standaryzować procesy w swoich rozwiązań chmurowych, by zarówno dostęp do nich jak i ich obsługa były proste i przejrzyste. Wynika to z faktu, że na rynku pracy jest coraz więcej pracowników o niższych kompetencjach, którzy lepiej odnajdują się w internecie niż ich starsi koledzy. A więc narzędzia mobilne dostępne z poziomu przeglądarki internetowej – bez konieczności logowania się – ułatwią i przyśpieszą ich pracę.

Chatbot – kolejny zwrot systemów ERP w stronę użytkownika

Obecne trendy wskazują, że użytkownik coraz rzadziej będzie się posługiwał aplikacjami, bo większość rzeczy będą one robić samodzielnie. Mowa tutaj o tak zwanych chatbotach, czyli inteligentnych asystentach, które coraz częściej wykorzystuje się w systemach ERP. Najłatwiej je zaimplementować w chmurze.

Kontakt z chatbotem odbywa się z reguły głosowo. Ponadto użytkownik nie musi ręcznie wypełniać np. wniosku urlopowego czy delegacyjnego. Akceptacja wniosków czy zapotrzebowań może być przesyłana za pomocą takich komunikatorów, jak: Skype, MS Teams, WhatsApp czy Messenger.

Opisany schemat dotyczy oczywiście self-service, ale w podobny sposób mógłby też działać system FK, samodzielnie generując deklarację VAT, robiąc bilans miesięczny lub generując listę płac. Takie działania to zwrot w kierunku użytkownika, by jeszcze bardziej ułatwić mu obsługę programów.

Jak przebiega przejście do chmurowej wersji ERP?

Proces migracji do chmurowej wersji ERP przebiega na podobnych zasadach co wymiana oprogramowania na nową wersję na komputerach stacjonarnych. Różnica polega na tym, że przy okazji można też ustandaryzować swoje procesy biznesowe. Tak, by jak najlepiej dostosować je do gotowych rozwiązań.

Rozwiązania ERP w pierwszej kolejności najlepiej zintegrować w chmurze z systemami CRM i BI, a także z różnego rodzaju systemami front-office. Wówczas będę one dostępne z każdego miejsca na świecie, także z urządzeń mobilnych. W modelu subskrypcyjnym można z nich korzystać za niewielkie pieniądze.

Korzystanie z ERP w chmurze to przede wszystkim komfort użytkowania, oszczędność związana z brakiem konieczności rozbudowywania własnej infrastruktury IT i bezpieczeństwo danych zapewnione przez wdrożenie najlepszych zabezpieczeń informatycznych.

Źródło: https://teta.unit4.com/pl/rozwiazania/erp-oraz-planowanie-finansowe

 

Tomasz Dobrzański

Tomasz Dobrzański

dyr. wsparcia sprzedaży, Unit4 Polska

Od ponad 20 lat związany z grupą kapitałową Unit4 Polska. Jako Dyrektor Produktowy przez wiele lat odpowiedzialny za merytoryczny rozwój szeroko rozumianych aplikacji Teta. W szczególności współtwórca merytoryczny rozwiązań Teta 2000 oraz Teta ERP w obszarach Finanse oraz Majątek Trwały oraz Teta Business Intelligence. Obecnie silnie wspiera sprzedaż produktów tej marki jako leader zespołu Presales.