Wdrożenie platformy E-commerce jest złożonym procesem. Wielu firmom brakuje odpowiedniego podejścia. Rozpoczynają proces bez analizy i odpowiedniego przygotowania gruntowego.
Analiza, cel, strategia – to kluczowe elementy skutecznego wdrożenia. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, należy zadać kilka kluczowych pytań odpowiadającemu za projekt po stronie klienta Product Ownerowi. Zespół wdrażający platformę musi dokładnie zrozumieć potrzeby klienta, branżę, rynek docelowy i preferencje użytkownika.
Uzyskane odpowiedzi staną się podstawą dalszych działań, przy czym Analityk Biznesowy odgrywać będzie kluczową rolę. Wspólnie z Product Ownerem określi parametry i na tej podstawie zarekomenduje strategiczne rozwiązania.
Cel analizy przedwdrożeniowej
Przed rozpoczęciem prac wdrożeniowych najważniejsze jest zdefiniowanie dokładnego celu projektu E-commerce – co chcemy osiągnąć.
Klienci zazwyczaj mają wyobrażenie o tym, jak system może działać, natomiast brakuje im świadomości, jakie konkretne problemy ma rozwiązywać.
Jeżeli firma wdrożeniowa przystąpi do budowy platformy bez ustalenia konkretnych celów, może się okazać, że platforma nie spełni wszystkich oczekiwań klientów oraz administratorów. Gdy przed wdrożeniem ustali się kluczowe cele biznesowe i użytkowe, rezultaty mogą być znacznie bardziej spektakularne.
Etapy analizy przedwdrożeniowej
a) Mapowanie procesów biznesowych
Mapowanie procesów biznesowych takich jak: ofertowanie, realizowanie zamówień, czy realizowanie dostaw, to pierwszy i najważniejszy etap analizy przedwdrożeniowej. Praktyka jednak pokazuje, że procesy nie są one spisywane w większości firm, co nie pozwala na odwzorowanie ich w systemie sprzedażowym.
Rozwiązaniem jest ich dokładne opisanie przed rozpoczęciem etapu wdrożeniowego, czyli zmapowanie, w jednym, spójnym dokumencie.
b) Frontend i backend
Zdefiniowanie podstawowych potrzeb biznesowych możemy podzielić na dwie główne grupy; Frontend, czyli to co zobaczą klienci oraz backend, czyli cała logika i mechanika kryjąca się “pod spodem”.
Frontend – aby platforma dobrze działała, musi być zoptymalizowana pod kątem UX/UI – powinna dobrze wyglądać i być intuicyjna oraz łatwa w obsłudze.
Zespół wspólnie z Product Ownerem konsultuje główną stylistykę sklepu oraz elementy konieczne do wyróżnienia. Tutaj warto wspomnieć o tym, że elementy bardziej rozbudowane będą droższe od standardowych rozwiązań, a większą część budżetu lepiej zainwestować w strukturę oraz logikę samej platformy, czyli cześć backendową.
Backend – to on jest głównym czynnikiem sukcesu lub porażki platformy E-commerce. On odpowiada za całe zaplecze, czyli: sposób przepływu zamówień, automatyzacja, integracje z płatnościami, przewoźnikami itd. Jeżeli sklep jest duży, to backend odpowiedzialny jest również za komunikację z innymi systemami takimi jak ERP, PIM czy Marketing Automation.
Aby integracja z tymi systemami była poprawnie zaimplementowana, potrzebne jest jej wcześniejsze dokładne zaplanowanie, które przeprowadza Analityk Biznesowy. Dzięki temu integracja powinna przebiec szybko i sprawnie, bez większych problemów.
c) Wymagania funkcjonalne
Wymagania funkcjonalne to wytyczne dotyczące dostępności lub braku dostępności różnych funkcji w systemie. Określenie, czego nie powinno być w systemie, jest równie istotne jak określenie tego, co powinno się w nim znaleźć. Poznanie wszystkich wymagań funkcjonalnych umożliwia oszacowanie kosztów i podejmowanie decyzji dotyczących realizacji zadań na poszczególnych etapach.
d) Wymagania jakościowe
Określają jakość wykonania danej funkcji oraz sposób jej realizacji. Przykładem takiego wymagania jakościowego może być szybkość ładowania się strony.
Warto wspomnieć, że wymagania jakościowe są zależne od funkcjonalności i na odwrót, czyli muszą ze sobą współgrać w takich obszarach jak np. grafiki. Gdy część treści nie będzie widoczna dla wyszukiwarki Google, nie zostanie spełnione wymaganie funkcjonalne SEO lub będzie to sprzeczne z wymaganiem jakościowymi, np. szybkością wczytywania strony.
e) Ograniczenia
Tutaj zawarte są takie elementy jak na przykład: brak dostępności aplikacji na smartwatchach, brak wybranych wersji językowych czy brak rejestracji dla klientów przed dokonaniem zakupów.
Ograniczenia jednak nie zawsze oznaczają coś złego, ponieważ mogą wpłynąć na szybkość realizacji projektu. Mniej funkcji = większa elastyczność systemu i tańsze wdrożenie.
Przykładem może być tu wyłączenie monitorowania zmian w cennikach, które wykonywane są z dużą częstotliwością. Dzięki temu system będzie mniej obciążony i będzie działał szybciej. Warto pamiętać o tym, że szukanie oszczędności może odbywać się wspólnie z klientem, ponieważ to on najlepiej zna firmę, jej otoczenie i potrzeby związane z bieżącą działalnością.
Jeśli jesteś zainteresowany szczegółami dotyczącymi procesu analizy przedwdrożeniowej platformy E-commerce, pełny artykuł z dodatkowymi poradami znajdziesz w naszym ebooku “Sekrety E-commerce”, który niebawem pojawi się w sieci.
Jak go dostać?
Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz ebook jak tylko się ukaże. Możesz przy okazji pobrać nasz ostatni ebook “GMP”, w którym znajdziesz wiele ciekawych artykułów napisanych przez naszych ekspertów.
Ostatnie komentarze