E-Commerce-dla-branży-spożywczej

E-Commerce dla branży spożywczej

Polacy chodzą na zakupy 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy robią to codziennie. To wyróżnia nasz naród na tle zachodu. Dlatego nic dziwnego, że rozwój e-Commerce wpływa na wzrost branży spożywczej w Polsce. Dzięki temu możemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. e-Grocery, które umożliwia szybkie i wygodne zakupy spożywcze przez internet.

Ten trend rozpoczął się w pandemii, ale wciąż cieszy się popularnością. Mieszkańcy dużych miast cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Szacuje się, że do roku 2027, udział handlu internetowego w branży spożywczej zanotuje wzrost do 2,7%. Jak działa ten model? Jakie przynosi korzyści? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Jak działa e-Commerce dla branży spożywczej?

E-Grocery, czyli e-Commerce dla branży spożywczej, to handel produktami m.in. spożywczymi w internecie. Firmy, które mają taką możliwość, działają w różnych kanałach, np.:

  • Platforma e-Commerce – dystrybutorzy i sklepy mogą wystawiać swoje produkty na sprzedaż na dużych stronach internetowych, np. Ceneo, Allegro. Poza zakupami spożywczymi użytkownicy mogą korzystać z innych kategorii dostępnych w portalu podczas jednej sesji. Dostawa zamówienia realizowana jest zazwyczaj przez firmy kurierskie.
  • Platforma e-Grocery – specjalistyczna platforma, która zawiera wyłącznie ofertę spożywczą, np. Frisco. Zamówienie dostarczane jest do klienta poprzez kuriera danej strony internetowej, dlatego często oferowane są dogodne godziny dostaw, np. od 6 rano do 23.
  • Platformy pośredniczące – zarówno popularne supermarkety, jak i lokalni dostawcy, mogą przedstawić klientom swoją ofertę na platformie pośredniczącej w zamawianiu, np. Glovo. W tym przypadku dostawę realizuje kurier danego pośrednika. Zwykle zajmuje ona mniej czasu, niż pozostałe opcje – np. 35 minut zamiast 2 dni.
  • Własna strona internetowa – zintegrowana z systemem platforma e-Commerce, na której klienci mogą składać zamówienia. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć 100% kontroli nad sprzedażą. To rozwiązanie nie wymaga pokrywania kosztów prowizji dla pośrednika, a zamówienia napływają do systemu bezpośrednio ze strony internetowej.

Dzięki e-Grocery klienci mogą dokonać zakupu w dowolnym miejscu i momencie. Wystarczy, że posiadają dostęp do internetu, aby móc złożyć zamówienie.

Do kogo jest kierowany e-Commerce dla branży spożywczej?

Choć ten model sprzedaży stanowi ogromne udogodnienie dla osób, które nie mają możliwości samodzielnego dokonania zakupów stacjonarnie, to e-Commerce dla branży spożywczej można skierować do każdego klienta. Niezależnie, czy będzie nim osoba starsza, niepełnosprawna, unieruchomiona przez chorobę, czy po prostu zajęta pracą z domu i opieką nad bliskimi. Jeśli zasięg dostawy ze sklepu obejmuje ich lokalizację, mogą z niej skorzystać.

A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? Przede wszystkim wiele osób błędnie sądzi, że aby móc uruchomić usługę e-Grocery, należy być właścicielem dużej sieci sklepów. Nic bardziej mylnego. Zarówno właściciel hipermarketu, jak i lokalny sprzedawca może dołączyć do platform pośredniczących w zakupach online. Dzięki temu mogą w wygodny sposób edytować ofertę przedstawioną na stronie internetowej i nie muszą się przejmować dostawą – nie jest realizowana w ich zakresie. Przedsiębiorcy wykorzystują ten kanał jako wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Inni z kolei projektują własne platformy e-Commerce, łącząc je z systemem ERP, aby ulepszyć proces sprzedaży i nie płacić pośrednikom prowizji. W obecnych czasach nawet 64% Polaków kupuje za pośrednictwem e-Commerce dla branży spożywczej. Świadczy to o tym, że to obiecujący model sprzedaży, nad którym warto się pochylić.

Wsparcie technologii dla e-Commerce w branży spożywczej

Nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą wspierać platformę e-Commerce dla branży spożywczej na wiele sposobów. Warto zintegrować stronę internetową z oprogramowaniem posiadanym w firmie – niezależnie, czy prowadzisz sprzedaż w modelu B2C, czy B2B. Na przykład jeśli połączysz platformę e-Commerce z rozwiązaniem ERP, ceny produktów na stronie internetowej pozostaną spójne z cennikiem ustalonym w systemie. Zamówienia będą do niego spływały automatycznie, więc ryzyko pomyłki w informacjach dotyczących zlecenia maleje. Jeśli zatrudniasz przedstawicieli handlowych, taka platforma może ułatwić im pracę i oszczędzić czas. Klienci nie potrzebują wtedy pomocy w złożeniu zamówienia, dzięki czemu Twoi pracownicy mogą zająć się budowaniem relacji z partnerami, zamiast formalnościami.

Zalety e-Commerce dla branży spożywczej

Jedna z największych zalet platformy e-Commerce dla branży spożywczej to komfort. Klienci mogą wygodnie składać zamówienia bez konieczności wyjścia z domu. Z kolei przedstawiciele handlowi z Twojej firmy mają mniej pracy – nie muszą wypełniać tylu formularzy zakupowych, ile wcześniej. Dla obu stron to oszczędność czasu. Poza tym dzięki posiadaniu platformy e-Commerce możesz zaprezentować swoją pełną ofertę. Przedstawiciele firmy nie zawsze mają okazję opowiedzieć o niej klientom, dlatego o części asortymentu mogą oni nie wiedzieć. W efekcie towar będzie zalegał w magazynie. Odpowiednie wyeksponowanie na stronie internetowej, jak i lepsze pozycjonowanie, może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. Ponadto klienci lubią zamawiać ciężkie produkty przez internet w dużych ilościach, ponieważ nie muszą wtedy dźwigać ciężkich toreb z zakupami. Dostarcza je za nich kurier nawet pod same drzwi mieszkania.

Wady e-Commerce dla branży spożywczej

Oczywiście oprócz zalet, e-Commerce dla branży spożywczej posiada również wady. Choć to wygodniejsza opcja zakupów dla klientów, to jednak zwykle wiąże się ona z dodatkowymi kosztami, których nie muszą ponosić podczas modelu stacjonarnego. Minimalna kwota zamówienia i kwota dostawy mogą sprawić, że kupujący zrezygnuje. Wdrożenie oraz utrzymywanie strony internetowej to z kolei koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Niektórzy klienci obawiają się korzystania z e-Grocery, ponieważ nie mają pewności, czy produkty będą równie jakościowe, co w sklepie stacjonarnym. W takim wypadku należy reagować na każdą reklamację, która zostaje złożona, aby wizerunek Twojej organizacji nie ucierpiał.

E-Commerce dla branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to już nie tylko trend, ale także przyszłość branży spożywczej w Europie. Badania prowadzone w tym zakresie prognozują, że udział sprzedaży produktów spożywczych w kanale internetowym wzrośnie w kolejnych latach. Zainwestowanie w e-Commerce dla branży spożywczej to szansa na zaoferowanie klientom wygodnego procesu zakupowego. Dzięki takiej platformie możesz też dotrzeć do grupy, która wcześniej nie korzystała z oferty Twojej firmy. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści przyniesie Ci wprowadzenie takiej opcji w firmie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wdrożenie systemu Teneum WMS szyte na miarę

Ostatnie lata to znaczącej transformacji branży retail. Klienci oczekują dziś nie tylko różnorodnej oferty produktów i usług, ale również wyższego poziomu obsługi oraz elastyczności w procesie zakupowym. Spełnienie tych oczekiwań stanowi niemałe wyzwanie – doskonale wiedzą o tym właściciele marki Moodo, którzy, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa i lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, zdecydowali się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań WMS i OMS. Nowe oprogramowanie znacząco zwiększyło efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz zarządzania magazynem. O firmie Moodo to polska marka odzieżowa działająca na rynku już kilkanaście lat. Sieć obejmuje ponad 150 salonów własnych i franczyzowych, sklep internetowy oraz ponad 200 partnerów hurtowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma eksportuje również swoje kolekcje do innych krajów – m.in. Ukrainy i Iranu. Marka tworzy ubrania z myślą o kobietach, które cenią sobie wygodę, komfort i nowoczesność w dobrym stylu. Misją firmy jest ubierać kobiety na każdą okazję dokładnie wsłuchując się w ich potrzeby. Wyróżnikiem Moodo na rynku retail w segmencie fashion jest strategia biznesowa oparta na dynamicznym rozwoju głównie poprzez franczyzę. Marka konsekwentnie realizuje plan dalszej ekspansji i otwierania nowych punktów sprzedaży w kolejnych miastach. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań rynkowych oraz potrzeby zapewnienia klientkom jednolitego, spójnego doświadczenia zakupowego, firma Moodo zdecydowała się na współpracę z Sente w zakresie wdrożenia rozwiązań typu omnichannel. Pierwszym krokiem było szczegółowe rozpoznanie sytuacji wyjściowej oraz potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa. Po zakończeniu etapu analizy ustalono, że prace projektowe warto rozpocząć od opracowania i implementacji kompleksowego rozwiązania WMS (ang. Warehouse Management System), odpowiadającego za zarządzanie magazynem, oraz wybranych modułów systemu OMS (ang. Order Management System), obsługujących procesy zamówień w różnych kanałach dystrybucji. Cele i wyzwania w projekcie Pierwotnym celem współpracy było wdrożenie technologii pozwalających na skuteczną realizację strategii omnichannel. W toku analiz strategicznych nadrzędnym celem stało się jednak usprawnienie i uporządkowanie procesów magazynowych. To właśnie zwiększenie efektywności zaplecza logistycznego gwarantuje szybką realizację zamówień i dostęp do towarów zarówno w stacjonarnie, jak i w e-sklepie. W trakcie realizacji projektu kluczowymi wyzwaniami okazały się: Zarządzanie zróżnicowanymi procesami w ramach jednego magazynu centralnego – zarówno obsługa klientów hurtowych, zatowarowanie sklepów franczyzowych i własnych, jak i  obsługa zamówień pochodzących ze sklepu internetowego odbywa się na jednej przestrzeni magazynowej. Wymaga to dostępu do aktualnych, wiarygodnych danych o produktach i ich wariantach (np. rozmiarach, kolorach), a także możliwości bieżącej rejestracji zwrotów z każdego kanału sprzedaży. Precyzyjne zwymiarowanie produktów i optymalizacja transportu – każda dostawa przed przyjęciem do magazynu jest ważona i mierzona. Nawet drobne różnice w danych mogą w skali całego magazynu prowadzić do błędów logistycznych i utrudniać planowanie transportu. Obsługa pełnych pakietów – każdy produkt firmy Moodo jest dostępny w pełnej gamie rozmiarów i musi zostać tak rozdzielony, by każdy sklep otrzymał pełen zestaw. Teneum WMS pozwala już na poziomie magazynu centralnego rozdzielać i kompletować pełne pakiety produktów w sposób zautomatyzowany i kontrolowany. Rozwiązania Podczas wdrożenia został zaimplementowany szereg rozwiązań i automatyzacji, które znacznie usprawniły działanie magazynu oraz obsługę zamówień w Moodo. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: wdrożenie systemu Teneum WMS w magazynie centralnym – rozwiązanie zostało dostosowane do efektywnego zarządzania specyficznymi dla firmy Moodo procesami, wynikającymi z obsługi różnego typu zamówień na terenie jednego magazynu. Ponadto zostałyprzygotowane dedykowane interfejsy, które poprawiły efektywność kompletacji towarów i komponowanie zestawów do wysyłek do poszczególnych salonów, usprawnienie procesu alokacji i zatowarowania sklepów – w pierwszym etapie wdrożenia (od stycznia do marca) wdrożone zostały rozwiązania, dzięki którym procesy logistyczne odbywają się szybciej, efektywniej i bez błędów. Zamówienia dla poszczególnych salonów są przygotowywane właściwie natychmiastowo, tak by zniwelować luki i zapewnić wrażenie pełnego sklepu, usprawnienie i zautomatyzowanie procesu obsługi zamówień z kanału B2C – w drugim etapie wdrożenia (od kwietnia do maja) wprowadzono automatyzację generowania zamówień do wysyłek. Pozwoliło to na zrealizowanie bardzo istotnego dla e-sklepu celu, jakim jest utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu wysyłki realizowanych zamówień w sklepie internetowym, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu (Black Friday, Majówka, Święta), integracja z IAI – wdrożone rozwiązania zostały zintegrowane z platformą e-Commerce IAI, co umożliwiło pełną automatyzację obsługi statusów zamówień oraz zapewnienie wiarygodnych informacji na temat stanów magazynowych dostępnych do sprzedaży online, integracja z systemem Comarch, co pozwoliło na uzupełnienie rozwiązań IT Moodo o brakujące jedynie elementy, zamiast wymieniać całe rozwiązanie, optymalizacja powierzchni magazynowej – dzięki lepszemu zagospodarowaniu magazynu udało się nie tylko zaoszczędzić miejsce, ale przede wszystkich zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, a tym samym wydłużonym czasem realizacji zamówień. Efekty Dopasowanie WMS i OMS do specyfiki funkcjonowania marki odzieżowej, działającej w modelu wielokanałowej sprzedaży stanowiło duże wyzwanie. Projekt został sfinalizowany pomyślnie, dzięki współpracy konsultantów Sente i osób zaangażowanych w prace wdrożeniowe po stronie Moodo. Dzięki wdrożeniu dedykowanych rozwiązań Sente firma Moodo osiągnęła: 70% wzrostu wydajności obsługi kanału B2B i 100% wzrostu wydajności obsługi kanału B2C, zwiększenie liczby wydawanych dziennie zamówień do klienta (z 500 do 1000) w okresach kluczowych dla sprzedaży, zwiększenie liczby wydawanych dziennie paczek o 100% (z 300 na 600). Na podstawie powyższych wyników widać, że firma Moodo istotnie poprawiła wydajność i efektywność kluczowych procesów. Wdrożone rozwiązania są rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania przedsiębiorstwa oraz ewoluują jego potrzeby.
Wdrożenie-systemu-Teneum-WMS-szyte-na-miarę
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń