W czerwcu 2019  firma Salesforce nabyła oprogramowanie Tableau Software z siedzibą w Seattle za 15,7 mld USD i wywołała znaczne spekulacje branżowe na temat strategii rynkowej Salesforce.

Pomimo szybkiego napływu nowych technologii z mniejszych firm, Salesforce nadal wprowadza innowacje, jednak wiele osób zastanawiało się, czy zakup Tableau zmieni podejście Salesforce do wzrostu i rozwoju.

Tableau nie jest pierwszym takim przejęciem przez sprzedawcę CRM. Salesforce nabyło MuleSoft za 6,5 mld dolarów w maju 2018 r., co za jednym zamachem wzmocniło jego przyjazność dla integracji i wzbudziło podobną ciekawość, co może zrobić gigant techniczny z San Francisco. Salesforce wchłonęło od 2006 roku prawie 60 firm technologicznych – dużych i małych.

Idea integracji Salesforce i Tableau jest prosta – aby połączyć Salesforce z funkcjonalnością wiodącego dostawcy business intelligence, dając użytkownikom Salesforce szerszą wiedzę analityczną i większą łatwość obsługi.

Zmiana kursu?

Start your free trial of Tableau Online | Tableau Software

 

Rozszerzając swój zasięg, Salesforce ma większy dostęp do bogatej społeczności specjalistów z branży technologicznej, co również zwiększy jej możliwości innowacyjnego rozwoju. Dyrektor generalny Salesforce, Marc Benioff, powiedział w przeszłości, że jest to od dawna strategiczny imperatyw.

Innowacyjny rozwój – tworzenie nie tylko nowych produktów, ale także nowych procesów i sposobów pracy – wymaga czasu, a w wyścigu o cyfrową transformację, czas jest skąpy. Rynek transformacji cyfrowej rozwija się szybko. Przejęcie czołowego producenta oprogramowania BI, firmy Tableau, może być po prostu przypadkiem nadrabiania zaległości przez Salesforce, zwłaszcza w związku z przejęciem przez Google wartego 2,6 miliarda dolarów programu BI i analitycznego startup Looker.

W odcinku Mad Money w czerwcu 2019 r. Benioff bronił tego przejęcia, mówiąc, że innowacyjność jest jedną z podstawowych wartości Salesforce. Jednakże, aby być konkurencyjnym, firmy muszą również polegać na innowacjach nieorganicznych – kupować nowe pomysły, a nie wymyślać je we własnym zakresie.

Integracja Salesforce i Tableau korzystnie pozycjonuje Salesforce na rynku transformacji cyfrowej, który według analityków ma osiągnąć 1,8 biliona dolarów do 2022 roku. Klienci Salesforce rozszerzają swoje możliwości w zakresie przeglądania danych w całym przedsiębiorstwie i pozwalają na uzyskanie głębokiego wglądu w sposób myślenia i zachowania klientów, umożliwiają podejmowanie lepszych decyzji i zapewniają bardziej inteligentne, zintegrowane doświadczenia z klientami.

Dział Salesforce był już na dobrej pozycji w zakresie inteligentnych doświadczeń z klientami. Einstein AI – wbudowany w swój produkt Customer 360 – zapewnia wgląd w dane podczas całej podróży klienta. Customer 360 to platforma danych i tożsamości klientów, która oferuje CDP wraz z narzędziami do zarządzania danymi klientów i prywatności. Intuicyjne narzędzia samoobsługowe firmy Tableau usprawnią tę predykcyjną analizę klienta. Klienci o dowolnym poziomie umiejętności będą mogli korzystać z narzędzi samoobsługowych do generowania wyników i łatwego importowania ich do planowania kampanii Salesforce.

Idąc hybrydowo

Kolejną wskazówką, że Salesforce jest bardziej reaktywna niż proaktywna, jest fakt, że pozostawi markę Tableau na miejscu. Tableau nie zmieni nazwy swojej firmy i nie zrewolucjonizuje swojej technologii, aby dostosować ją do modelu pure-SaaS firmy Salesforce. Pozostanie on hybrydowym produktem desktopowym, serwerowym i chmurowym, a Salesforce będzie dostosowywać się do jego modelu, a nie na odwrót.

Salesforce zawdzięcza swoją nazwę modelowi pure-SaaS, zdobyło pozycję lidera na rynku CRM i zachęciło wiele firm do korzystania z pure-SaaS – na przykład HubSpot, Atlassian i Zendesk. Tableau jest jednak produktem hybrydowym, który działa w lokalach i w chmurze publicznej. Jeśli zaangażowanie Salesforce w strategię pure-SaaS ulegnie zmianie, może to mieć istotny wpływ na przyszły rozwój platformy CRM.

Salesforce przewodzi na rynku CRM w dużej mierze dzięki temu, że różni się w naturze od swoich głównych konkurentów.
Przedstawiciele handlowi przewodzą na rynku CRM w dużej mierze dzięki temu, że różnią się w naturze od swoich głównych konkurentów. Przesunięcie się w kierunku hybrydowej chmury – coraz bardziej zbliżonej do tych konkurentów – byłoby trudnym przejściem. Konkurencja jest łatwiejsza dla firmy, która się wyróżnia, znacznie trudniejsza dla tych, którzy jej nie mają.

Jeśli wszystko pójdzie gładko, ta integracja Salesforce i Tableau może być silniejsza niż suma obu. Obiecana siła wynikającej z tego funkcjonalności analitycznej i łatwość obsługi może konkurować lub przewyższać to, co Microsoft osiągnął dzięki Power BI. To przejęcie, lub jedno podobne, było nieuniknione. Poruszając się naprzód, pozostaje kwestią tego, która z pozostałych zmiennych okaże się mieć największy wpływ.