Operator logistyczny z Wrocławia, firma Logbox, zwrócił się do Sente z potrzebą wdrożenia rozwiązania do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Ta współpraca zaowocowała implementacją dedykowanego systemu, skrojonego na miarę potrzeb firmy i jej unikalnych procesów, co przełożyło się na znaczne zwiększenie wydajności i efektywności pracy w magazynie.
Charakterystyka Klienta i projektu
Logbox to firma, która świadczy usługi w zakresie całościowej obsługi procesów e-commerce, magazynowania towarów i realizacji zamówień – zarówno detalicznych i hurtowych, oraz transportu i dystrybucji. Przedsiębiorstwo posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze sklepów internetowych. Magazyn stanowi także centrum dystrybucyjne, w którym realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych. Dynamiczny rozwój, skłonił przedstawicieli firmy do poszukiwania nowoczesnych możliwości rozwoju oraz podnoszenia efektywności.
Głównym klientem firmy Logbox jest Gunfire, będący jednym z największych dostawców replik broni w Europie. Istniejący na rynku ponad 15 lat dystrybutor specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), akcesoriów i części, sprzętu do survivalu oraz militariów. Rozwój własnych brandów, to obok działalności handlowej, jeden z głównych elementów działalności firmy. Gunfire posiada w swoim portfolio także wiele rozpoznawalnych marek. W ofercie firmy obecnie znajduje się prawie 10 tysięcy produktów.
Z uwagi na dynamiczny rozwój i rosnące potrzeby, firma poszukiwała rozwiązania informatycznego, które pomogłoby jej sprostać rosnącej liczbie wyzwań. System używany dotychczas nie był odpowiednio dopasowany do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, przez co blokował intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy Logbox szukali rozwiązania, które nie tylko pomogłoby usprawnić pracę magazynu, ale także uporządkowałoby proces komunikacji i rozliczeń z klientami przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki branży fulfilment.
Przebieg wdrożenia
Logbox, na starcie projektu, zdefiniował główne cele wdrożenia, czyli:
- zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem
- usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek
- integracja z systemem ERP
Bardzo istotna była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (jednopozycyjnych, wielopozycyjnych, hurtowych), jak i zindywidualizowanych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie sposobu pakowania wysyłek.
Prace wdrożeniowe rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczasowo zaimplementowanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie.
Następny etap stanowił projekt wdrożenia systemu WMS. Ważną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego magazynu. Logbox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem nowego rozwiązania WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz odpowiedniego ich rozmieszczenia, wiązał się również ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowy magazyn ma 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania, antresolę, w której wydzielono dedykowaną strefę pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.
Jarosław Olszewski, architekt rozwiązań WMS w Sente, podkreśla, że projekt wdrożeniowy stanowił skomplikowane przedsięwzięcie:
“Jednym z największych wyzwań, z jakimi musieliśmy się zmierzyć, była mnogość realizowanych działań. W ciągu kilku dni przeniesiony został magazyn, wykonana była inwentaryzacja, a następnie uruchomienie systemu WMS w nowej rzeczywistości. Trudności napotykane w trakcie tychże prac, wymagały od nas (zespołu wdrażającego system ze strony Sente) projektowania i realizacji wielu złożonych procesów, aby jak najbardziej usprawnić pracę magazynu w tych trudnych chwilach. Pomimo problemów i wyzwań, z którymi musieliśmy się zmierzyć, tym bardziej należy być dumnym z systemu, który udało nam się zbudować przy współpracy z firmą Logbox. Jednocześnie warto podkreślić fakt, iż otwartość pracowników firmy Logbox na nowe rozwiązania oraz chęć szybkiego usprawniania procesów znacząco wpłynęła na osiągnięcie bardzo dużej wydajności systemu.”
Do szeregu zaimplementowanych rozwiązań należą między innymi:
- wdrożenie rozwiązania multipicking, które umożliwia obsługę wielu zamówień w jednym czasie,
- rozszerzenie rozwiązania multipicking o kompletację zamówień jednopozycyjnych, czyli klasyczną kompletację jednoprzebiegową,
- wprowadzenie panelu pakowania, dzięki któremu firma zyskuje uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania,
- automatyczne rozlokowanie towarów – system zarządza rozmieszczeniem towarów
i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy,
- monitorowanie wydajności pracy – rozwiązanie wspiera proces monitorowania wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zasoby ludzkie i efektywnie planować pracę
Współpraca Sente z firmą Logbox trwa, a wdrożone dotychczas rozwiązania to dopiero początek – systematycznie rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania Klienta oraz ewoluują jego potrzeby.
Ostatnie komentarze