Tworzenie sklepu internetowego jest w dzisiejszych czasach bardzo wygodne. Jednak pomimo tego, łatwo popełnić błędy, które zaważą na sprzedaży. Poniżej przedstawiamy 7 najczęstszych błędów, których można podczas prowadzenia biznesu online uniknąć.

 

#1 Źle wybrane oprogramowanie

 Każdy sklep internetowy potrzebuje solidnych fundamentów, czyli oprogramowania. Źle wybrane oprogramowanie uniemożliwi ci pełne wykorzystanie potencjału sprzedażowego sklepu, a dodatkowo może narazić cię na koszty finansowe. Jakie oprogramowanie wybrać, aby było odpowiedzią na twoje potrzeby, a równocześnie mieściło się w przystępnych warunkach cenowych? Do wyboru są na przykład opcje:

Oprogramowanie dedykowane, najczęściej tworzone przez zewnętrzną firmę, z uwzględnieniem twoich indywidualnych wymagań. Wybierając je, musisz liczyć się ze sporymi nakładami finansowymi oraz czasem, jaki jest potrzebny na stworzenie sklepu. Dodatkowo wszystkie rozszerzenia i późniejsze aktualizacje zazwyczaj są dodatkowo płatne, a sama obsługa techniczna sklepu może wymagać zatrudnienia specjalisty.

Oprogramowanie Open Source, które dzięki bezpłatnej instalacji często nazywane jest “darmowym”. Jednak gdy chcesz rozbudować swój sklep lub wprowadzić w nim modyfikacje, Open Source wymaga już specjalistycznej, technicznej wiedzy. Jeśli sam jej nie posiadasz, to do darmowej instalacji musisz doliczyć koszt zatrudnienia specjalisty, który pomoże ci we wdrożeniu, personalizacji i utrzymaniu technicznym e-sklepu.

Oprogramowanie SaaS, czyli gotowe rozwiązanie oferowane w ramach abonamentu, jak np. sklep internetowy Shoper. W ramach jednej, miesięcznej czy rocznej, opłaty otrzymujesz narzędzia do prowadzenia sklepu online, a także niezbędne aktualizacje i wsparcie techniczne. Oprogramowanie SaaS, ze względu na najlepszy stosunek jakości do ceny, jest jednym z najchętniej wybieranych rozwiązań dla sklepów internetowych. Dodatkowo sklep działający w modelu SaaS można wygodnie rozbudowywać o inne przydatne narzędzia i aplikacje, także systemy ERP, dbające o płynność procesów biznesowych, aktualne stany magazynowe, synchronizowanie i zarządzanie grupami produktów czy przepływ danych związanych z księgowością.

 

Myślisz o sklepie online? Załóż go na Shoper w specjalnej cenie!
Skorzystaj z kodu: qRvD4V podczas zakładania sklepu na Shoper.pl.

 

#2 Źle dobrana domena internetowa

Adres sklepu internetowego to podstawa rozpoznawalności każdej marki oraz gwarancja sprzedaży w internecie. Dlatego wymyślenie trudnego do zapisania i zapamiętania adresu sklepu internetowego, nie tylko nie pomoże klientom w odnalezieniu konkretnego sklepu online, ale nawet może im to utrudnić. Dobrze dobrana domena i adres sklepu pomagają budować popularność, zatem powinny być:

  • łatwe do zapamiętania,
  • łatwe do zapisania,
  • zawierać w sobie nazwę marki,
  • kojarzyć się z branżą i zakresem działania sklepu internetowego,
  • dostosowane do rynku, na którym sprzedają – jeśli w Polsce to obowiązkowo z końcówką .PL.

 

#3 Brzydka lub źle zaprojektowana nawigacja strony

Doświadczenie zakupowe klienta jest jednym z głównych czynników, wpływających na jego decyzje w sklepie online. Nieintuicyjny układ strony, niejasny podział na kategorie produktów, niepełne informacje o sprzedawcy (regulaminy, informacje kontaktowe) – to wszystko sprawia, że klient zniechęca się do finalizacji zakupów. Dlatego warto zatroszczyć się o wygląd swojego sklepu.  Strona główna oraz strony produktów powinny być czytelne i wygodne do przeglądania na każdym urządzeniu – nie tylko komputerze. Dziś klienci kupują coraz częściej przy użyciu urządzeń przenośnych, smartfonów i tabletów, więc nowoczesny sklep internetowy musi im to maksymalnie ułatwić.

 

#4 Niepoprawne opisy produktów i zdjęcia

Nie ma wątpliwości, że profesjonalne, ładnie zrobione zdjęcia i dobre opisy produktów przyciągają klientów. Jest takie sprawdzone powiedzenie: ludzie kupują oczami – warto się go trzymać. Zwłaszcza prowadząc sprzedaż przez internet, gdzie nie można danego towaru wziąć do ręki i dokładnie obejrzeć, jak to się dzieje w sklepach stacjonarnych.

Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, staraj się dodawać do sklepu zdjęcia jak najlepszej jakości. Podobnie jest z opisami sprzedawanych produktów – powinny być napisane jasno i zrozumiale, po polsku, jak najlepiej opisywać charakter towaru, jego specyfikację, ale też korzyści, jakie będzie miał z jego nabycia kupujący. Opisy muszą odpowiadać na wątpliwości klienta, czyli zawierać najważniejsze informacje na temat produktów, a jednocześnie opierać się na słowach kluczowych, po których kupujący mogą ich szukać w wyszukiwarkach.

 

#5 Ograniczony wybór metod płatności i dostaw

Każdy klient lubi mieć wybór: zarówno w kwestii metod płatności za zamówienie, jak i dostawy. Dlatego jeśli sklep internetowy oferuje mu tylko jeden sposób zapłaty czy wysyłki towaru, ogranicza tym samym swoje szanse na finalizację zakupów. Z przeprowadzonego przez platformę Shoper badania wynika, że właściciele sklepów internetowych inwestują w  wiele działań, które mają na celu przyciągnięcie klientów do ich witryn. W 2020 roku zdecydowanie dominowały pośród nich działania podejmowane w social media, ale za nimi także nowoczesne i szybkie płatności – im będzie ich w sklepie więcej, tym lepiej. Podobnie z dostawami. Oferowanie klientom więcej niż jednego sposobu dostawy sprawi, że sklep zyskuje dodatkowe szanse na nowych klientów i zamówienia.

 

#6 Utrudniony kontakt / słaba obsługa klienta

Jak zbadał to Shoper, zdaniem właścicieli sklepów internetowych najskuteczniejszym narzędziem w generowaniu sprzedaży jest obsługa klienta świadczona na wysokim poziomie. Jej wartość porównywalna jest z prowadzeniem płatnych działań w internecie oraz social mediach. Warto więc ją robić dobrze. Od czego zacząć? Od rozplanowania, jak klienci mają kontaktować się ze sklepem. Nie ma nic gorszego, niż podanie na stronie informacyjnej sklepu danych kontaktowych, pod którymi nikt nie odbierze mejla czy telefonu. Klient musi dokładnie wiedzieć, jaka jest ścieżka kontaktu ze sklepem – gdzie i kiedy może napisać lub zadzwonić, żeby otrzymać właściwą odpowiedź. Infolinia, poczta firmowa, social media – to bardzo pożądane przez kupujących kanały dotarcia do sklepu. W sklepie internetowym można też zainstalować livechat, który skróci ścieżkę kontaktu. Warto też zadbać o zakładkę w sklepie, na której kupujący znajdą najważniejsze pytania i odpowiedzi związane z zakupami: jak je robić, jak zamawiać, jak ewentualnie zwracać i reklamować towary? Jeśli właściciel sklepu zadba o to wcześniej, zaoszczędzi tym samym i sobie, i klientom, sporo czasu i nerwów. Dobrym pomysłem na dzielenie się wiedzą na temat twoich produktów jest także prowadzenie bloga na stronie sklepu.

 

#7 Nieinwestowanie w reklamę online

 Branża e-commerce z roku na rok coraz bardziej się nasyca. Cały czas powstają nowe pomysły na biznes i działania online. Duża konkurencja sprawia, że sprzedawcy poszukują nowych źródeł ruchu w swoim sklepie. Działania organiczne, takie jak pozycjonowanie, choć niezmiennie potrzebne, przestają już  wystarczać. Z tego względu, wiele firm decyduje się na wprowadzenie płatnych działań reklamowych w obrębie wyszukiwarek (Google), mediów społecznościowych (Facebook, Instagram), a także marketplace’ów (Allegro). Z danych zebranych przez Shoper wynika, że 12% sprzedawców deklaruje swoją obecność w social mediach, tyle samo sklepów prowadzi tam płatne działania. Dzięki kampaniom reklamowym mogą nie tylko docierać do nowych grup odbiorców, ale również prowadzić remarketing – wyświetlać dedykowane reklamy osobom, które z różnych przyczyn porzuciły koszyk w sklepie, bez finalizowania zamówienia. Własny sklep internetowy to świetna baza do prowadzenia sprzedaży, ale i działań reklamowych w różnych innych kanałach. Ta wielokanałowość jest dziś bardzo ważna – klienci są w wielu miejscach sprzedażowych jednocześnie, dlatego jeśli sklep nie korzysta dziś z płatnych reklam, takich jak Google Ads i Facebook Ads, ogranicza sobie pole dotarcia do kupujących.

 

Myślisz o sklepie online? Załóż go na Shoper w specjalnej cenie!
Skorzystaj z kodu: qRvD4V podczas zakładania sklepu na Shoper.pl.

 

 

 

Wizytówka firmy                                                                                                                                                                      Strona firmy