Obraz jest wart tysiąc słów – czy tak mówią, prawda?

 

Potraktujmy to jako „obraz” świata BI.  Są one potężnymi narzędziami i uważane są za istotne cechy dla wielu narzędzi BI. Jako pomoc w wizualizacji danych, dashboardy pomagają decydentom oszczędzać czas poprzez przekształcanie złożonych danych w użyteczne spostrzeżenia. Jednakże, tak skuteczne jak dobrze zaprojektowany dashboard może być w przekazywaniu tych spostrzeżeń, tak źle zaprojektowany może być równie zagmatwany i źle zrozumiany.

 

Jak możesz zaprojektować udany, atrakcyjny wizualnie Dashboard. Wymienimy kilka najlepszych praktyk, o których warto pamiętać, ale najpierw zbadajmy, co może zrobić dla Ciebie BI dashboard.

 

Co to jest BI Dashboard i dlaczego warto go używać?

Dashboard to wizualizacja danych, która ma na celu odpowiedzieć na pytanie biznesowe poprzez wyświetlenie kluczowych wskaźników wydajności (KPI) i analizę informacji. Są one zbudowane tak, aby spełniały konkretne potrzeby i zazwyczaj zawierają wykresy i schematy, interaktywność, łączność w czasie rzeczywistym i opcje dostosowywania.

 

 

Dobrze zaprojektowany Dashboard:

 

  • Ma sens i pokazuje prawdziwe, podstawowe znaczenie danych.
  • Opowiada jasną historię o Twoich danych
  • Przedstawia kolejny krok w procesie podejmowania decyzji
  • Oszczędza czas i pieniądze
  • Sprawia, że dane są łatwo dostępne dla wszystkich

 

Według badań Dresnera z 2019 r., dashboardy zajęły drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji technologii i inicjatyw strategicznych dla wywiadu gospodarczego. Ponad 80% respondentów stwierdziło, że dashboardy są „krytyczne” lub „bardzo ważne” dla wywiadu biznesowego, przy czym tylko 2% respondentów stwierdziło, dashboardy są „nieważne”.

 

Przy wszystkich korzyściach, jakie może dashboard, z pewnością warto poświęcić czas i wysiłek na naukę jej tworzenia. Aby pomóc Ci w tym, oto siedem najlepszych praktyk projektowania BI dashboardów.

 

Przekopmy się głębiej i dowiedzmy się, jak można wdrożyć te praktyki w swoim biznesie.

How Business Intelligence Tools Market will affect the growth by ...

Najlepsze praktyki BI Dashboard

  1. Określanie wymagań

Celem dashboardów dla biznesu jest znalezienie odpowiedzi na krytyczne pytania biznesowe w oparciu o dane. Od początku do końca, priorytetem numer jeden dashboardu jest dostarczenie informacji, które odpowiadają na dane pytanie. Tak więc pierwszym krokiem powinno być określenie, jakie informacje należy umieścić na dashboardzie, aby to osiągnąć.

 

Zadaj sobie te pytania podczas projektowania tablic rozdzielczych BI:

 

  • Po co ci ten dashboard?
  • Jaki jest problem, który starasz się rozwiązać?
  • Jakich danych potrzebujesz, aby podjąć decyzję?
  • Jakiego rodzaju urządzenia będą używane przez widzów, aby uzyskać dostęp do tego dashboardu?
  • Jakie metryki powinny być szczególnie podkreślone?
  • Jakie raporty już posiadasz?
  • Jakie działania można podjąć w oparciu o te spostrzeżenia?

 

Dashboard tak naprawdę snapshot konkretnych danych, a nie szczegółowy raport z każdego źródła. Każdy KPI na dashboard powinien dostarczać cennych informacji i odpowiadać na pytanie, dla którego dashboard został stworzony. Powinien on oferować natychmiastowy wgląd w konkretny zestaw wskaźników istotnych dla danej decyzji – tak więc identyfikacja tego, co jest konieczne, to krok pierwszy.

  1. Skieruj się do swoich widzów

Najlepsze dashboardy  zaczynają się z myślą o zamierzonej publiczności.

 

Weź pod uwagę swoją publiczność i odpowiedz na to pytanie: czego potrzebują od tego dashboardu, aby odnieść sukces? Podczas projektowania dashboardu, należy wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby odbiorców. Jeśli nie wiesz wiele o swojej publiczności, można zacząć od rozważenia ich priorytetów.

 

Kierownictwo i inwestorzy chcą widzieć pulpity, które podsumowują KPI w czasie, aby mogli podejmować decyzje biznesowe oparte na danych w przyszłości. Dział marketingu będzie chciał zobaczyć pulpity, które konsolidują wskaźniki KPI, które mogą być wykorzystane do określenia zwrotu z inwestycji (ROI) kampanii marketingowych. Zapracowany sprzedawca będzie chciał poświęcić zaledwie kilka sekund, aby zobaczyć kluczowe wskaźniki KPI najbardziej istotne dla jego pracy.

 

W związku z tym należy zaprojektować oddzielne pulpity, które są dostosowane do różnych odbiorców. Jakie informacje są ważne dla każdego odbiorcy i jakie decyzje muszą podejmować regularnie? Personalizacja jest obecnie kluczową cechą wielu rozwiązań BI, dlatego po dokonaniu oceny tych potrzeb, powinieneś być w stanie spersonalizować swój dashboard tak, aby był jak najbardziej adekwatny dla użytkownika.

 

  1. Akcentowanie najważniejszych informacji

Dashboardy są po to, aby opowiadać historie – i tak jak dziennikarz umieszcza najważniejsze informacje w pierwszym paragrafie swojego artykułu, tak Twój dashboard powinien zacząć od podkreślenia najistotniejszych spostrzeżeń w pierwszej kolejności. Przydatną praktyką, której należy się trzymać, jest odwrócona piramida – koncepcja, która pochodzi z dziennikarstwa, przypadkowo. Umieść najważniejsze i najbardziej istotne dane na górze, a następnie ważne szczegóły, które zapewniają dalsze zrozumienie i wreszcie zakończyć ziarniste, podstawowe informacje, które pomagają czytelnikowi kopać jeszcze głębiej.

Badania Eye-tracking pokazują, że użytkownicy sieci spędzają więcej czasu na oglądaniu lewej połowy strony w porównaniu z prawą połową. Biorąc pod uwagę, że większość osób czyta z lewej strony na prawą i z góry na dół, można wykorzystać górną lewą stronę, która jest najbardziej oglądanym miejscem, aby uzyskać najbardziej znaczące spostrzeżenia.

 

Raporty BI są często wypełnione mnóstwem liczb i informacji, co czyni je trudnymi do strawienia. Nie musi tak być w przypadku dashboardów. Dzięki odpowiednim narzędziom BI, możesz poprowadzić użytkowników do właściwych metryk i trendów za pomocą wizualnych wskazówek, takich jak pozycjonowanie i paleta kolorów, aby podkreślić punkty krytyczne i pominąć te nieistotne.

 

  1. Korzystaj z odpowiednich wizualizacji dla swoich danych

Wizualizacja, która najlepiej komunikuje Twoje dane często nie musi być najlepiej wyglądająca. Wiem – te wykresy kołowe są kuszące, ale w rzeczywistości nie są skuteczne w przekazywaniu danych. Spójrzmy na przykład, gdzie wykres rzędowy jest bardziej efektywny niż wykres kołowy.

 

W tym przypadku wykres rzędowy jest mniej mylący, ponieważ używa jednego koloru zamiast 10 różnych kolorów. Jest również bardziej efektywny, ponieważ prezentuje 10 punktów danych w porównaniu do siebie, a nie jako części całości – gdy tak naprawdę nie są one częścią całości.

What is the Importance of Business Intelligence Tools in Today's ...

Zadaj sobie to jedno pytanie przy wyborze właściwej wizualizacji:

 

Co chcę przekazać z tymi spostrzeżeniami?

 

Przyjrzyj się poniższemu schematowi blokowemu:

chart suggestions, a thought starter (With images) | Data charts ...

 

Wizualizacje danych pokazują na ogół cztery różne rodzaje informacji:

 

Relacja

Pokazuje połączenie między dwoma lub więcej zmiennymi

Przykłady: Wykresy rozproszenia, wykresy pajęczynowe, wykresy pęcherzykowe

Porównanie

Porównuje dwie lub więcej zmiennych obok siebie

Przykłady: bar chart, column chart, spider chart, tabela, line chart

Skład

Wizualizuje zmienne w odniesieniu do całości

Przykłady: wykres słupkowy, wykres powierzchni ułożonych w stosy, wykres kołowy, wykres pączków, wykres wodospadów

Dystrybucja

Określa sposób dystrybucji zmiennych

Przykłady: Wykresy liniowe, histogramy, wykresy rozpraszające

 

Oceń, która kategoria wizualizacji najlepiej współpracuje z Twoimi danymi. Najlepiej bawić się swoim narzędziem BI i dowiedzieć się, która wizualizacja ma największy sens w kontekście. Niektóre rozwiązania BI zawierają nawet kreatora lub pomocnika wspomaganego przez sztuczną inteligencję, który może pomóc w wyborze odpowiedniej wizualizacji danych dla danego zadania.

 

  1. Podaj kontekst

Pokazanie metryki nie wystarczy – trzeba też dodać kontekst do tego, czy jest ona dobra czy zła. Bez kontekstu użytkownicy nie mogą zrozumieć prawdziwego znaczenia danych, tego, jakie działania muszą podjąć lub czy działania są w ogóle potrzebne.

 

Na przykład: Tak, wspaniale jest wiedzieć, ile leadów wygenerowałeś w tym roku, ale co z rokiem ubiegłym? Jaka jest ta liczba w porównaniu z celem, który wyznaczyłeś na ten rok? Czy ta liczba jest dobra, zła czy nietypowa w jakikolwiek sposób?

 

Włączenie danych historycznych jest łatwym sposobem na udzielenie odpowiedzi na te pytania. Zwróć uwagę na istotne daty kamieni milowych lub porównaj liczby z tymi z poprzednich przedziałów czasowych (tj. miesiąc, kwartał, rok), tak aby trendy stały się oczywiste.

 

Wskazówka: upewnij się, że oznaczono osie, kolumny, wiersze, legendy itp., a w razie potrzeby dodaj odpowiednie tytuły i opisy, aby użytkownicy zrozumieli skalę i znaczenie prezentowanych liczb.

 

Jasne, kontekstowe dane odróżniają skuteczną tablicę rozdzielczą od nieskutecznej. Ta najlepsza praktyka zapewnia, że tablice rozdzielcze BI pomagają użytkownikom zrozumieć wpływ informacji i dają im możliwość podejmowania działań.

 

  1. Dodaj interaktywność

Nudne prezentacje i niezrozumiałe raporty analityków to już przeszłość – dziś interaktywne pulpity są narzędziem z wyboru do prezentacji informacji. Interaktywność jest szczególnie istotna dla przekazywania informacji w dzisiejszym cyfrowym świecie.

 

Interaktywne funkcje dashboardu, angażują użytkowników końcowych jako aktywnych uczestników historii danych, a nie jako uwięzionych odbiorców. Użytkownicy mogą skupić się na całościowym obrazie, a następnie dowolnie wiercić w dół w celu uzyskania konkretnych szczegółów. Dając użytkownikowi kontrolę nad tym, na jakich danych chce się skupić, interaktywny pulpit zachęca użytkowników do samodzielnego odkrywania.

 

Łatwo jest zrozumieć, dlaczego wiele narzędzi BI posiada interaktywne pulpity jako kluczową funkcję; interaktywność dodaje wartości i zwiększa zaangażowanie. Jeśli nadal wybierasz oprogramowanie, pamiętaj, aby porównać funkcje pulpitu pomiędzy produktami; jeśli masz już swoje rozwiązanie, zapoznaj się ze wszystkimi jego interaktywnymi możliwościami, tak abyś mógł je wykorzystać na swoją korzyść.

 

  1. Priorytetuj czytelność

 

„Nie utrudniaj czytania swojego dashboardu!” (Don’t make your dashboard hard to readability!)

 

Oto kilka typowych błędów, których należy unikać, aby upewnić się, że Dashboard  jest zoptymalizowana pod kątem czytelności:

 

Nie rób bałaganu

Mniej naprawdę znaczy więcej, jeśli chodzi o dashboardy. Nie należy umieszczać zbyt wielu informacji na jednej z nich; konfrontacja z zalewem liczb może być tak samo myląca, jak wybieranie przez ich niedobór. Jak wspomniano wcześniej, nie pakuj zbyt wielu elementów wizualnych w jeden dashboard, ryzykując, że przytłoczysz widza.

Każdy element na dashboardzie powinien mieć swój cel i miejsce. Wszystko, co nie jest istotne dla celu i nadrzędnej kwestii dashboardu, powinno być wyważone.

 

Nie bójcie się białej przestrzeni.

Choć pozostawienie pustki pomiędzy obiektami lub widżetami może wydawać się zniechęcające, biała przestrzeń pomaga widzom, rysując niewidoczne linie, które sprawiają, że dashboard jest łatwiejszy do odczytania.

 

Nie używaj zbyt wielu kolorów

Jak zauważa badacz danych, Connor Rothschild: „Zbyt często pytamy, jak możemy używać koloru w naszych wizualizacjach, kiedy powinniśmy pytać, dlaczego go używamy”.

 

Choć może wydawać się kuszące wyjście na zewnątrz z kolorami tęczy, to w rzeczywistości może sprawić, że dashboard stanie się bardziej przyciągający wzrok. Jasne, możesz iść do przodu i zaakcentować niektóre punkty danych z kolorem, jeśli muszą się wyróżniać, ale upewnij się, że ogólna estetyka jest prosta – w przeciwnym razie będzie to przytłaczać widzów. Korzystanie z jednolitej, ograniczonej palety kolorów, najlepiej trzech lub mniej kolorów w całym dashboardzie zapewni spójny projekt i prostą nawigację.

 

Czytelność jest kwintesencją: Twój dashboard powinien być atrakcyjna wizualnie i łatwa do zrozumienia. Poprzez nadanie priorytetu czytelności, poprawiasz zdolność tablicy rozdzielczej do efektywnego przekazywania informacji.

Comprendre l'informatique décisionnelle (Business Intelligence ...

Myśli końcowe

Prostota to klucz do sukcesu . Dashboardy są wtedy łatwe do tworzenia, łatwe w użyciu, łatwe do zrozumienia i łatwe do dzielenia się. Miejmy nadzieję, że te najlepsze praktyki jeszcze bardziej ułatwią Ci projektowanie Twoich BI dashboardów.

 

Dashboardy zostały zaprojektowane tak, aby uprościć skomplikowane spostrzeżenia, a przede wszystkim, aby zaoszczędzić czas użytkownika i zwiększyć efektywność w podejmowaniu świadomych decyzji. Skuteczny dashboard pomaga użytkownikowi w sensownej analizie danych i prowadzi go do kolejnych kroków.

 

Wykorzystanie tych najlepszych praktyk stało się koniecznością, ponieważ coraz więcej analityków wdraża dashboardy wchodzące w erę cyfrową. Jeśli szukasz rozwiązania BI z potężnymi możliwościami wizualizacji danych, dzięki którym można tworzyć tego typu dashboardy,  napisz do nas, pomożemy Ci wybrać najlepszy system i firmę wdrożeniową.