Business-Intelligence-Jak-prawidłowo-wizualizować-dane

Business Intelligence: Jak skutecznie wizualizować dane?

Odpowiednia wizualizacja jest kluczowa do przeprowadzania skutecznej analizy danych i podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Wizualizacja i analiza danych to dwa powiązane ze sobą procesy w zakresie interpretacji danych. Analiza obejmuje systematyczne badanie zbiorów danych w celu odkrycia wzorców, relacji i spostrzeżeń. Natomiastwizualizacja koncentruje się na przedstawieniu wyników w formacie wizualnym przy użyciu wykresów, diagramów i dashboardów. 

Odnalezienie nieprawidłowości lub nietypowych zachowań w szeregu niczym nie wyróżniających się liczb jest niezwykle trudne. Znacznie lepiej przyswojona zostanie informacja w formie kształtów i kolorów, która od razu skupia uwagę na tym, co jest istotne.

Wizualizacja danych umożliwia więc szybkie i łatwe zauważenie pojawiających się trendów, a co za tym idzie zrozumienie wzorców i relacji, które mogłyby pozostać pominięte w przypadku pracy na surowych liczbach. Dobrze zaprojektowana wizualizacja zamienia liczby w zrozumiałą informację biznesową, która przyciąga i zatrzymuje uwagę użytkownika w sposób skuteczniejszy niż zrobiłaby to tabela czy arkusz kalkulacyjny.

wizualizacje

Powody, dla których warto wizualizować dane

Interpretacja danych przedstawionych w postaci liczb w tabeli jest bardzo trudna. Forma graficzna pozwala wyrazić najważniejsze prawidłowości i tendencje, a jej zastosowanie wzmacnia i uatrakcyjnia przekaz. Wizualizacje danych:

  • przekazują w prosty sposób złożone informacje,
  • pomagają zorientować się w ogólnej charakterystyce zjawiska,
  • wspierają identyfikowanie korelacji i wartości odstających,
  • umożliwiają wyciąganie znaczących wniosków ze złożonych zbiorów danych,
  • ułatwiają porównanie i są pomocne w interpretacji,
  • lepiej przykuwają uwagę użytkownika,
  • pomagają w zapamiętaniu informacji,
  • usprawniają komunikację,
  • stanowią narzędzie uniwersalne, gdyż są zrozumiałe dla każdego.

Pięć głównych form wizualizacji danych to: 

  1. Wykresy – reprezentacje graficzne przedstawiające dane liczbowe m.in. wykresy słupkowe, wykresy liniowe, wykresy kołowe i inne. 
  2. Mapy – wizualizacja danych geograficznych za pomocą map podkreśla wzorce i zależności przestrzenne.
  3. Tabele – dane w tabeli mają ustrukturyzowany format ułatwiający ich porównywanie i odwoływanie się do nich.
  4. Infografiki – łączą wykresy, ikony i tekst w celu przekazania informacji w bardziej angażujący i przystępny sposób.
  5. Dashboardy – ekrany wizualizacyjne, które służą do prezentacji kluczowych wskaźników (KPI) oraz innych istotnych danych biznesowych w sposób czytelny i zwięzły. Mają na celu zapewnienie szybkiego wglądu w istotne dane zaprezentowane w jednym miejscu z wielu źródeł.
infografiki

Jaka wizualizacja danych będzie najlepsza?

Istnieje wiele sposobów wizualizacji, które można wykorzystać do przedstawienia danych. Jednak nie wszystkie z nich sprawdzą się na każdym zbiorze. Należy więc dopasować odpowiednią formę prezentacji do posiadanych danych.

Wskazówka – oko ludzkie bez liczenia widzi maksymalnie do 5 obiektów

Drugą kwestią jest fakt, że nie wszystkie wizualizacje są tak samo odbierane przez oko ludzkie. W niektórych przypadkach może być trudno ocenić różnicę wielkości np. w wizualizacjach 3D. Może to prowadzić do pomyłek, bo wielkości tak przedstawione mogą zostać różnie zinterpretowane.

Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniej wizualizacji do danych. Nie jest to łatwe zadanie, bo każdy zbiór danych należy ocenić indywidualnie, a to zajmuje czas. Niektóre rozwiązania Business Intelligence potrafią samodzielnie na podstawie zbioru danych zaproponować odpowiednią formę ich wizualizacji.

Jak przedstawiać liczby na dashboardach?

Czasami konieczne jest przedstawienie wskaźników w formie liczb. Te niestety są ciężkie do interpretacji przez oko ludzkie. Zwiększenie rozmiaru i zmiana koloru sprawią, że z ciągu liczb znacznie łatwiej będzie odnaleźć interesujące nas informacje.

Wskazówka – dane zawsze należy prezentować w kontekście

Na dashboardach zarządczych nie należy umieszczać zbyt dużo danych. Ograniczenie ich ilości do najważniejszych wskaźników pozwala na szybsze dokonanie analizy i wyciągnięcie wniosków.

Jak używać kolorów w wizualizacjach?

Należy mieć na uwadze, że kolorystyka wykorzystana w wizualizacjach może przekazać różny komunikat. Wynika to z faktu, że znaczenie kolorów jest odmienne w różnych tradycjach kulturowych. Ma to szczególne znaczenie w międzynarodowych korporacjach.

Jeśli natomiast wizualizacje danych będą oglądane przez konkretną nację należy dostosować kolorystykę do jej znaczeń. Projektując kolory na dashboardzie warto wtedy wspomóc się gotowymi paletami. Dla przykładu poniżej paleta brytyjska, niemiecka i hiszpańska. Pomimo bliskiego położenia tych krajów widać znaczne różnice nie tylko w odcieniu, ale także w nasyceniu poszczególnych barw.

*źródło: https://flatuicolors.com/palette/defo

W przypadku projektowania dashboardu dla międzynarodowych korporacji najkorzystniej będzie użyć tzw. uniwersalną paletę, z której korzysta m.in. Google.

*źródło: https://flatuicolors.com/palette/defo

Innym problemem związanym z wykorzystaniem kolorów jest fakt, że u około 8% mężczyzn i blisko 1% kobiet występują wrodzone zaburzenia rozpoznawania barw i najczęściej dotyczą widzenia barw w osi czerwono-zielonej. Warto zatem wizualizacje opatrzeć dodatkowym oznaczeniem, które rozwieje wszelkie wątpliwości.

Kolorem można oznaczyć zarówno miary, wymiary jak i wyrażenia. Zastosowanie techniki podążaj za kolorem (na różnych obiektach kolor oznacza to samo np. województwo mazowieckie) pozwala szybko zidentyfikować konkretną rzecz na całym dashboardzie analitycznym.

wizualizacjadanych

Dobre praktyki do zastosowania

Projektując wizualizacje i raporty należy mieć na uwadze:

  • kto będzie z nich korzystać
  • na jakie pytania mają odpowiadać
  • na jakich urządzeniach będą wyświetlane

oraz należy zadbać o poniższe kwestie:

  • wybrać odpowiednią wizualizację
  • zawsze przedstawić kontekst
  • nanieść kolory tam, gdzie ma to znaczenie
  • myśleć o odbiorcach

Wraz z przyrostem danych skuteczna wizualizacja pomaga przekształcić ogromne ich zbiory w jasną, zrozumiałą informację biznesową oraz wykreować przydatne spostrzeżenia, które bezpośrednio wpływają na zwiększenie wydajności, przychodów i zysków.

Tworząc dashboardy kierujemy się zasadą „less is more”:

  • nie należy tworzyć różnych dashboardów poruszających ten sam temat,
  • budując dashboard, należy zawsze rozmawiać z użytkownikami,
  • identyfikujemy pytania, na które użytkownicy próbują odpowiedzieć,
  • nie prezentujemy na dashboardach surowych danych,
  • nie przeciążamy dashboardów wskaźnikami KPI,
  • używamy kolorów tylko wtedy, gdy jest to zasadne, 
  • zapewniamy użytkownikom łatwą nawigację.

Rozwiązania Business Intelligence dostarczane przez Humansoft potrafią automatycznie dostosowywać odpowiednie formy wizualizacji do konkretnych zbiorów danych. Dzięki temu nie tylko ułatwiają zrozumienie informacji, ale także przekładają się na efektywność procesu interpretacji danych oraz szybsze podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

TOP 7 korzyści z wdrożenia WMS w. klientów

Choć zalet wdrożenia WMS jest wiele, przedstawiam tylko kilka, które występują najczęściej u naszych klientów i mają dla nich największe znaczenie. Wiele przedsiębiorstw nadal polega na rozwiązaniach opartych na plikach w Excelu lub innych wypracowanych narzędziach. W takiej sytuacji, trudno mówić jednak o automatyzacji procesów magazynowych i wewnętrznej logistyki magazynowej, która pozwala przyspieszyć tempo pracy na magazynie oraz zmniejszyć ilość pomyłek. Dlatego kiedy firma, która dotychczas polegała na tego typu narzędziach, decyduje się na wdrożenie WMS, szybko odczuwa wyraźny wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu. Niewątpliwie zastosowanie systemu WMS do zarządzania magazynem i logistką magazynową, przynosi firmie szereg korzyści, w postaci realnych oszczędności finansowych. Wzrost wydajności i efektywności pracy magazynu Nie ma znaczenia jaką branżę reprezentuje klient. Każda firma, która decyduje się na wdrożenie WMS lub mobilnego magazyniera, przede wszystkim skraca czas przygotowania wysyłek i dostaw. Praca na magazynie z pomocą kolektorów jest po prostu szybsza i łatwiejsza, niż w przypadku systemu zainstalowanego na komputerze. W przypadku WMS od Humansoft, zarówno w systemie ERP jak i na kolektorze danych można sprawdzić, co znajduje się w danej lokalizacji i zobaczyć ścieżkę dostępu do towaru począwszy od rzędu, regału, poziomu aż po konkretne miejsce składowania towaru. Jednak to właśnie aplikacja zainstalowana na kolektorze pozwala ten proces znacząco przyspieszyć. Magazynier przygotowując wysyłkę widzi na kolektorze jasną dyspozycję skąd ma pobrać towar. Dzięki temu następuje eliminacja sytuacji, w której pracownik błądzi po magazynie, poszukując danego artykułu na własną rękę lub musi pytać o towar innych osób. Warto wspomnieć, że istnieje możliwość wdrożenia etykiet, które dotyczą nie tylko artykułu, ale także numeru partii. W efekcie tego możemy w pełnym zakresie pokazać magazynierowi, gdzie ma się udać i co konkretnie wziąć. Wówczas mamy pewność, że pracownik pobierze dokładnie to, co powinien, np. artykuł z konkretnej partii lub o konkretnym terminie przydatności. Jednocześnie lokalizacje WMS pozwalają na utrzymanie porządku w magazynie. Po zeskanowaniu kolektorem kodu w miejscu paletowym, aplikacja pokaże, jakie towary znajdują się w tym miejscu. Pracownicy zaczynają dostrzegać wartość tego, że każdy artykuł znajduje się w określonej, znanej lokalizacji i dzięki temu sami dbają o prządek. Zmniejszenie ilości reklamacji Jeśli towary są odpowiednio oklejone etykietami, magazynierzy praktycznie nie są w stanie wysłać niewłaściwego asortymentu do klienta. Wynika to z tego, że magazynier nie musi się zastanawiać, co powinien spakować, ponieważ po pierwsze – kolektor wskaże mu miejsce pobrania odpowiedniego towaru, a po drugie – aplikacja nie zatwierdzi pobrania innego artykułu. W sytuacji zeskanowania złego kodu, pracownik otrzyma na kolektorze odpowiednie ostrzeżenie i dzięki temu nie popełni błędu. Szybkie wdrożenie nowych pracowników i niższe koszty szkolenia Dzięki szybkiej identyfikowalności lokalizacji towaru, wdrożenie nowego pracownika jest łatwe i trwa krócej. Dzięki temu jest również tańsze. Bez WMS nowy pracownik może mieć problemy z tym, by w prosty sposób identyfikować poszczególne artykuły, zwłaszcza jeżeli ma do czynienia z podobnym do siebie asortymentem. Natomiast lokalizacje oraz kody kreskowe na artykułach powodują, że możliwość pomyłki jest znacznie redukowana. Poza tym, aplikacja mobilny magazynier jest jak nawigacja, która w sposób graficzny pokazuje, gdzie należy iść i jaki artykuł pobrać. To dzięki temu, nowy pracownik szybko staje się samodzielny i nie wymaga długiego, a co za tym idzie, kosztownego szkolenia. To wszystko przyczynia się również do zmniejszenia stresu nowego pracownika i sprawia, że czuje się pewniej kompletując zamówienia. Choć ten aspekt nie przynosi bezpośrednich korzyści finansowych, to warto pamiętać, że komfort pracy i zadowolenie pracownika, przekłada się na jego zapał do pracy. Przyspieszenie inwentaryzacji, nawet o 60% Tę korzyść najłatwiej opisać na konkretnym przypadku wdrożenia WMS. W momencie gdy zaczynaliśmy wdrożenie u jednego z klientów, inwentaryzacja zajmowała tam 5 dni intensywnej pracy z nadgodzinami. Natomiast pierwsza inwentaryzacja z użyciem kolektorów przeprowadzona w czasie, gdy wciąż trwało wdrożenie, została zredukowana do 2 dni. A więc już wtedy, proces ten został skrócony o 60 % , przy czym pół dnia zajęło oklejanie towarów nowymi etykietami. Dla klienta są to konkretne oszczędności. Firma nie musi już ponosić kosztów związanych z dłuższym zatrzymaniem produkcji z powodu inwentaryzacji. Poza tym, w razie potrzeby może ją przeprowadzać częściej, ponieważ teraz zajmuje mniej czasu. Oszczędności związane z redukcją drukowanych dokumentów WMS zapewnia obsługę dokumentów bezpośrednio na kolektorze. Przy pomocy panelu kierownika, osoba upoważniona, przypisuje magazynierom dokumenty do spakowania, które magazynierzy widzą na swoich kolektorach. Dlatego, w zupełności można zrezygnować z drukowania dokumentów, które do tej pory trafiały na magazyn. W tym momencie warto wspomnieć, że panel kierownika umożliwia również dodanie priorytetów w dokumentach, dzięki czemu pracownik wie, w jakiej kolejności powinien pakować artykuły. Taka funkcjonalność doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy pakowanie towarów musi uwzględniać czas przyjazdu poszczególnych kurierów lub termin realizacji zamówień. Jest to kolejna zaleta przejścia na elektroniczne dokumenty. Niektóre firmy pozostają przy drukowaniu dokumentów. Jest to sposób pośredni – dokumenty są drukowane wraz z kodem kreskowym, który pracownik sczytuje za pomocą kolektora i wyświetla je na ekranie. Zdarza się to rzadko, ponieważ rezygnacja z papierowych dokumentów w skali roku oznacza dla firmy spore oszczędności. Automatyzacja i przyspieszenie tworzenia dokumentów spedycyjnych i etykiet Integracja WMS z systemami firm kurierskich zapewnia szybką i wygodną obsługę nadawania paczek, bez potrzeby logowania się na strony spedytorów. W przypadku systemu WMS od Humansoft, po spakowaniu towaru i zmianie statusu dokumentu „do wysyłki” (może to dziać się również automatycznie) system automatycznie generuje list przewozowy oraz drukuje etykietę przewozową. Jednocześnie program może wysłać powiadomienie sms lub e-mail do klienta i handlowca, z informacją o wysłaniu towaru. O tym jak duże korzyści płyną z integracji WMS z aplikacjami kurierskimi i z jakimi oszczędnościami się to wiąże, niech świadczy jedna z wypowiedzi naszego klienta – Wiceprezesa firmy ANIRO Pana Daniela Kaczmarczyka: „Dzięki integracji z systemami kurierskimi tworzenie dokumentacji, wydruk etykiet na paczki czy zamawianie kuriera, odbywa się automatycznie, jednym kliknięciem w systemie. W efekcie tego,  odzyskaliśmy 90% czasu pracy na jednym z etatów.” Jedna baza danych – wiele zalet I na koniec ostatnia, ale niezwykle ważna korzyść dla firmy, którą zapewniają wyłącznie kompleksowe systemy ERP z wbudowanym WMS. Tą korzyścią jest praca na jednej bazie danych i brak konieczności integrowania ze sobą zewnętrznych programów, dostarczanych przez różnych producentów. Zalet pracy na jednej bazie danych jest naprawdę wiele. Wymienię choćby kilka, tych najbardziej kluczowych dla firmy, jak: jedna konfiguracja obiektów w systemie, jedna aktualizacja wspólna dla całego programu, spójność danych, bezpieczeństwo rozwoju ERP i WMS, a także jeden producent odpowiedzialny za całość – aktualizację, rozwój oraz wdrożenie systemu.
TOP-7-korzyści-z-wdrożenia-WMS-w.-klientów
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń