KSeF-–-Kary-pieniężne-za-niewywiązanie-się-z-obowiązków

KSeF – Kary pieniężne za niewywiązanie się z obowiązków

Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów, kary wynikające z KSeF mają zacząć obowiązywać od 01 stycznia 2025 roku.

W okresie od 01 lipca 2024 roku do 01 stycznia 2025 roku podatnik za niestosowanie się do przepisów dotyczących KSeF podlegać będzie odpowiedzialności karno-skarbowej. Kary dotyczyć będą także podatników będących osobami fizycznymi. Jest to istotna zmiana, gdyż do tej pory kary pieniężne mogły być nakładane tylko na podatników niebędących osobami fizycznymi.

Zgodnie z najnowszymi założeniami MF kary maja być nakładane w sytuacjach, gdy:

  • mimo obowiązku faktura nie zostanie wystawiona przy użyciu KSeF (nie przesłana do KSeF),
  • po okresie awarii, serwisowania lub braku dostępności do KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika, przy wystawieniu faktury w tzw. trybie offline nie zostanie zachowana wymagana struktura -FA[2],
  • po okresie awarii, serwisowania lub braku dostępności do KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika, faktura wystawiona w tzw. trybie offline do KSeF nie zostanie pzresłana w wymaganym terminie (7 dni roboczych lub 1 dzień roboczy).

W najnowszym projekcie nowelizacji ustawodawca uwzględnił wynik konsultacji społecznych uznających zasadność zniesienia minimalnych progów kar pieniężnych (1000 zł dla faktur z wykazanym podatkiem VAT i 500 zł dla faktur bez kwot podatku VAT, np. przy 0% stawce lub odwrotnym obciążeniu).

Kary będą mogły być nakładane od 0 zł do 100% wysokości kwoty podatku wykazanego na fakturze i do 18,7% wartości faktury ogółem, gdy ta nie ma wskazanej kwoty podatku.

Wysokość nałożonej kary będzie zależeć od decyzji organów podatkowych, bez uprzedniego wezwania do usunięcia naruszeń.  Kary będą nakładane per dokument, tj. za każdą z faktur, która nie spełnia odpowiednich wymogów Natomiast ich uiszczenie będzie musiało nastąpić w terminie 14 dni od dnia doręczenia takiej decyzji. Decyzja będzie nakładana w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, a miarkowanie wysokości kar będzie zależne od okoliczności jakie występować będą w indywidualnych sprawach.

Na wysokość kary będzie miało wykazanie przyczyn uchybienia i dokumentów lub okoliczności, które potwierdzałyby lub uprawdopodobniały określone fakty, np. fakt wystąpienia awarii uniemożliwiającej korzystanie z KSeF oraz brak możliwości przesłania faktury wystawionej w tzw. trybie offline do KSeF kolejnego dnia roboczego z uwagi na brak usunięcia tej awarii, przy jednoczesnym zautomatyzowanym wystawianiu faktur.

Postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe nie będzie wszczynane w sytuacjach, gdy podatnik nie dopełni obowiązku:

  • wystawienia faktur przy użyciu KSeF,
  • wystawiania w okresie awarii lub w trybie offline faktury zgodnie z wzorem,
  • terminowego przekazania faktury offline do KSeF.

Osoba która nie dopełni obowiązków, w przypadku uchybień, za które przewidziano możliwość wymierzenia kary pieniężnej, nie będzie podlegać odpowiedzialności karnej skarbowej. Kara pieniężna obejmie więc każdego podatnika, także tego będącego osobą fizyczną.

Do nakładania kar stosowane będą przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Wymierzając karę za niekorzystanie z KSeF zostaną uwzględnione wszystkie okoliczności w tym to czy podatnik był wcześniej karany za podobny czyn. Natomiast jeśli nie dopełniono obowiązku w wskutek działania siły wyższej, organ podatkowy będzie miał prawo odstąpić od nałożenia kary.

Krajowy Systemem e-faktur (KSeF) dla czynnych podatników VAT ma wejść w życie 1 lipca 2024 r., natomiast dla podatników zwolnionych podmiotowo i wykonujących wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo będzie obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?

Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online. Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika. W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej. Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku. Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia. Proces pakowania zamówień Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na: szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania, możliwie najniższy koszt przesyłki, zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy, podejście proekologiczne, zbudowanie relacji z klientem. Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze. Jak prawidłowo spakować zamówienie? Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby: wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości, użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy, zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty, odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło, zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie. Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki? Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać: kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo, taśmę klejącą z logo lub hasłem marki, papier pakowy z nadrukiem, próbkę produktu, kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy, podziękowanie za zakupy w sklepie, instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania. Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione. Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to: brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki, zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć, zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci, nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku. Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki. Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%. Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.
Jak-zapakować-zamówienie_-żeby-klienci-chcieli-wrócić-do-Twojego-sklepu-online
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń