Opinie w branży E-commerce są niezwykle ważne i mają ogromne znaczenie w funkcjonowaniu każdego sklepu internetowego. Dlaczego? Ponieważ w dzisiejszych czasach, kiedy większość zakupów odbywa się online, konsumenci polegają na opiniach innych użytkowników w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Ale to nie jedyny powód. 

Opinie klientów są jednym z najważniejszych sposobów budowania zaufania i wiarygodności marki. Kiedy potencjalny klient trafia na stronę internetową sklepu, często pierwszą rzeczą, jaką robi, jest przeglądanie opinii innych użytkowników. Pozytywne opinie dają klientom poczucie bezpieczeństwa, co może bardzo pomóc w dokonaniu zakupu. Jeśli sklep nie ma żadnych opinii, lub większość z nich jest negatywna, może to odstraszyć potencjalnych klientów i skutkować utratą sprzedaży. Mało tego, podejrzanym zjawiskiem jest również sytuacja, w której dany sklep ma wyłącznie pozytywne opinie. 

Opinie jako społeczny dowód słuszności

Opinie to doświadczenia użytkownika, które wynikają z korzystania z produktów lub usług danej firmy, np. sklepu internetowego. Zwykle to właśnie oceny byłych i aktualnych klientów są najlepszym sposobem na podzielenie się swoimi wrażeniami zakupowymi z innymi kupującymi, co świadczy jako społeczny dowód słuszności.

Oznacza to, że gdy potencjalni klienci widzą pozytywne opinie innych kupujących na temat danego sklepu lub produktu, wzrasta ich zaufanie do marki. Zdanie i wrażenia osób, które miały już styczność z produktem lub usługą, są dla nich istotnym czynnikiem wpływającym na podjętą decyzję zakupową.

Badania (https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey-2022/) potwierdzają, że aż 97% konsumentów sprawdza opinie o firmie przed dokonaniem zakupu online. Oznacza to, że wrażenia ówczesnych i obecnych klientów mają znaczny wpływ na decyzje zakupowe i mogą przekonać potencjalnych nabywców do wyboru danego sklepu.

Według aktualnych danych (https://www.bazaarvoice.com/blog/why-ratings-and-reviews-are-important-for-your-business/)aż 80% sprzedawców online uważa, że dobre opinie pozostawione w internecie budują wiarygodność ich platform i marek. Dlatego warto dbać o zdobywanie pozytywnych opinii od klientów i nauczyć się odpowiednio nimi zarządzać.

Opinie porównawcze 

Oceny wystawiane przez klientów dają też kolejnym użytkownikom (potencjalnym klientom) łatwość porównywania różnych produktów i marek. Przy pomocy opinii konsumenci mogą w prosty sposób uzyskać informację,  jak dany produkt wypada w porównaniu do innych podobnych w sklepie lub szerzej rynku. 

Opinie innych klientów pomagają w formowaniu obiektywnego poglądu na temat produktu, dzięki czemu konsumenci są w stanie podjąć lepiej przemyślane decyzje zakupowe. 

Zwiększanie konwersji sprzedaży

Opinie klientów mają również istotne znaczenie dla zwiększania konwersji w sklepie internetowym. Klienci chętnie ufają recenzjom innych kupujących i często podejmują decyzję zakupową na podstawie innych pozytywnych opinii. Wielu z nich regularnie szuka w sieci informacji na temat firmy lub kupowanych produktów przed złożeniem zamówienia. Gdy na stronie sklepu brakuje opinii, ponad 50% konsumentów opuszcza platformę i szuka alternatyw (https://www.bazaarvoice.com/blog/why-ratings-and-reviews-are-important-for-your-business/).

Opinie a SEO

Oceny klientów mają również wpływ na pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania. Im więcej opinii pojawi się na stronie sklepu, tym większy sygnał dla wyszukiwarek, że treść jest wartościowa dla użytkowników. Stąd też warto zachęcać konsumentów do pozostawiania ocen na stronach opiniotwórczych lub forach, by zwiększyć liczbę opinii i poprawić pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania.

Opinia to feedback!

Warto podkreślić, że proces zbierania opinii od klientów to także możliwość pozyskiwania informacji zwrotnej. Dzięki temu sklepy mogą dowiedzieć się, co sprawia klientom największą satysfakcję oraz w czym mogą poprawić swoje usługi, funkcjonalność serwisu lub szereg innych elementów procesu zakupowego. 

Podsumowując, opinie w branży E-commerce mają ogromne znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstw. Pomagają budować zaufanie, porównywać produkty i marki oraz zdobywać informacje zwrotne od klientów. Niezależnie od tego, czy opinie są pozytywne, czy negatywne, mają ogromny wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów. 

To jedynie wstęp do świata E-commerce, którym w SalesTube powered by hmmh zajmujemy się na co dzień. Jeżeli chcesz poznać wszelkie tajniki, sekrety i wskazówki przydatne w świecie E-commerce, zapisz się do naszego newslettera. 👉https://www.salestube.tech/pl/newsletter/