To będzie wydawać się dziwne dla purystów ERP, aby zobaczyć artykuł o integracji ERP. ERP jest, z definicji, zintegrowany system, oferujący funkcjonalność  dla wszystkich rodzajów firm i organizacji. System ERP powinien  obejmować następujące obszary:

  • Przetwarzanie zamówień sprzedaży, w tym zdolność do obsługi zwrotów na kredyt lub na naprawę
  • Zarządzanie materiałami; w tym kontrola zapasów, zakupy i zarządzanie magazynem.
  • Produkcja; w tym planowanie zapotrzebowania na materiały (MRP), planowanie i harmonogramowanie zdolności produkcyjnych, przetwarzanie zamówień na roboty, śledzenie produkcji w toku (WIP), kontrola zmian technicznych i kalkulacja kosztów.
  • Finanse; w tym księga główna, zobowiązania, należności, księga kasowa i lista płac.
  • Zarządzanie relacjami z klientami (CRM)

Jest jednak kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przy stosowaniu tej definicji. Jedną z nich jest to, że istnieją niszowe systemy, które celowo obejmują tylko niektóre z powyższych funkcji i czy takie systemy są naprawdę systemem ERP?

Firma dystrybucyjna, która kupuje taki system będzie mogła  żałować, że nie ma odpowiedniej funkcjonalności zarządzania magazynem, zoptymalizowane ścieżki kompletacji itp. Może żałować, że nie posiada wielu funkcjonalności wymienionych wcześniej, takich jak MRP, harmonogramowanie pojemności itp. które w niektórych systemach ERP nie są dostępne w standardzie.

I wreszcie, istnieją wymagania niszowe, które nawet największe i najdroższe systemy ERP nie zawsze mają, ponieważ rynek jest zbyt mały lub zbyt wyspecjalizowane. Wszystko, co dostawcy i integratorzy systemów próbują zrobić, to zidentyfikować oprogramowanie, które spełnia takie wymagania i zintegrować go z ich ofertami. Są to często systemy takie jak :

  • Systemy logistyki trzeciej generacji (3PL),
  • Produkcyjne systemy wykonawcze,
  • Systemy punktów sprzedaży (POS),
  • Czas i frekwencja (systemy T&A)

Kurierzy i logistyka zewnętrzna (3PL)

Coraz częściej firmy dostrzegają, że nie tylko nie mogą być ekspertami we wszystkim – nie muszą być. Jedną z rzeczy, które często zlecane są podwykonawcom, są dostawy produktów. Zamiast samemu dostarczać produkt, zlecają to wyspecjalizowanym organizacjom w swoim imieniu, ponieważ zdają sobie sprawę, że firmy specjalizujące się w danej działalności są zazwyczaj bardziej efektywne w tej działalności i nawet pozwalając na rozsądny zysk, prawdopodobnie są w stanie świadczyć usługi w sposób bardziej ekonomiczny niż firmy, które (słusznie) są skoncentrowane na czymś innym.

Wymiana danych pomiędzy tymi dwoma systemami jest stosunkowo prosta, a system 3PL potrzebuje szczegółów dotyczących dostawy i zazwyczaj również wymiarów i wagi przesyłki, podczas gdy system ERP zazwyczaj otrzymuje z powrotem numer śledzenia przesyłki. Firmy muszą jednak zdecydować, czy chcą, aby potwierdzenie faktycznej dostawy do klienta zostało wprowadzone z powrotem do ich systemu ERP i czy wystawić fakturę klientowi w punkcie wysyłki, czy też najpierw poczekać na to potwierdzenie: jeśli dostawa trwa kilka dni, klienci mogą nie być zadowoleni z otrzymania faktury przed otrzymaniem towaru.

Systemy Realizacji Produkcji (MES)

Znane również jako systemy kontroli na hali produkcyjnej; podczas gdy ERP jest z definicji systemem planowania, podstawową funkcją MES jest gromadzenie danych o postępie produkcji i przekazywanie ich, w czasie jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego, z powrotem do systemu ERP (w rzeczywistości, jeśli to wszystko, co robią, są one zazwyczaj określane jako systemy zbierania danych na hali produkcyjnej). Ale, w zależności od środowiska produkcyjnego, mogą one również mieć za zadanie monitorowanie i rejestrowanie wykorzystania zasobów (zarówno czasu, jak i materiałów) oraz danych dotyczących jakości, a także przekazywanie ich z powrotem do systemu ERP.

 

10 NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYCH FUNKCJI, KTÓRYCH POTRZEBUJĄ ROZWIĄZANIĄ MES

Systemy czasu pracy i obecności

Mogą one nakładać się na siebie z systemami zarządzania produkcją, ponieważ systemy te przeszły długą drogę od ich powstania, przez wiele lat były one po prostu zegarem przy wejściu do fabryki, w którym pracownicy mieli stemplowane godziny przyjscia i wyjscia na własnej tygodniowej „karcie czasu”, która pod koniec tygodnia była przekazywana do działu płac.

Następnym krokiem było zebranie i przekazanie danych elektronicznych, co wkrótce dało nowe możliwości. Przekazanie pracownikom karty z paskiem magnetycznym, a następnie wbudowanego w nią chipa, stało się skutecznym sposobem na ograniczenie dostępu do uprawnionych obszarów, a nawet na rejestrowanie wydatków stołówki i w razie potrzeby na automatyczne potrącanie ich z wynagrodzenia.

Systemy punktów sprzedaży (POS)

Niektórzy producenci, oprócz przetwarzania zamówień sprzedaży od swoich klientów, posiadają również „lady handlowe” lub deporty, gdzie klienci (handlowi lub detaliczni) mogą odwiedzać. Podczas gdy funkcjonalność przetwarzania zamówień sprzedaży może być dość zaawansowana w ich głównym systemie ERP, często na tym poziomie coś znacznie prostszego jest wystarczające; rzeczywiście lepsze.

Wiele systemów oferuje uproszczoną procedurę wprowadzania zamówień, która jednocześnie tworzy notę wysyłkową i fakturę, zmniejsza stan magazynowy i być może nawet akceptuje płatności, wszystkie w tej samej transakcji (choć może to wymagać dalszych funkcji do przetwarzania transakcji kartami kredytowymi i debetowymi).

 

Byłoby miło, gdyby wszystkie z powyższych funkcji mogą być udostępnione w standardowych pakietach ERP, ale biorąc pod uwagę, że przynajmniej niektóre z omawianych opcji, jeśli dodane do głównego  pakietu ERP tylko zwiększą ich sprzedaż o bardzo małą kwotę, wydaje się, że, przynajmniej w przewidywalnej przyszłości, potrzeba integracji do systemów niszowych pozostanie i że  jest potrzeba planowania takich rozwiązań ostrożnie.