Nowy raport Gemius pt. „E-commerce w Polsce 2020”, potwierdził prognozy ekspertów: e-commerce rozwija się w ogromnym tempie, a pandemia jeszcze przyśpieszyła ten trend. Według raportu liczba internautów deklarujących chęć robienia zakupów on-line wzrosła o 11% w porównaniu do badania wykonanego w 2019r i osiągnęła 73%.

Niższe koszty dostawy i niższe ceny są elementami, które zostały uznane za najbardziej zachęcające do zwiększenia częstotliwości zakupów online. Dostawa, która zmotywowałaby kupujących do częstszych zakupów to taka, która odbywa się do 12 godzin od chwili zakupu. Z kolei długi czas oczekiwania na dostawę produktu, wysokie koszty dostawy zostały przez respondentów wymienione wśród trzech najczęściej napotkanych problemów podczas zakupów online.

Wyzwania, które pandemia postawiła przez branżą e-commerce są ogromne. Jakość dostawy stanowi niezmiennie istotny czynnik zdobycia przewagi konkurencyjnej i lojalności klientów.

Obserwacje konsumentów wykazują, że dostawy zakupionych towarów w internecie zaczynają obejmować coraz szersze spektrum towarów takich jak:

  • Artykuły spożywcze,
  • Upominki i akcesoria,
  • Świeże warzywa i owoce,

Łatwo się domyślić, że przedsiębiorcy, którzy rozwijają swoje usługi w tę stronę stają przed nowymi wyzwaniami logistycznymi. Wzrost zamówień z dostawą bezpośrednio do klienta, wymusza zmiany organizacyjne. Nagle pojawia się potrzeba:

  • zaplanowania i rozwiezienia towarów,
  • rozpisania zadań na odpowiednią liczbę aut i pracowników,
  • ułożenia tras, tak aby były optymalne i się nie powielały,
  • obliczenia możliwości operacyjnych zasobów firmy – liczby aut i pracowników vs. liczby zamówień.

Firmy, które świadczą dostawę do klienta własną flotą mogą poradzić sobie z tymi problemami za pomocą narzędzi do planowania i optymalizowania tras.

 

Poniżej przedstawiamy jak wykorzystanie technologii w planowaniu przekłada się na podwyższenie  jakości obsługi klienta i zwiększenie ilości wykonywanych tras tą samą flotą pojazdów i ekipą.  Jako przykład posłuży narzędzie Routimo.

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Planuj kilka a nawet kilkanaście tras jednocześnie.

 

Firmy zajmujące się dostawą zakupów mają średnio od 3 do 15 samochodów. Są i takie, które mają ich kilkadziesiąt, ale dla przykładu pozostańmy przy tej skali. Jeśli założymy, że każdy samochód ma do odwiedzenia 30 punktów dziennie to nagle możemy stanąć przed wyzwaniem zaplanowania dostawy dla kilkuset punktów – być może w różnych miastach. Wykorzystując narzędzie do planowania i optymalizacji tras Routimo, możemy wygenerować trasy dla kierowców w 3 prostych krokach:

  1. ustalenie założeń trasy (o tym w następnym punkcie),
  2. określenie liczby pojazdów i liczby punktów, które wczytujemy z pliku Excel,
  3. wysłanie wygenerowanych tras na telefony do kierowców.

Planując pracę tylko kilku kierowcom zaoszczędzimy dużo czasu, w przypadku kilkudziesięciu oszczędność jest ogromna ponieważ system wykona pełen proces planowania w kilka do kilkunastu minut. Oszczędność czasu przy planowaniu tras może wynieść nawet 80%.

 

Uwzględniaj indywidualne życzenia klientów.

 

Terminy dostaw już dawno przestały ograniczać się jedynie do konkretnego dnia – dziś klient chce otrzymać zamówione produkty szybko i w określonych godzinach. Planista/ koordynator wykorzystując w codziennej pracy narzędzie do planowania i optymalizacji tras Routimo może automatycznie układać trasy uwzględniając nie tylko okna czasowe ale i inne warunki dostawy np.:

  • średni czas pobytu w jednym punkcie,
  • punkty startowe i końcowe dla pojazdów – kierowca może zacząć pracę w bazie i skończyć np. w pobliżu swojego domu,
  • typ pojazdu – np. do jednych punktów może pojechać furgonetka a do innych chłodnia,
  • ładowność pojazdu – jeśli znamy ilość towaru jaki mamy do klientów rozwieźć,
  • harmonogram wizyt,
  • regiony na mapie dla pojazdów.

Precyzyjne planowanie z uwzględnieniem warunków przewozowych to lepsza obsługa klienta i odpowiedź na rosnące wymagania względem terminowości i szybkości dostaw.

 

Zarządzaj i monitoruj pracę dostawców.

 

Nawet najlepszy plan nie daje sukcesu, jeżeli nie jest prawidłowo realizowany. Istotnym elementem w całym procesie dostaw ostatniej mili jest zarządzanie i kontrola pracy kierowców. Po wygenerowaniu optymalnych tras przez Routimo, zamiast drukować listy dostaw na papierze, wystarczy wysłać je na aplikację mobilną w telefonie kierowcy. Aplikacja prowadzi dostawcę punkt po punkcie współpracując z nawigacją w celu uniknięcia korków. Prosta w obsłudze aplikacja mobilna umożliwia szybkie raportowanie wykonanych zadań i tras przez kierowcę. Postępy realizacji trasy możemy śledzić na żywo na ekranie laptopa lub pod koniec dnia wygenerować raport działań. Harmonogramy pracy wygenerowane przez system Routimo umożliwiają kierowcom na wykonanie swoich zadań w krótszym czasie, terminowo a tym samym bez konfrontacji z niezadowolonym klientem. Dzięki temu rośnie przy okazji zadowolenie i motywacja kierowców.

 

Grunt to dostosować się do nowych warunków.

 

Warto pamiętać, że zmiany nawyków konsumentów mają już miejsce, demonstrują one sprzedawcom niesłabnący trend integracji sprzedaży online i offline, często z przewagą wersji online. Podstawą sukcesu firm, realizujących zamówienia przy wykorzystaniu własnej floty pojazdów, jest wprowadzenie istotnych zmian w procesie planowania dostaw oraz  rozliczania ich wykonania. Warto więc już teraz wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, by spełniać rosnące oczekiwania klientów i zdobyć przewagę konkurencyjną.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany bezpłatnym testem rozwiązania Routimo wejdź na stronę https://routimo.com/#kontakt

 

 

 

Wizytówka firmy                                                                                                                                                                      Strona firmy