Konwersja to jeden z najważniejszych wskaźników funkcjonowania sklepu internetowego. Oczywiście zależnie od branży, różna będzie jej oczekiwana wartość. Zazwyczaj jednak  poziom od 2% wzwyż oznacza, że sklep funkcjonuje dobrze, a oferta i obsługa klienta działają poprawnie.

Jeżeli parametry wykazują współczynnik konwersji powyżej 3%, można założyć, że wszystkie procesy działają bardzo dobrze, a sklep posiada przewagą konkurencyjną. Jeżeli z kolei parametr wykazuje poziom poniżej 1%, powinno to wzbudzić naszą czujność. Wtedy należy też poszukać przyczyny tak niskiego wyniku. 

Co w takim razie warto zrobić, aby nasza konwersja była bliska 3%, a docelowo nawet wyższa?  Możliwych do zastosowania rozwiązań i narzędzi jest sporo, dlatego też przedstawiamy 14 praktycznych sposób na zwiększenie konwersji Twojego sklepu.

Rozbudowana karta produktu

Karta produktu to bardzo istotny element sklepu. Pamiętajmy jednak, że sama karta nie zwiększy konwersji i nie zamaskuje pewnych wad całego serwisu. 

Rozbudowana karta musi mieć najważniejsze elementy: 

  • wyraźnie widoczną cenę, 
  • opis zawierający najważniejsze informacje o produkcie oraz dane techniczne i producenta, 
  • zdjęcia produktu 
  • czas dostawy,
  • możliwość dodania produktu do koszyka,
  • możliwość dodania produktu do ulubionych,
  • propozycja podobnych produktów lub innych mogących zainteresować klienta.

Przydatna będzie również opcja pobrania informacji o produkcie w wersji pdf.

Świetnym przykładem dobrych kart produktów jest Whiskas.

Już sama sekcja opis jest tak rozbudowana i estetyczna, że mogłaby stanowić osobny landing page. Dzięki temu klient nie musi wychodzić z karty produktu w celu znalezieniu brakujących informacji, bo ma wszystko, czego potrzebuje. Bez dwóch zdań zakup z takim opisem jest bardziej prawdopodobny niż z opisem składającym się z kilku linijek czarnego tekstu.

Ważne jest jednak podkreślenie, że nawet najpiękniejsza i najlepiej rozbudowana karta produktowa, sama w sobie za konwersję nie odpowiada, może się jedynie do niej przyczynić. Kluczowy jest produkt, komfort użytkownika oraz posprzedażowa obsługa.

Lista życzeń

Wish list to funkcja platformy E-commerce, która pozwala użytkownikom zapisywać produkty, którymi się interesują w specjalnej zakładce, ale obecnie nie chcą ich kupować z jakiegoś powodu. Posiadając listę produktów wybranych przez klienta i znając datę jego urodzin, możemy na przykład stworzyć promocję urodzinową dotyczącą produktów z jego wish list. 

Możemy również udostępnić funkcjonalność pozwalającą użytkownikowi na pokazanie swoim znajomym listy życzeń na kilka dni przed jego urodzinami. 

Lista sprawdza się także w przypadku, gdy klient potrzebuje czasu na zastanowienie i chce wrócić do zakupów w późniejszym czasie. Dzięki zapisanym produktom nie musi ponownie szukać ich na platformie i skracamy jego ścieżkę zakupową do minimum.

Zdjęcia 3D produktów

Mimo że to narzędzie nie jest niczym nowym, w wielu sklepach wciąż go brakuje. Zdjęcia 3D produktów sprawdzą się przede wszystkim tam, gdzie oferta nie jest zbyt często zmieniana. Przygotowanie zdjęć trwa chwilę, ale w przypadku towaru, który dobrze się sprzedaje, poniesienie kosztu ich stworzenia, a następnie lekka podwyżka ceny jest opłacalna.

Fameg – największy polski producent krzeseł już od wielu lat prezentuje swoje produkty w ten sposób:  https://fameg.pl/product/finn/ (sekcja “konfigurator” poniżej).

Zdjęcia 3D mogą być wykonane np.: z 16, 32 lub 72 zdjęć połączonych w animację.

Przy większej liczbie zdjęć efekt jest jeszcze lepszy: 

https://sklep.legia.com/promocje/wyprzedaz/koszulka-meczowa-domowa/

Wyraźne informacje o produktach i ofercie

Klienci muszą jasno i czytelnie zrozumieć, co oferujesz i dlaczego warto skorzystać z Twojej oferty. Przezroczystość i klarowność są kluczowe dla budowania zaufania i zwiększania konwersji. Upewnij się, że informacje o produktach są dokładne, szczegółowe i łatwo dostępne dla klientów. Stosuj call to action, żeby pomóc użytkownikom w podjęciu decyzji. Możesz także skorzystać z elementu graficznego USP (Unique Selling Proposition), przedstawiającego największe zalety platformy oraz to, czym platforma wyróżnia się na tle konkurencji.

Oznaczenie kosztów dostawy

Jasne i czytelne oznaczenie kosztów dostawy, to kolejny kluczowy czynnik zwiększający skuteczności konwersji. Klienci nie lubią niespodzianek dotyczących zwiększenia kosztów w momencie gdy zdecydują się już na zakup. Warto wyraźnie informować o cenie przesyłki już na etapie przeglądania oferty, aby uniknąć porzucenia koszyka przez klientów, w moencie gdy już finalizowali transakcję. 

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa to w większości sklepów już standard, oczywiście jeśli w koszyku znajdują się produktu określonej wartości (w praktyce opcja ta jest dostępna dla użytkowników po przekroczeniu wartości X koszyka zakupowego). Pamiętajmy jednak, że jeśli decydujemy się na takie rozwiązanie, koszt dostawy będziemy musieli ponieść sami. Dlatego też ważne jest, aby dobrze ten ruch przemyśleć i wziąć pod uwagę w procesie analizy finansowej, uwzględniając strukturę biznesu, rodzaj produktów oraz średnią wartość koszyków. 

Social Media share

Teoretycznie rzecz oczywista i prosta do wdrożenia, wciąż jednak w wielu przypadkach wielu sklepów – niewidoczna. Przyciski umożliwiające umieszczenie informacji dotyczących produktów w Social Media nie są skomplikowanym dodatkiem. Owszem, są branże, w których nie zrobią furory, ale w np. w branży odzieżowej sprawdzą się znakomicie. Można też rozważyć wariant z udostępnianiem w SM informacji o złożonym zamówieniu, za co użytkownik otrzymuje np.: bon na następne zakupy.

Vouchery prezentowe

Jeśli nasze produkty mają potencjał prezentowy, jest to rozwiązanie wręcz niezbędne.

Możemy rozważyć bony również w wersji drukowanej, które wysyłane będą w ozdobnej kopercie na wskazany adres.

Personalizowane rekomendacje produktowe

Personalizowane rekomendacje produktowe są jednym z najskuteczniejszych narzędzi do zwiększenia konwersji. Dzięki nim możesz pokazać klientom produkty, które są dla nich najbardziej interesujące i dopasowane do ich potrzeb. To sprawia, że zakupy stają się łatwiejsze, a klient czuje się traktowany wyjątkowo i indywidualnie.

Przejrzysty proces zakupowy

Prosty i przejrzysty proces zakupowy to podstawa skutecznej konwersji. Usuń wszystkie rozpraszające elementy z lejka zakupowego i skup się na przeprowadzeniu klienta do finalizacji transakcji. Możesz również rozważyć wprowadzenie jednokrokowego procesu zamówienia, który umożliwia użytkownikowi sfinalizowanie zamówienia bez konieczności przechodzenia przez kilka odrębnych kroków. Wszystkie ważne informacje znajdują się na jednej stronie. Obejmuje to adresy wysyłki, metody płatności i opcje dostawy oraz kody rabatowe i wartość zamówienia. Warto pamiętać, że im krótsza ścieżka zakupowa, tym większa szansa, że klient sfinalizuje transakcje.

Opinie klientów i społeczne dowody słuszności

Opinie klientów i społeczne dowody słuszności mają ogromne znaczenie dla zwiększenia zaufania i poprawy konwersji. Klienci często sprawdzają opinie innych przed podjęciem decyzji zakupowej. Dlatego warto je wykorzystać i umieścić oceny oraz recenzje produktów w widocznym miejscu na stronie sklepu i w karcie produktu. Dzięki dobrym opiniom zbudujemy zaufanie do marek i dobrą reputację, co w dużym stopniu może wpłynąć na poziom sprzedaży naszych produktów.  

Bezpieczeństwo transakcji może

Bezpieczeństwo transakcji to jeden z najważniejszych aspektów zakupów online. Użytkownik musi mieć pewność, że jego dane i środki są w pełni zabezpieczone. Nie warto w tej kwestii iść na żadne ustępstwa – lepiej zrobić nawet więcej, niż wymagają przepisy (np. związane z ochroną danych osobowych). Dlatego wyraźnie informuj o zastosowanych środkach bezpieczeństwa i certyfikatach, które posiadasz. Odsyłaj do polityki prywatności oraz klauzuli RODO. Nie wymuszaj zgód, a daj użytkownikowi wybór. Pokaż, że ważny jest dla Ciebie jego komfort, a on z pewnością to doceni wracając do sklepu przy kolejnej okazji. 

Obsługa klienta

Nie mniej ważnym elementem skutecznej konwersji jest świetna obsługa klienta. Szybka odpowiedź na pytania i pomoc w rozwiązywaniu problemów to kluczowe czynniki, które wpływają na zadowolenie klienta. Warto zainwestować w profesjonalną obsługę klienta lub zaawansowane narzędzia AI i dbać o pozytywne relacje z klientami. Pamiętaj, że nie jest sztuką przyciągnąć klienta, tylko go utrzymać i zachęcić do ponownych zakupów oraz polecenia naszej platformy innym użytkownikom. 

Newsletter

Ostatni element jest wręcz niezbędny. Najtańszy sposób na dotarcie do naszej grupy docelowej to własny newsletter. Bardzo często koszty przygotowania systemu newslettera zwracają się po pierwszym miesiącu (dotyczy to dużych baz danych). Jednak najpierw musimy dysponować jakąkolwiek bazą danych, aby móc wysyłać wiadomości do naszych klientów. Im wcześniej zachęcimy gości naszego sklepu do zapisów do newslettera, tym większa szansa że pozyskamy dużą bazę danych. Należy pamiętać także o tym, że newsletter powinien zawierać informacje o promocjach i zachęcać klienta do odwiedzenia sklepu. Wiadomości mogą być spersonalizowane i dostosowane do potrzeb danej grupy odbiorców.

Wnioski

Pamiętaj, że każdy sklep jest inny, dlatego warto eksperymentować i dostosowywać dodatki do specyfiki swojej branży i potrzeb klientów. Nie zapominaj  o monitorowaniu wyników i analizie danych, aby stale doskonalić swoje działania i osiągać lepsze rezultaty. Powodzenia w zwiększaniu konwersji!

To jedynie wstęp do świata E-commerce, którym w SalesTube powered by hmmh, zajmujemy się na co dzień. Jeżeli chcesz poznać wszelkie tajniki, sekrety i wskazówki przydatne w świecie E-commerce, zapisz się do naszego newslettera. 👉https://www.salestube.tech/pl/newsletter/.