Jak-wyglada-obecnie-rynek-sprzedazy-w-kanalach-B2B

Jak wygląda obecnie rynek sprzedaży w kanałach B2B?

Sprzedaż online stała się niezbędnym elementem działalności każdej firmy zajmującej się handlem, zarówno w sektorze B2C, jak i B2B.


Mianem e-commerce B2B określamy transakcje realizowane między przedsiębiorstwami poprzez internetowe platformy handlowe (platformy sprzedażowe, sklepy internetowe B2B) oraz platformy marketplace (np. Allegro czy Amazon). Towary sprzedają zarówno producenci, jak i dystrybutorzy a ich klientami są wszystkie podmioty B2B, które chcą zawrzeć transakcje zakupu.


 

O rosnącym znaczeniu e-handlu świadczy wynik raportu „B2B e-commerce NOW” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, gdzie aż 41% firm korzystających z rozwiązań B2B oceniło wejście w obszar e-commerce jako sukces, a co czwarta czerpie z tego źródła ponad 80% swoich przychodów.
Branża handlu elektronicznego w Polsce jest jedną z najbardziej dynamicznych w Europie i obejmuje zarówno przedsiębiorstwa korzystające z e-commerce jako kanału sprzedaży ich dóbr lub usług, jak i przedsiębiorstwa dostarczające usługi i rozwiązania dla e-commerce.

Platforma B2B


Platforma B2B zintegrowana z systemem ERP ma na celu zautomatyzowanie procesów zakupowych i zaprezentowanie oferty online. Pozwala na zarządzanie zamówieniami, analizę danych sprzedażowych, prowadzenie działań marketingowych w formie promocji oraz budowanie relacji z klientami dzięki programom lojalnościowym. Stanowi cenne źródło informacji dotyczące trendów rynkowych, specyfikacji czy ocen produktów i dostawców. Analitycy Gartner przewidują, że do 2025 roku ponad 80% interakcji B2B zachodzić będzie poprzez kanały cyfrowe.



Platformy B2B służą do dokonywania transakcji sprzedaży-zakupu artykułów zarówno pozwalających na codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw (np. wyposażenie biura), towarów do redystrybucji, jak i tych niezbędnych do procesu produkcyjnego (np. podzespoły, elementy wyposażenia maszyn itp.).

Polski rynek e-commerce B2B


Polski rynek B2B w ponad 90% tworzą firmy krajowe nastawione na sprzedaż lokalną. Jak pokazuje raport „E-commerce B2B – biznes w sieci” w pierwszej połowie 2021:


86% firm zadeklarowało posiadanie własnej platformy sprzedażowej lub sklepu internetowego,
31% sprzedawało poprzez platformy marketplace,
21% firm korzystało z systemów (EDI) pozwalających na wymianę informacji biznesowych.


Polskie firmy coraz chętniej korzystają z możliwości jakie daje e-commerce i to zarówno w segmencie B2C jak i B2B. Potwierdza to badanie McKinsey, gdzie rynek e-commerce został oceniany jako najbardziej efektywny kanał sprzedaży przez 32% badanych (wzrost z 22% na początku 2021), natomiast wskaźnik sprzedaży bezpośredniej spadł o 4% względem lutego 2021r. i wyniósł 23%.

Motywatory rozwoju rynku B2B


Zgodnie z wnioskami badań przeprowadzonych przez autorów Polityki Insight zamieszczonymi w raporcie „Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce” obecnie rynek e-commerce w Polsce przeżywa trwały wzrost, na który wpływają:

  • digitalizacja procesów handlowych – wdrożenie zaawansowanych technologii i platformy e-commerce B2B,
  • automatyzacja procesów i integracja z systemami zarządzania łańcuchem dostaw – większa przejrzystość, efektywność oraz celniejsze decyzje biznesowe,
  • różnorodność produktów i możliwość porównywania cen – wygoda, prostota i spersonalizowana obsługa,
  • przenoszenie przyzwyczajeń z rynku B2C na relacje firmowe – klienci firmowi chcą kupować tak samo jak prywatnie,
  • wzrost zaufania do zakupów online – coraz więcej Polaków traktuje e-zakupy jako główną metodę zakupów,
  • personalizacja oferty dla konkretnego klienta biznesowego – zaawansowana analiza jego wcześniejszych zakupów,
  • łączenie doświadczenia zakupowego online i offline – tworzenie spójnego środowiska zakupowego dla klientów,
  • regulacje i inicjatywy polityczne – rządowe programy wspierające cyfryzację w innowacje i dostęp do nowych technologii,
  • precyzyjna analiza danych sprzedażowych – efektywniejsze reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.


Platforma B2B to nowoczesne rozwiązanie e-commerce, dzięki któremu dystrybutorzy mogą szybko i wygodnie składać zamówienia hurtowe przez 24h na dobę. Pełna integracja z systemem ERP sprawia, że proces rejestracji zamówień w programie jest w pełni zautomatyzowany. Platforma B2B podnosi komfort współpracy firmy z siecią handlową i zmniejsza koszty jej obsługi.
Humansoft B2B to idealne rozwiązanie do prowadzenia profesjonalnej sprzedaży produktów online.

Nasza platforma jest nowoczesna, łatwa w obsłudze i oferuje liczne integracje. Jeśli poszukujesz rozwiązania zintegrowanego z systemem do obsługi firmy (HermesSQL lub Corax), zapraszamy Cię na bezpłatną prezentację. Umów się z nami, aby poznać wszystkie zalety naszego rozwiązania!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?

Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online. Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika. W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej. Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku. Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia. Proces pakowania zamówień Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na: szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania, możliwie najniższy koszt przesyłki, zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy, podejście proekologiczne, zbudowanie relacji z klientem. Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze. Jak prawidłowo spakować zamówienie? Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby: wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości, użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy, zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty, odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło, zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie. Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki? Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać: kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo, taśmę klejącą z logo lub hasłem marki, papier pakowy z nadrukiem, próbkę produktu, kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy, podziękowanie za zakupy w sklepie, instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania. Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione. Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to: brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki, zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć, zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci, nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku. Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki. Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%. Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.
Jak-zapakować-zamówienie_-żeby-klienci-chcieli-wrócić-do-Twojego-sklepu-online
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń