Wiele organizacji korzysta z samoobsługowych narzędzi Business Intelligence (BI), aby poprawić swoją konkurencyjność. W miarę upływu czasu pojawiło się kilka zmian, w tym możliwości, jakie zapewniają narzędzia BI i sposób ich wdrażania.

Nie tak dawno temu, najlepsze samoobsługowe narzędzia Business Intelligence kojarzone były z raportami, a platformy analityczne z dashboardami. Kiedyś łatwo było klasyfikować dostawców w oparciu o indywidualne możliwości. Aby uzyskać doskonałe wizualizacje danych, można było wybrać Tableau. Potrzebujesz solidnego raportowania? Qlik był odpowiedzią. Jeśli organizacja była oparta na systemach Microsoft, wybierała Power BI, nawet jeśli jego funkcje nie były tak konkurencyjne.

Sprzedawcy Business Intelligence i analitycy są bardziej podobni niż różni. Jeśli jeden z nich wprowadzi nową funkcję, inni prawdopodobnie pójdą w jego ślady. Ponadto, firmy nadal przenoszą większą część swoich danych i operacji do chmury, co również znajduje odzwierciedlenie w strategiach dostawców. Te podobieństwa są zarówno błogosławieństwem, jak i przekleństwem, ponieważ może to utrudnić nawigację po dostępnych wyborach.

Co mówi Forrester?

Forrester Research opublikował w III kwartale 2019 roku raport dotyczący samoobsługowych narzędzi Business Intelligence, zawierający raporty firm Microsoft, Qlik, Tableau i Sisense. Raport wyróżnił Tableau i Sisense wśród „liderów pakietu”. Microsoft został najwyżej oceniony za posiadanie silniejszej strategii i aktualnej oferty niż inni dostawcy.

Dostawców można podzielić na trzy typy: Dostawcy analityki BI, ci, którzy mają korzenie w nauce maszynowej – jak Statistica, która została przejęta przez Tibco Software w 2017 roku – oraz mniejsi, niszowi gracze, jak Anodot, którzy skupiają się na wykrywaniu i prognozowaniu anomalii.

W kontekście pandemii COVID-19, warto zwrócić uwagę na ostatnią grupę. Mniejszym graczom trudniej jest wychodzić z nowymi produktami, gdy mają małą bazę klientów w czasach niepewności, ponieważ są mniej znani, więc cykle sprzedaży są dłuższe, a propozycja wartości mniej jasna.

Problem z tym potencjalnym scenariuszem polega na tym, że przedsiębiorstwa nie rozumieją wykrywania i prognozowania anomalii tak, jak robią to samoobsługowe narzędzia Business Intelligence. Ponadto, wąskie ukierunkowanie potencjalnych celów akwizycyjnych, takich jak marketing czy bezpieczeństwo cybernetyczne, może nie być odpowiednie dla dużych graczy z branży BI i analitycznej, którzy sprzedają swoją ofertę jako zdolną do zrobienia wszystkiego i wszystkiego z danymi.

Co mówi Gartner?

Gartner niedawno opublikował swój Magiczny Kwadrant 2020. Główny analityk Austin Kronz powiedział, że rozszerzona analiza odegrała w tym roku większą rolę, ale odmówił szczegółowego komentarza przed opublikowaniem raportu.

„W 2019 roku naprawdę zaczęliśmy koncentrować się na tej idei rozszerzonej analizy, szczególnie w elemencie wizjonerskim, wykorzystując uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję do umożliwienia takich rzeczy jak zautomatyzowane wgląd w dane i zautomatyzowane przygotowanie danych”, powiedział Kronz. „Wiele z tych funkcji zostało naprawdę ukierunkowanych na pomoc analitykowi. W roku 2020 wiele z tych wizjonerskich elementów zaczyna, jak sądzę, coraz bardziej przesuwać się w stronę konsumenta”.

Innym trendem wśród najlepszych samoobsługowych narzędzi BI, o którym wspomniał Kronz, była nieuchronność zarządzania danymi i analizy w chmurze.

„Wszystko zmierza w tym kierunku – nie tylko dlatego, że jest się w chmurze, ale również dlatego, że jest się w stanie obsługiwać multicloud lub intercloud,” powiedział Kronz. „Power BI ma oczywiście swoje środowisko, będąc jednym z głównych dostawców chmury”.

Microsoft Power BI jest również „słoniem w pokoju”, dodał Kronz. Produkt ten dogonił konkurencję i ma masowo zainstalowaną bazę.

Qlik i Sisense nie są związani z żadnym pojedynczym dostawcą chmury, podobnie jak Tableau, dopóki nie został przejęty przez Salesforce. Przejęcie nie było zakończone w momencie publikacji Kwadrantu Gartner Magic 2020, więc Tableau i Salesforce pojawiają się na wykresie oddzielnie.

Jak czytać Magiczny Kwadrant Gartnera?

Magiczny Kwadrant to grafika scatterplot, która odzwierciedla wyniki różnych algorytmów scoringowych stosowanych do różnych rodzajów danych. Wykres nie powinien być wykorzystywany jako przewodnik po zakupach, ponieważ brakuje w nim kontekstu raportu, w którym jest umieszczony.

W raporcie dodano przegląd rynku, opisy mocnych i słabych stron poszczególnych sprzedawców, definicję poszczególnych kwadrantów oraz ogólne podsumowanie zastosowanych kryteriów. To, co zostało zawarte w tym artykule, zostało zaczerpnięte z wywiadu z Kronzem.

Analitycy firmy Gartner bardzo szybko stwierdzają, że raporty Magic Quadrant nie powinny być wykorzystywane jako jedyne kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W grę wchodzą inne czynniki.

Mniejsi dostawcy dysponują bardziej ograniczonymi zasobami niż więksi, dlatego też decydują się na wąskie skoncentrowanie się na celu osiągnięcia sukcesu i być może rozszerzenia działalności na inne rynki. Kwadrant, w którym sprzedawcy pojawiają się na wykresie, zależy od ich kompletności wizji i zdolności do realizacji tej wizji. Na przykład, w „Magicznym kwadrancie 2020” dla platform analitycznych i Business Intelligence, Power BI, Tableau i Qlik znajdują się w kwadrancie Liderów, a Sisense w kwadrancie Wizjonerów. Challengers i Niche Players uzupełniają pozostałe kwadranty.

Zdolność do wykonania uwzględnia funkcjonalność produktu, rentowność na rynku, podejście do sprzedaży, sposób dostarczenia produktu, reakcje rynku, doświadczenie klienta i inne elementy operacyjne. Podczas gdy analitycy mają pewien wkład, Gartner bierze również pod uwagę dane referencyjne klientów zebrane podczas rozmów telefonicznych i ankiet.

Kompleksowość wizji uwzględnia innowacje, takie jak rozszerzone możliwości analityczne, a także podejście sprzedażowe i kolejny sposób dostarczania użytkownikom danych analitycznych.

„Jest to analiza względna z roku na rok, co oznacza, że zmieniamy się wraz ze zmianami na rynku. Tak więc, podczas gdy wielu dostawców i wielu klientów lubi mówić, że od 2018 do 2020 roku, dostawca X przesunął się w pewnym kierunku – i jest w tym pewna słuszność – w tym samym czasie, modele punktowe mogą być bardzo różne,” powiedział Kronz.

Inne czynniki, które wpływają na pozycję dostawcy to reakcja na zmiany, to, jak bardzo firma jest przyszłościowa, jak realizowała strategię w przeszłości i jak dostosowywała się do swojej obecnej strategii.