Każda firma dostosowuje swoje procesy biznesowe według określonych kryteriów, dlatego potrzebują dobrego oprogramowania do zarządzania – systemu ERP. Jak zadamy pytanie – jakie są korzyści z ERP, to większość z nas jest w stanie wymienić ich kilka. Ale czy wśród nich znajdą się te co poniżej? Śmiało mogę stwierdzić, że na pewno nie. A jeśli tak, to na samym końcu tej listy. A czy nie powinny być na jej początku?

Poznaj te korzyści, o których nawet nie pomyślisz, a przecież są tak ważne dla Twojej organizacji.

Dobre samopoczucie (i zdrowie) Twojego pracownika

Jestem pewien, że nawet o tym nie pomyślałaś/eś. A tak rzeczywiście jest. Bo jeśli Twoi pracownicy przekonali się do nowego systemu ERP, korzystają z niego efektywnie, to przecież usprawnia to ważny proces biznesowy. Dobrze działający system oszczędza czas i zmniejsza frustrację. Bo przecież oprogramowanie ERP automatyzuje i usprawnia przepływ informacji, czyniąc operacje bardziej przejrzystymi. Wiele czynności wykonywanych jest automatycznie i co najważniejsze raz wprowadzone informacje docierają do wszystkich pracowników, którzy powinni ją otrzymać. Twoi pracownicy są szczęśliwsi. A wiadomo, że szczęśliwi pracownicy to bardziej produktywni pracownicy. Ich praca jest lepszej jakości, bez błędów i pomyłek.

Realny wpływ na markę firmy

Możesz pomyśleć, że przesadą jest stwierdzenie, że system ERP może poprawić markę firmy. Podobnie jak dobre samopoczucie Twoich pracowników, tak i dobra marka jest pośrednią korzyścią z kompleksowego usprawniania działalności biznesowej. Kluczową częścią systemu ERP jest to, że umożliwia pracownikom dostęp do informacji, a te informacje nie tylko sprawią, że wszystko jest aktualne, ale umożliwia też tej kadrze mającej kontakt z klientem lepszą i sprawniejszą obsługę zapytań. Odpowiedzi na zapytania nasz klient otrzymuje niemalże od razu, bo przecież w ERP – dostęp do wszystkich danych masz na żądanie. Co więcej, to Twój pracownik może wyprzedzić klienta w odpowiedzi na pytanie, które chciał właśnie zadać Twój klient. Ale dochodząc do sedna, sprawna obsługa klienta, ma znaczący wpływ na markę firmy. W końcu marka opiera się między innymi na reputacji, a obsługa klienta odgrywa bardzo dużą rolę w jej określaniu.

Eko organizacja

Zgodzę się, że po dłuższym namyśle również Ty wpadłaś/eś na tę korzyść. Wiemy, że ERP gromadzi dane w jednym miejscu, co zdecydowanie zmniejsza ilość „papierologi” w organizacji, a to są nieodłączne korzyści dla środowiska. Rozwiązania do zarządzania dokumentami nie tylko ułatwiają przeglądanie wszystkich niezbędnych informacji w czasie rzeczywistym, bez poszukania odpowiedniego dokumentu w kolejnym segregatorze. Ale czy wiesz, że oprogramowanie ERP może być używane także do śledzenia nietypowych informacji, w tym zużycia energii w różnych działach. To pomaga w monitorowaniu tzw. „śladu ekologicznego”. ERP może być użyte do oceny ilości energii zużywanej przez pojedynczy element na hali produkcyjnej. Dzięki systemowi ERP możesz monitorować też poziom recyclingu. Wszystko to składa się na tzw. ochronę środowiska. A przecież firmy, które dbają o środowisko w sposób kontrolowany i przede wszystkim świadomy mają doskonałą reputację, a co za tym idzie ich marka zaczyna być dobrze „eko” postrzegana.

Zawsze aktualne regulaminy i przepisy

Jako przedsiębiorca musisz być na bieżąco i przestrzegać wszystkich zasad i przepisów, aby uniknąć kar. Dzięki ERP nie musisz się martwić, bo większość systemów ERP jest przystosowana do pełnej zgodności ze wszystkimi interesującymi Cię przepisami, tak jak bardzo często zmieniające się przepisy w księgowości finansowej czy bezpieczeństwie danych. A przecież doskonale wiesz, że organizacja może kontynuować swoją działalności tylko wtedy jak przestrzega przepisów prawa. Większość dostępnych systemów ERP jest tak zaprojektowanych, że uwzględnia zgodność z przepisami, co umożliwia generowanie wszystkich i co najważniejsze zgodnych z prawem raportów, czy sprawozdań. Ty jako użytkownik takiego systemu nawet nie musisz się zastanawiać czy przypadkiem nie masz przestarzałego oprogramowania. Ty jako użytkownik po prostu z niego korzystasz.

Spełnianie oczekiwań swoich Klientów

Dla większości firm, wdrożenie systemu ERP ma poprawić wewnętrzne funkcje biznesowe. I dobrze. Bo przecież ma to również wpływ na poprawę relacji z klientami. Twoi klienci mają wysokie oczekiwania, niezależnie od tego, czy są klientami indywidualnymi, czy też organizacjami czy korporacjami. Twoi klienci potrzebują dobrej, terminowej i spójnej obsługi i to niezależnie od tego, z którym działem wchodzą w interakcję. Dlatego firma musi upewnić się czy odpowiednie działy komunikujące się z klientami mają dostęp do potrzebnych informacji. Oczywiście jest to możliwe dzięki systemowi ERP, który integruje funkcje wszystkich działów w jednym oprogramowaniu. Dzięki temu pracownicy mogą uzyskać informacje o klientach za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Dodatkowo ERP może być wykorzystywany do różnorakich działań marketingowych, w tym do generowania leadów, obsługi posprzedażowej czy wreszcie utrzymania klienta.

Wybierając – patrz szerzej

Obecnie na rynku dostępna jest szeroka gama systemów ERP. Oferta obejmuje zarówno funkcjonale rozwiązania branżowe, jak i modyfikowalne, złożone rozwiązania IT z licznymi dodatkowymi funkcjami. Są też takie, które mają wbudowany moduł do analizy biznesowej, a to zwiększa wydajność operacyjną i ułatwia oparcie decyzji na faktach i liczbach. Ważne, żeby wybrać taki, który na pewno spełni nasze wszystkie oczekiwania biznesowe, ale też taki, który „zadba o pracowników i klientów”.

Znasz inne „niewidzialne” korzyści systemu ERP?