Od 1 stycznia 2025 roku w ustawie o CIT pojawi się nowy przepis wprowadzający duże zmiany dla podatników. Będzie nim obowiązek przesyłania JPK-CIT. Jako pierwsze z wyzwaniem zmierzą się największe firmy oraz grupy kapitałowe. Na czym dokładnie będą polegać nowe obowiązki i jak trzeba się do nich przygotować? Na te oraz inne pytania odpowiedzą eksperci podczas organizowanego 12 września webinaru TRIVA „JPK-CIT 2025. Zasady, raportowanie i automatyzacja procesów księgowych w większych firmach.”
Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą mieli obowiązek prowadzić je przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać w postaci elektronicznej, odpowiadającej określonej strukturze logicznej.
Nowe obowiązki będą realizowane według określonego harmonogramu, a pierwsi podatnicy będą musieli złożyć JPK CIT razem z zeznaniem CIT-8 za 2025 r. do 31 marca 2026 r.
Do kolejnej rewolucji w systemie podatkowym w pierwszej kolejności muszą przygotować się największe firmy oraz grupy kapitałowe.
- Na czym dokładnie będą polegać nowe obowiązki i jak te zmiany wpłyną na pracę działów księgowych?
- Jak przygotować organizacje do zmian?
- Jakie narzędzia mogą pomóc w realizacji nowych obowiązków?
12 września, podczas webinaru TRIVA „JPK-CIT 2025. Zasady, raportowanie i automatyzacja procesów księgowych w większych firmach.”, porozmawiają specjaliści z firmy Soneta:
Juliusz Tomeczek, TRIVA, Dyrektor Produktu
Od przeszło 25 lat związany z rynkiem zintegrowanych systemów zarządzania, a w szczególności z systemami klasy ERP. Wykładowca Akademii WSB. Specjalizuje się w systemach ERP, zintegrowanych systemach zarządzania oraz zarządzaniu projektami. Jako Dyrektor Produktu TRIVA od 2 lat popularyzuje wiedzę dotyczącą systemów ERP, współpracując między innymi z uczelniami wyższymi na terenie całej Polski.
Jadwiga Wojtas, Soneta, Dyrektor Produkcji i Rozwoju
Ekonomistka z wykształcenia, ma za sobą również doświadczenie w pracy jako główna księgowa. Od 20 lat nieprzerwanie związana z branżą IT. W codziennej pracy łączy potrzeby świata biznesu z możliwościami technologii, programistów i informatyków. Efektem pracy zespołu, którym kieruje, jest polski system klasy ERP – ultranowoczesny i przyjazny użytkownikom, których liczną grupę stanowią również księgowi. Prywatnie miłośniczka baletu i opery. Kieruje się maksymą, że najcenniejszych w życiu rzeczy nie nabywa się za pieniądze.
Ilona Rajska, Konsultant projektu TRIVA
Od 6 lat rozwija projekt TRIVA w obszarze finansów i księgowości oraz majątku trwałego. W przeszłości związana z wdrożeniami obszaru finansowo-księgowego w sektorze przedsiębiorstw utilities, mieszkaniowym czy ciepłowniczym.
Tematy, jakie zostaną poruszone podczas bezpłatnego webinaru TRIVA „JPK-CIT 2025. Zasady, raportowanie i automatyzacja procesów księgowych w większych firmach.”:
- szczegółowe omówienie nowych obowiązków związanych z JPK-CIT,
- zmiany w pracy działów księgowych firm od 2025 roku,
- zawartość nowych struktur JPK-KR i JPK-ST,
- wskazówki, jak przygotować organizację do zmian podatkowych,
- prezentacja, w jaki sposób system TRIVA automatyzuje procesy i ułatwia raportowanie JPK.
Czym jest JPK CIT?
JPK CIT będzie nowym formatem elektronicznego przesyłania danych z ksiąg rachunkowych bezpośrednio do odpowiednich organów podatkowych. Prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej będzie obligatoryjne.
Dzięki JPK CIT organy podatkowe zyskają wgląd w rozliczenia podatników. Fiskus będzie miał więc dostęp do danych pozwalających na ustalenie wyniku podatkowego CIT podatnika. W ten sposób będzie można precyzyjnie wybierać podatników do przeprowadzenia kontroli podatkowej.
Jak zmiana ustawy o CIT wpłynie na podatników?
Zmiana ustawy o CIT oznacza nowe obowiązki dla podatników. Jakie?
- Nowy format raportowania – księgi rachunkowe będą musiały być wysyłane w formie elektronicznej, przy wykorzystaniu struktury JPK-KR dostosowanej do specyfiki CIT.
- Konieczność przesyłania JPK-CIT w ściśle określonym terminie.
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiający wygenerowanie JPK-CIT.
Ministerstwo Finansów przekonuje, że JPK CIT przyniesie również korzyści – nie tylko dla organów skarbowych, ale też podatników. Przede wszystkim proces składania zeznań CIT ma stać się prostszy i szybszy. Zmiany mają także zmniejszyć ryzyko błędów w rozliczeniach, a także polepszyć komunikację z organami skarbowymi.
Aby jednak tak się stało, konieczne jest odpowiednie przygotowanie się do zmian. Kto i kiedy musi to zrobić?
Kto i kiedy musi przygotować się do nowych obowiązków?
Zgodnie z nowymi przepisami obowiązek przesyłania JPK CIT w ramach podatkowego rozliczenia rocznego będzie wprowadzany stopniowo dla określonych grup podatników:
- za 2025 rok (wysyłka w 2026 roku) – w przypadku podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR,
- za 2026 rok (wysyłka w 2027 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT, którzy zobowiązani są do przesyłania pliku JPK_VAT,
- za 2027 rok (wysyłka w 2028 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT.
Podatnicy CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR muszą więc dokonać zmian w systemach księgowych jeszcze przed rozpoczęciem księgowań za 2025 rok. Systemy muszą zostać dostosowane do plików JPK CIT do końca 2024 roku!
Czym może skutkować niedostosowanie systemu? Przede wszystkim oznacza brak technicznej możliwości przekazania pliku do organów podatkowych i ewentualne sankcje karno-skarbowe.
Jak przejść przez rewolucję CIT obronną ręką?
Wprowadzenie JPK CIT to duża zmiana dla podatników, którzy muszą przygotować się do obowiązku przesyłania JPK CIT w formule wskazanej przez Ministerstwo Finansów.
Kluczowym czynnikiem sukcesu będzie przygotowanie technologiczne w zakresie finansów i księgowości.
Podczas zaplanowanego na 12 września webinaru TRIVA „JPK-CIT 2025. Zasady, raportowanie i automatyzacja procesów księgowych w większych firmach.” Jadwiga Wojtas, Juliusz Tomeczek oraz Ilona Rajska porozmawiają nie tylko o nowych obowiązkach wynikających ze zmiany ustawy o CIT, ale też podpowiedzą, jak system ERP TRIVA może ułatwić wdrożenie zmian i realizację nowych zadań.
TRIVA nie tylko obsługuje proces przygotowania oraz wysyłki pliku JPK-CIT, ale też zapewnia pełne wsparcie technologiczne dla JPK CIT.
To duże ułatwienie, które zapewni płynne działanie organizacji w nowej rzeczywistości.
Jadwiga Wojtas i Juliusz Tomeczek pokażą również:
- jak skonfigurować plan kont pod wymogi pliku JPK-CIT,
- jak skonfigurować zapisy księgowe,
- jak zdefiniować karty środków trwałych na potrzeby raportowania,
- jak przygotować zestawienie księgowe RPD (Rozliczenie podatku dochodowego).
Zdobądź solidną porcję wiedzy, dzięki której przejście przez rewolucję CIT stanie się łatwiejsze.
Zapisz się na webinar, aby dowiedzieć się więcej!
Link do rejestracji: https://akademia.triva.pl/webinar-jpk-cit
Ostatnie komentarze