Polacy chodzą na zakupy 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy robią to codziennie. To wyróżnia nasz naród na tle zachodu. Dlatego nic dziwnego, że rozwój e-Commerce wpływa na wzrost branży spożywczej w Polsce. Dzięki temu możemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. e-Grocery, które umożliwia szybkie i wygodne zakupy spożywcze przez internet.

Ten trend rozpoczął się w pandemii, ale wciąż cieszy się popularnością. Mieszkańcy dużych miast cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Szacuje się, że do roku 2027, udział handlu internetowego w branży spożywczej zanotuje wzrost do 2,7%. Jak działa ten model? Jakie przynosi korzyści? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Jak działa e-Commerce dla branży spożywczej?

E-Grocery, czyli e-Commerce dla branży spożywczej, to handel produktami m.in. spożywczymi w internecie. Firmy, które mają taką możliwość, działają w różnych kanałach, np.:

  • Platforma e-Commerce – dystrybutorzy i sklepy mogą wystawiać swoje produkty na sprzedaż na dużych stronach internetowych, np. Ceneo, Allegro. Poza zakupami spożywczymi użytkownicy mogą korzystać z innych kategorii dostępnych w portalu podczas jednej sesji. Dostawa zamówienia realizowana jest zazwyczaj przez firmy kurierskie.
  • Platforma e-Grocery – specjalistyczna platforma, która zawiera wyłącznie ofertę spożywczą, np. Frisco. Zamówienie dostarczane jest do klienta poprzez kuriera danej strony internetowej, dlatego często oferowane są dogodne godziny dostaw, np. od 6 rano do 23.
  • Platformy pośredniczące – zarówno popularne supermarkety, jak i lokalni dostawcy, mogą przedstawić klientom swoją ofertę na platformie pośredniczącej w zamawianiu, np. Glovo. W tym przypadku dostawę realizuje kurier danego pośrednika. Zwykle zajmuje ona mniej czasu, niż pozostałe opcje – np. 35 minut zamiast 2 dni.
  • Własna strona internetowa – zintegrowana z systemem platforma e-Commerce, na której klienci mogą składać zamówienia. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć 100% kontroli nad sprzedażą. To rozwiązanie nie wymaga pokrywania kosztów prowizji dla pośrednika, a zamówienia napływają do systemu bezpośrednio ze strony internetowej.

Dzięki e-Grocery klienci mogą dokonać zakupu w dowolnym miejscu i momencie. Wystarczy, że posiadają dostęp do internetu, aby móc złożyć zamówienie.

Do kogo jest kierowany e-Commerce dla branży spożywczej?

Choć ten model sprzedaży stanowi ogromne udogodnienie dla osób, które nie mają możliwości samodzielnego dokonania zakupów stacjonarnie, to e-Commerce dla branży spożywczej można skierować do każdego klienta. Niezależnie, czy będzie nim osoba starsza, niepełnosprawna, unieruchomiona przez chorobę, czy po prostu zajęta pracą z domu i opieką nad bliskimi. Jeśli zasięg dostawy ze sklepu obejmuje ich lokalizację, mogą z niej skorzystać.

A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? Przede wszystkim wiele osób błędnie sądzi, że aby móc uruchomić usługę e-Grocery, należy być właścicielem dużej sieci sklepów. Nic bardziej mylnego. Zarówno właściciel hipermarketu, jak i lokalny sprzedawca może dołączyć do platform pośredniczących w zakupach online. Dzięki temu mogą w wygodny sposób edytować ofertę przedstawioną na stronie internetowej i nie muszą się przejmować dostawą – nie jest realizowana w ich zakresie. Przedsiębiorcy wykorzystują ten kanał jako wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Inni z kolei projektują własne platformy e-Commerce, łącząc je z systemem ERP, aby ulepszyć proces sprzedaży i nie płacić pośrednikom prowizji. W obecnych czasach nawet 64% Polaków kupuje za pośrednictwem e-Commerce dla branży spożywczej. Świadczy to o tym, że to obiecujący model sprzedaży, nad którym warto się pochylić.

Wsparcie technologii dla e-Commerce w branży spożywczej

Nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą wspierać platformę e-Commerce dla branży spożywczej na wiele sposobów. Warto zintegrować stronę internetową z oprogramowaniem posiadanym w firmie – niezależnie, czy prowadzisz sprzedaż w modelu B2C, czy B2B. Na przykład jeśli połączysz platformę e-Commerce z rozwiązaniem ERP, ceny produktów na stronie internetowej pozostaną spójne z cennikiem ustalonym w systemie. Zamówienia będą do niego spływały automatycznie, więc ryzyko pomyłki w informacjach dotyczących zlecenia maleje. Jeśli zatrudniasz przedstawicieli handlowych, taka platforma może ułatwić im pracę i oszczędzić czas. Klienci nie potrzebują wtedy pomocy w złożeniu zamówienia, dzięki czemu Twoi pracownicy mogą zająć się budowaniem relacji z partnerami, zamiast formalnościami.

Zalety e-Commerce dla branży spożywczej

Jedna z największych zalet platformy e-Commerce dla branży spożywczej to komfort. Klienci mogą wygodnie składać zamówienia bez konieczności wyjścia z domu. Z kolei przedstawiciele handlowi z Twojej firmy mają mniej pracy – nie muszą wypełniać tylu formularzy zakupowych, ile wcześniej. Dla obu stron to oszczędność czasu. Poza tym dzięki posiadaniu platformy e-Commerce możesz zaprezentować swoją pełną ofertę. Przedstawiciele firmy nie zawsze mają okazję opowiedzieć o niej klientom, dlatego o części asortymentu mogą oni nie wiedzieć. W efekcie towar będzie zalegał w magazynie. Odpowiednie wyeksponowanie na stronie internetowej, jak i lepsze pozycjonowanie, może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. Ponadto klienci lubią zamawiać ciężkie produkty przez internet w dużych ilościach, ponieważ nie muszą wtedy dźwigać ciężkich toreb z zakupami. Dostarcza je za nich kurier nawet pod same drzwi mieszkania.

Wady e-Commerce dla branży spożywczej

Oczywiście oprócz zalet, e-Commerce dla branży spożywczej posiada również wady. Choć to wygodniejsza opcja zakupów dla klientów, to jednak zwykle wiąże się ona z dodatkowymi kosztami, których nie muszą ponosić podczas modelu stacjonarnego. Minimalna kwota zamówienia i kwota dostawy mogą sprawić, że kupujący zrezygnuje. Wdrożenie oraz utrzymywanie strony internetowej to z kolei koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Niektórzy klienci obawiają się korzystania z e-Grocery, ponieważ nie mają pewności, czy produkty będą równie jakościowe, co w sklepie stacjonarnym. W takim wypadku należy reagować na każdą reklamację, która zostaje złożona, aby wizerunek Twojej organizacji nie ucierpiał.

E-Commerce dla branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to już nie tylko trend, ale także przyszłość branży spożywczej w Europie. Badania prowadzone w tym zakresie prognozują, że udział sprzedaży produktów spożywczych w kanale internetowym wzrośnie w kolejnych latach. Zainwestowanie w e-Commerce dla branży spożywczej to szansa na zaoferowanie klientom wygodnego procesu zakupowego. Dzięki takiej platformie możesz też dotrzeć do grupy, która wcześniej nie korzystała z oferty Twojej firmy. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści przyniesie Ci wprowadzenie takiej opcji w firmie.