E-Commerce-dla-branży-spożywczej

E-Commerce dla branży spożywczej

Polacy chodzą na zakupy 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy robią to codziennie. To wyróżnia nasz naród na tle zachodu. Dlatego nic dziwnego, że rozwój e-Commerce wpływa na wzrost branży spożywczej w Polsce. Dzięki temu możemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. e-Grocery, które umożliwia szybkie i wygodne zakupy spożywcze przez internet.

Ten trend rozpoczął się w pandemii, ale wciąż cieszy się popularnością. Mieszkańcy dużych miast cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Szacuje się, że do roku 2027, udział handlu internetowego w branży spożywczej zanotuje wzrost do 2,7%. Jak działa ten model? Jakie przynosi korzyści? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Jak działa e-Commerce dla branży spożywczej?

E-Grocery, czyli e-Commerce dla branży spożywczej, to handel produktami m.in. spożywczymi w internecie. Firmy, które mają taką możliwość, działają w różnych kanałach, np.:

  • Platforma e-Commerce – dystrybutorzy i sklepy mogą wystawiać swoje produkty na sprzedaż na dużych stronach internetowych, np. Ceneo, Allegro. Poza zakupami spożywczymi użytkownicy mogą korzystać z innych kategorii dostępnych w portalu podczas jednej sesji. Dostawa zamówienia realizowana jest zazwyczaj przez firmy kurierskie.
  • Platforma e-Grocery – specjalistyczna platforma, która zawiera wyłącznie ofertę spożywczą, np. Frisco. Zamówienie dostarczane jest do klienta poprzez kuriera danej strony internetowej, dlatego często oferowane są dogodne godziny dostaw, np. od 6 rano do 23.
  • Platformy pośredniczące – zarówno popularne supermarkety, jak i lokalni dostawcy, mogą przedstawić klientom swoją ofertę na platformie pośredniczącej w zamawianiu, np. Glovo. W tym przypadku dostawę realizuje kurier danego pośrednika. Zwykle zajmuje ona mniej czasu, niż pozostałe opcje – np. 35 minut zamiast 2 dni.
  • Własna strona internetowa – zintegrowana z systemem platforma e-Commerce, na której klienci mogą składać zamówienia. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć 100% kontroli nad sprzedażą. To rozwiązanie nie wymaga pokrywania kosztów prowizji dla pośrednika, a zamówienia napływają do systemu bezpośrednio ze strony internetowej.

Dzięki e-Grocery klienci mogą dokonać zakupu w dowolnym miejscu i momencie. Wystarczy, że posiadają dostęp do internetu, aby móc złożyć zamówienie.

Do kogo jest kierowany e-Commerce dla branży spożywczej?

Choć ten model sprzedaży stanowi ogromne udogodnienie dla osób, które nie mają możliwości samodzielnego dokonania zakupów stacjonarnie, to e-Commerce dla branży spożywczej można skierować do każdego klienta. Niezależnie, czy będzie nim osoba starsza, niepełnosprawna, unieruchomiona przez chorobę, czy po prostu zajęta pracą z domu i opieką nad bliskimi. Jeśli zasięg dostawy ze sklepu obejmuje ich lokalizację, mogą z niej skorzystać.

A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? Przede wszystkim wiele osób błędnie sądzi, że aby móc uruchomić usługę e-Grocery, należy być właścicielem dużej sieci sklepów. Nic bardziej mylnego. Zarówno właściciel hipermarketu, jak i lokalny sprzedawca może dołączyć do platform pośredniczących w zakupach online. Dzięki temu mogą w wygodny sposób edytować ofertę przedstawioną na stronie internetowej i nie muszą się przejmować dostawą – nie jest realizowana w ich zakresie. Przedsiębiorcy wykorzystują ten kanał jako wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Inni z kolei projektują własne platformy e-Commerce, łącząc je z systemem ERP, aby ulepszyć proces sprzedaży i nie płacić pośrednikom prowizji. W obecnych czasach nawet 64% Polaków kupuje za pośrednictwem e-Commerce dla branży spożywczej. Świadczy to o tym, że to obiecujący model sprzedaży, nad którym warto się pochylić.

Wsparcie technologii dla e-Commerce w branży spożywczej

Nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą wspierać platformę e-Commerce dla branży spożywczej na wiele sposobów. Warto zintegrować stronę internetową z oprogramowaniem posiadanym w firmie – niezależnie, czy prowadzisz sprzedaż w modelu B2C, czy B2B. Na przykład jeśli połączysz platformę e-Commerce z rozwiązaniem ERP, ceny produktów na stronie internetowej pozostaną spójne z cennikiem ustalonym w systemie. Zamówienia będą do niego spływały automatycznie, więc ryzyko pomyłki w informacjach dotyczących zlecenia maleje. Jeśli zatrudniasz przedstawicieli handlowych, taka platforma może ułatwić im pracę i oszczędzić czas. Klienci nie potrzebują wtedy pomocy w złożeniu zamówienia, dzięki czemu Twoi pracownicy mogą zająć się budowaniem relacji z partnerami, zamiast formalnościami.

Zalety e-Commerce dla branży spożywczej

Jedna z największych zalet platformy e-Commerce dla branży spożywczej to komfort. Klienci mogą wygodnie składać zamówienia bez konieczności wyjścia z domu. Z kolei przedstawiciele handlowi z Twojej firmy mają mniej pracy – nie muszą wypełniać tylu formularzy zakupowych, ile wcześniej. Dla obu stron to oszczędność czasu. Poza tym dzięki posiadaniu platformy e-Commerce możesz zaprezentować swoją pełną ofertę. Przedstawiciele firmy nie zawsze mają okazję opowiedzieć o niej klientom, dlatego o części asortymentu mogą oni nie wiedzieć. W efekcie towar będzie zalegał w magazynie. Odpowiednie wyeksponowanie na stronie internetowej, jak i lepsze pozycjonowanie, może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. Ponadto klienci lubią zamawiać ciężkie produkty przez internet w dużych ilościach, ponieważ nie muszą wtedy dźwigać ciężkich toreb z zakupami. Dostarcza je za nich kurier nawet pod same drzwi mieszkania.

Wady e-Commerce dla branży spożywczej

Oczywiście oprócz zalet, e-Commerce dla branży spożywczej posiada również wady. Choć to wygodniejsza opcja zakupów dla klientów, to jednak zwykle wiąże się ona z dodatkowymi kosztami, których nie muszą ponosić podczas modelu stacjonarnego. Minimalna kwota zamówienia i kwota dostawy mogą sprawić, że kupujący zrezygnuje. Wdrożenie oraz utrzymywanie strony internetowej to z kolei koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Niektórzy klienci obawiają się korzystania z e-Grocery, ponieważ nie mają pewności, czy produkty będą równie jakościowe, co w sklepie stacjonarnym. W takim wypadku należy reagować na każdą reklamację, która zostaje złożona, aby wizerunek Twojej organizacji nie ucierpiał.

E-Commerce dla branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to już nie tylko trend, ale także przyszłość branży spożywczej w Europie. Badania prowadzone w tym zakresie prognozują, że udział sprzedaży produktów spożywczych w kanale internetowym wzrośnie w kolejnych latach. Zainwestowanie w e-Commerce dla branży spożywczej to szansa na zaoferowanie klientom wygodnego procesu zakupowego. Dzięki takiej platformie możesz też dotrzeć do grupy, która wcześniej nie korzystała z oferty Twojej firmy. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści przyniesie Ci wprowadzenie takiej opcji w firmie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych

Dynamiczny rozwój działalności i poszerzanie oferty produktowej wymusiły reorganizację logistyki oraz centralizację operacji magazynowych. Wdrożenie WMS pozwoliło na automatyzację procesów, zwiększenie efektywności i eliminację błędów. Efektem było stworzenie wydajnego magazynu centralnego, który obsługuje całą sieć dystrybucji. O firmie Lobos to przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją urządzeń i materiałów biurowych, materiałów eksploatacyjnych (skanerów, drukarek, kserokopiarek itd.), a także pakowanych artykułów spożywczych oraz mebli i akcesoriów meblowych dla firm i hoteli. Posiada 10 oddziałów na terenie całej Polski – w Katowicach, Krakowie, Kielcach, Nowym Sączu, Nowym Targu, Tarnowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i Rzeszowie. Na terenie Krakowa oraz okolic towar rozwożony jest za pomocą własnej floty samochodowej. Do pozostałych rejonów Polski artykuły są wysyłane przy użyciu firmy spedycyjnej.  Z firmą Lobos Sente jako dostawca zaawansowanych systemów informatycznych współpracuje od 2007 r., kiedy to rozpoczęte zostały prace nad wdrożeniem systemu ERP. Planując zmianę oprogramowania w obszarze gospodarki magazynowej firma Lobos szukała innych dostawców zaawansowanego oprogramowania dla biznesu. Jednak ze względu na funkcje i możliwości systemu informatycznego w obszarze planowania zamówień i WMS, oferta Sente stanowiła najbardziej kompleksowe rozwiązanie. Nie bez znaczenia okazały się także dotychczasowe pozytywne doświadczenia i wieloletnia współpraca. Cele projektu Dynamiczny rozwój spółek wchodzących w skład grupy Lobos i stałe poszerzanie oferty spowodowały potrzebę zmian w obszarze logistyki i gospodarki magazynowej, a w związku z tym wdrożenie kolejnych obszarów systemu informatycznego. Do tej pory funkcjonowało jednocześnie kilka magazynów oddziałowych, jednak ze względu na koszty utrzymania składów oraz transportu zlikwidowano lub zminimalizowano ich rolę na rzecz jednego magazynu centralnego. W wybranych oddziałach firmy przechowywane są jeszcze tylko produkty ciężkie lub wielkogabarytowe o stosunkowo niskiej wartości jednostkowej (np. woda, papier, mleko, ręczniki papierowe itp.), których transport do magazynu centralnego jest ekonomicznie nieopłacalny. W związku z wprowadzanymi zmianami powstała konieczność przeorganizowania magazynu w głównej siedzibie firmy w Krakowie na magazyn centralny w taki sposób, żeby przy dotychczasowej swojej powierzchni (3600 m²) mógł przyjąć na stan i podołać obsłudze zwiększonej rotacji artykułów. Magazyn pod lupą W proces przekształceń w firmie Lobos Sente zostało zaangażowane już w momencie planowania zmian w magazynie, który miał pełnić funkcję centralnego. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń i specyfiki asortymentu został opracowany rozkład strefy odstawczej (ustawienie regałów) oraz strefy pakowania, zaplanowane ścieżki poruszania się magazynierów oraz zaprojektowane zasilenie 5-piętrowej (wys. 2,2 m) antresoli. Takie rozwiązania pozwoliły od samego początku zoptymalizować funkcjonowanie kluczowych obszarów magazynu, dzięki czemu uniknięto modyfikacji w późniejszym terminie (mogących wynikać z wniosków planowanej wówczas analizy przedwdrożeniowej oraz późniejszej implementacji systemu). Wprowadzone rozwiązania opierały się na urządzeniach przenośnych, które poprzez Wi-Fi łączą się z bazą danych systemu. Każdy magazynier jest zaopatrzony w tzw. handheld, za pomocą którego otrzymuje zlecenia magazynowe i potwierdza realizację poszczególnych zadań do wykonania. Oprogramowanie pozwala kierownikowi magazynu na tworzenie i generowanie raportów przedstawiających precyzyjne statystyki wydajności pracy każdego magazyniera. Pozwala to z jednej strony planować i decydować o organizacji pracy, jak i monitorować efektywność działań pracowników. Automatyzacja procesów Najważniejsze efekty wdrożenia systemu Teneum WMS wynikają z automatyzacji kluczowych procesów zachodzących w magazynie. Podczas swoich zadań dziesięciu magazynierów wspieranych jest przez oprogramowanie, które kieruje ich do lokacji, z których powinni pobrać dany produkt. Wybierana jest optymalna trasa ze względu na konkretne zlecenie magazynowe.  Nadzór systemu nad gospodarką magazynową pozwala w zależności od potrzeb przydzielać jednocześnie kilku pracowników do realizacji dużych zamówień. Takie rozwiązania znacznie przyspieszają proces kompletacji zamówień i przygotowania przesyłki. Automatyzacja pracy umożliwiła obsługę magazynu przez taką samą liczbę osób nawet po zwiększeniu liczby dziennych zamówień wynikających ze skierowania na skład centralny zleceń, które dotychczas były obsługiwane przez oddziały firmy. Został też wprowadzony system tzw. podwójnej kontroli, polegający na sczytywaniu (pick) za pomocą kodu kreskowego danych dotyczących pobieranego produktu z konkretnej lokacji, a następnie ponownego pick’u danego artykułu podczas przygotowywania przesyłki w strefie pakowania. W obu przypadkach przy braku kompletacji system sygnalizuje o tym i nie pozwala realizować kolejnych operacji bez skompletowania całości paczki. Dzięki współpracy urządzeń mobilnych i rozwiązań systemu możliwość pomyłek przy wysyłce do klientów została zredukowana praktycznie do zera. Kompletacja zamówień według wskazówek podawanych przez system pozwala także skrócenie czasu (z 3 godzin do 30 minut) potrzebnego do zapakowania przesyłek na samochód (własny lub spedytora). Paczki zostają zebrane i przygotowane razem według wyznaczonych tras. Inteligentne zarządzanie przesyłkami dzięki cross-dockingowi Żeby zmniejszyć liczbę magazynów oddziałowych, Lobos musiał rozwiązać problem kompletacji przesyłek ze względu na docelowe punkty odbioru – bez konieczności przepakowywania ich „po drodze” w poszczególnych oddziałach. Zgodnie z sugestiami Sente przygotowało w systemie WMS mechanizmy pozwalające na realizację zamówień według metody cross dockingu. Obecnie w narzędziu istnieje opcja otwarcia zlecenia przewozu tego typu na określony oddział. W takim przypadku poszczególne elementy (paczki) całej przesyłki już w magazynie centralnym zaadresowane zostają na docelowe miejsce odbioru (adres danego oddziału lub adres konkretnego klienta), a nie jako przesyłka w całości zaadresowana na oddział firmy, który do tej pory sam przepakowywał i rozdzielał je na potrzeby zamówień lokalnych. Ten mechanizm doskonale sprawdza się przy zamówieniach generowanych przez dużych klientów – w sytuacji, gdy np. jeden kontrahent zleca dostarczenie 250 paczek pod 100 różnych miejsc adresowych. W takim przypadku już na etapie przygotowywania przesyłki każda paczka otrzymuje etykietę zaadresowaną na wskazany adres. Po dotarciu przesyłek do oddziału Lobosu nie ma potrzeby ich przepakowywania ani adresowania – to wszystko zostało już wykonane wcześniej w magazynie centralnym. Implementacja w oprogramowaniu rozwiązań cross dockingu pozwoliła dokonać reorganizacji magazynów oddziałowych Lobosu. Pozyskane tym sposobem środki firma może przeznaczyć na inwestycje mające na celu rozwój przedsiębiorstwa i zwiększanie przewagi konkurencyjnej. Rezultaty wdrożenia Wdrożenie kolejnych obszarów systemu Teneum Sente pozwoliło firmie Lobos na reorganizację sposobu działania przedsiębiorstwa. Powstał magazyn centralny, a automatyzacja większości procesów w nim zachodzących usprawniła jego pracę tak, żeby mógł on przejąć zlecenia do tej pory realizowane przez oddziały bez konieczności zatrudniania nowych pracowników lub pracy w trybie zmianowym na tym magazynie. Obecnie system do obsługi magazynu i planowania zamówień posiada w swojej kartotece ok. 30 tys. aktywnych pozycji asortymentowych. Z tej liczby 8,2 tys. produktów rozmieszczonych jest na ok. 2,3 tys. lokacjach. Przeciętnie dziennie realizowanych jest ok. 300 przesyłek, co daje ok. 2 tys. pobrań towarów przez 10 magazynierów. Średnio jedno pobranie realizowane jest w czasie 2 minut i 24 sekund.
Obrazek wyróżniający dla 'Teneum WMS wspiera zarządzanie magazynem dystrybutora artykułów biurowych'
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń