Krajobraz rynku B2B ewoluuje. Coraz więcej firm tego sektora przenosi swoją działalność, przynajmniej częściowo, do Internetu. Według raportu B2B e-Commerce Now 2022, już 41% firm prowadzi platformy B2B. Choć na naszym polskim rynku znajdziemy jeszcze dość sporo przedsiębiorstw, które stawiają opór tej zmianie, większość z nich jednak idzie z duchem czasu i odpowiada na potrzeby swoich klientów, wdrażając platformy e-Commerce lub planując ich stworzenie. Dużą popularnością cieszą się platformy Magento B2B.

Firmy, które decydują się na cyfryzację swojej sprzedaży, stają przed dużym wyzwaniem wyboru odpowiedniej platformy, na której zbudują swój sklep B2B. Niestety nie jest to zadanie łatwe. Jest wiele aspektów, które właściciel takiego przedsiębiorstwa musi rozważyć, począwszy od budżetu, przez potrzebne funkcjonalności, aż po czas, jaki zajmie takie wdrożenie. Elementów tej układanki jest wiele i żeby zbudować platformę eB2B, która przynosi zyski, trzeba się nad nimi wszystkimi dość nisko pochylić.

SaaS, Magento B2B, sklep dedykowany – opcji jest wiele

Rozpoczynając poszukiwania odpowiedniego rozwiązania dla Twojego biznesu, zapewne zajrzałeś do wujka Google. Jedną z pierwszych fraz, jakie wpisałeś było coś na kształt: jaka platforma dla ecommerce B2B. W tym momencie wyskoczyło Ci pełno stron, które albo proponują takie rozwiązania, albo stanowią zestawienie X najpopularniejszych platform e-Commerce B2B. I to jest jak najbardziej OK. Jest to dobry początek poszukiwań. Niestety, dla osób mniej technicznych może to być początek małego koszmaru. Mnogość funkcji, skomplikowane specyfikacje i koniec końców i tak nie wiesz, czy wybrać rozwiązanie SaaS, serwis dedykowany czy platformę open source.

Nie będziemy owijać w bawełnę. Naszym zdaniem najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla większości e-Commerce’ów B2B będzie silnik Magento open source. W końcu w tym się specjalizujemy. Chcemy jednak, żebyś miał szerszy ogląd tej kwestii i mógł samodzielnie podjąć tę decyzję. Dlatego poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie zalet i wad poszczególnych rozwiązań.

ROZWIĄZANIA SAAS DEDYKOWANE APLIKACJE WEBOWE SILNIKI OPEN SOURCE (NP. MAGENTO B2B)
Zalety: Zalety: Zalety:
– łatwość i szybkość wdrożenia
– niska cena
– instalacji i utrzymania
– gotowe szaty graficzne
– łatwe dodawanie produktów i kategorii
– całkowite dostosowanie platformy pod potrzeby firmy
– dedykowana szata graficzna
– możliwość zakodowania dowolnych funkcjonalności i integracji z systemami zewnętrznymi (np. bramki płatności)
– mnogość dostępnych modułów i funkcjonalności
– niezależność od firmy wdrożeniowej łatwość integracji z systemami zewnętrznymi (np. ERP)
– bardzo dobra skalowalność
Wady: Wady: Wady:
– brak elastyczności
– dane leżą w rękach dostawcy rozwiązania
– całkowita zależność od dostawcy SaaS
– dodatkowe koszta związane z integracjami i funkcjonalnościami spoza pakietu
– całkowita zależność od firmy wdrożeniowej
– wysokie koszta związane z wdrożeniem i utrzymaniem platformy
– bardzo czasochłonny proces wdrożenia
– kosztowne i czasochłonne wdrożenie
– konieczność posiadanie podstawowej wiedzy technologicznej wewnątrz organizacji

To tylko strzępek tego, co wyróżnia wszystkie te opcje. Jeśli chcesz poczytać więcej o różnicach między rozwiązaniami SaaS a Magento open source, zapraszamy Cię do przeczytania naszego artykułu.

Otwarte źródło, wartka rzeka

Wdrożenie platformy sprzedażowej B2B w oparciu o silnik open source ma wiele zalet, dzięki którym Twój internetowy biznes może płynnie się rozwijać. Swoboda modyfikacji i personalizacji kodu pod Twoje potrzeby, ogromny bank modułów, a przede wszystkim niezależność od firmy wdrożeniowej, to tylko kilka z cech charakteryzujących silniki open source. Jednym z takich właśnie silników jest Magento. Dzięki otwartości kodu i licznej społeczności programistów jest naszym zdaniem najbardziej elastycznym rozwiązaniem na rynku.

Magento B2B odpowiada na Twoje potrzeby

Z platformami open source jest tak, że wiele można w nich zrobić, zmienić, dodać, a jednocześnie bazowanie na dostępnym dla wszystkich kodzie powoduje, że prace nad wdrożeniem Twojego e-Commerce’u B2B mogą przebiegać znacznie sprawniej niż w przypadku aplikacji dedykowanych. Tak też jest z Magento B2B. Należący do Adobe silnik jest w stanie udźwignąć największe i najbardziej skomplikowane wdrożenia. I robi to odpowiadając w pełni na Twoje potrzeby.

Mam dziesiątki tysięcy produktów 

To fantastycznie! Możesz zaoferować swoim klientom wszystko, czego potrzebują. B2B Magento bez problemu poradzi sobie z dużymi katalogami produktów, zaawansowanymi konfiguratorami i zamówieniami na setki pozycji. Nie musisz obawiać się, że Twoja platforma zwolni lub zacznie generować błędy. Magento B2B jest stworzone, by wdrażać duże sklepy internetowe.

Moje oferty są personalizowane pod klienta

I takie być powinny. Magento open source umożliwi Ci stworzenie specjalnych reguł rabatowania, pozwoli tworzyć dedykowane oferty i posegmentuje klientów według dowolnej zmiennej. Ten silnik jest świetnym narzędziem do tego, by zapewnić Twoim klientom B2B oferty, jakich oczekują.

Moi kontrahenci są wymagający

Taka już charakterystyka klientów z sektora B2B. My to rozumiemy. Rozumie to również platforma B2B Magento, która daje możliwość zaopiekowania się użytkownikiem i zapewnienia mu jak najlepszego user experience. Silnik ten uznawany jest za jeden z najszybszych dostępnych na rynku, dzięki czemu Twój klient nie będzie czekał, aż Twoja oferta się mu załaduje. Platformy postawione na Magento charakteryzują się niemal perfekcyjną skalowalnością do większości urządzeń. Ale co ważniejsze, silnik ten odpowiada na potrzeby współczesnego klienta B2B – daje możliwość łatwej implementacji subkont czy tworzenia wielu koszyków.

Moja platforma eB2B musi współgrać z systemem ERP

To bardzo ważna kwestia. Im bardziej rozproszone jest zaplecze techniczne Twojego przedsiębiorstwa, tym trudniej nad tym wszystkim zapanować. Magento B2B umożliwia sprawną integrację z niemal każdym systemem zewnętrznym, dzięki czemu zamówienia składane na Twojej platformie sprzedażowej będą mogły być automatycznie procesowane przez Twój ERP, czy oddzielny system magazynowy WMS.

Co z plagą hackerów?

Łapka na muchy nie wystarczy. Dlatego Magento B2B oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa sklepów, które na nim stoją. Nie musisz już panicznie bać się wycieków danych czy innych naruszeń Twojego systemu. Silnik ten oferuje jedne z najlepszych praktyk autoryzacyjnych, takich jak logowanie z użyciem CAPTCHA, połączenia szyfrowane, czy SFTP. Od kiedy Magento ewoluowało z “jedynki” na “dwójkę”, dzięki regularnie wydawanym łatkom poziom bezpieczeństwa tego silnika uznaje się za jeden z najwyższych.

Mój biznes stale się zmienia

To świetnie! Zmiany, szczególnie te dobre, to fantastyczny motor napędowy do rozwoju przedsiębiorstwa. Magento B2B oferuje korzystanie z tysięcy gotowych już modułów stworzonych przez społeczność zebraną wokół tego narzędzia. Umożliwia również tworzenie własnych dedykowanych rozwiązań, które w łatwy sposób można zaimplementować do Twojej platformy B2B. Dzięki temu Twój e-Commerce może stale się rozwijać i przynosić coraz większe zyski.

Planuję ekspansję na rynki zagraniczne

Trzymamy kciuki! Magento B2B może Ci w tym pomóc. Zastanawiasz się jak? Oferując funkcję multisite, dzięki której stworzysz “kopię” obecnej wersji Twojej platformy, którą następnie przetłumaczysz na wybrany język. Nie będziesz już musiał tworzyć całkowicie nowej witryny. A co najważniejsze, wszystkimi stronami będziesz mógł nadal zarządzać w jednym panelu administracyjnym. Brzmi jak świetny plan na rozwój.

Czy Magento B2B jest dla Ciebie?

Dzięki otwartości kodu tego silnika i tysiącom modułów stworzonych przez społeczność, Magento jest najbardziej elastyczną z dostępnych platform e-Commerce. Chociaż trzeba się liczyć z dość sporymi kosztami wdrożenia platformy B2B opartej o ten silnik, niezależność i funkcjonalności jakie daje nam Magento B2B, sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie dla tych firm, które chcą stworzyć dobrą, perspektywiczną i spełniającą potrzeby klienta platformę zakupową.