Chciałoby się rzec – biznesów e-commerce powstaje teraz „jak grzyby po deszczu”. Ale ile z tych biznesów kontynuowanych będzie przez lata? Ile będzie przynosiło realny zysk?

To wszystko zależy od tego czy rzeczywiście przed powstaniem takiego biznesu zbudujemy swój biznes plan. Dlatego zanim to zrobisz, poznaj różne rodzaje modeli biznesowych e-commerce przed jego zbudowaniem. Twoja szansa na sukces to wiedza, który model jest dla Ciebie najlepszy.

Wybór i zastosowanie odpowiedniego modelu biznesowego e-commerce w Twoim sklepie internetowym może być większym wyzwaniem niż myślisz. Zwłaszcza jeśli jesteś nowicjuszem w tej branży. Twoja największa szansa na sukces zaczyna się od poznania, który model najlepiej pasuje do Twojej docelowej niszy, zasobów i możliwości. Dlatego w pierwszej kolejności poznaj 4 główne klasyfikacje e-commerce i 6 sprawdzonych modeli biznesowych e-commerce.

Kiedy mówimy o e-commerce, nadal myślimy głównie o modelu marki własnej B2C (business-to-consumer) — sprzedaży detalicznej pod marką prywatną klientom indywidualnym. Ale e-commerce ma więcej opcji, niż nam się wydaje. 

4 główne klasyfikacje e-commerce

Business-to-business (B2B)

Handel elektroniczny typu business-to-business (B2B) opisuje transakcje online między firmami. Organizacje zaangażowane w model B2B to głównie hurtownicy, producenci i dystrybutorzy. Jest to najbardziej znana forma handlu elektronicznego. Ale zanim zdecydujesz się na ten model powinieneś/powinnaś zadać sobie 3 pytania:

  1. Czy Twój rynek docelowy preferuje zamawianie hurtowe?
  2. Czy Twoi klienci wymagają określonych rozmiarów, materiałów lub innych specyfikacji?
  3. Jakie są Twoje przewagi konkurencyjne? 

Potencjalne przewagi konkurencyjne można odkryć, zadając sobie więcej pytań dotyczących modelu biznesowego, w tym:

  1. Czy kontrolujesz produkcję? 
  2. Czy możesz zaoferować konkurencyjne ceny przy zachowaniu efektywnego zwrotu z inwestycji?
  3. Jakie są Twoje możliwości zarządzania zapasami i łańcuchem dostaw?

Biznes-konsument (B2C)

Handel elektroniczny B2C to bardziej tradycyjny model handlu elektronicznego, który większość osób zna. W B2C sprzedawcy internetowi wprowadzają na rynek i sprzedają produkty bezpośrednio konsumentom końcowym. Podczas gdy B2B może być bardziej złożony, biznes B2C jest tak prosty, jak zamówienie książki lub aparatu przez Internet. 

Sprzedawcy internetowi B2C obsługują szerokie grono odbiorców i traktują priorytetowo nowoczesne strategie marketingowe i sprzedażowe, takie jak marketing oparty na reklamach, influencer marketing i media społecznościowe. Właściciele firm e-commerce B2C poświęcają więcej czasu na optymalizację ruchu, promowanie kampanii i konwersji sprzedażowych niż na negocjowanie ofert i warunków lub zarządzanie produkcją i realizacją zamówień.

Konsument do biznesu (C2B)

C2B jest mniej znane i intuicyjne niż B2B i B2C. W modelu C2B osoby fizyczne (konsumenci) sprzedają produkty lub usługi firmie. 

Większość typowych firm C2B to platformy freelancerów, takie jak Upwork i Fiverr . W epoce cyfrowej i społecznej rynki, które pasują do influencerów, takie jak Ifluenz , zyskują na popularności jako nowe, innowacyjne formy C2B.

Konsument do konsumenta (C2C)

Firmy e-commerce C2C ułatwiają transakcje między konsumentami. Na platformach C2C osoby fizyczne mogą sprzedawać, kupować i wymieniać towary lub usługi. Platformy łączące konsumenta z konsumentem zarabiają, pobierając opłaty za ogłoszenie i transakcje.

W przeciwieństwie do B2B i B2C, C2C szeroko zajmuje się biznesem zewnętrznym w celu ułatwienia transakcji, ochrony konsumentów i zarządzania kontrolą jakości. 

Od pierwszych dni Internetu Amazon, eBay i Craigslist były największymi witrynami e-commerce C2C na świecie. Niedawni innowatorzy, tacy jak Depop , wykorzystują media społecznościowe, aby poszerzyć swój zasięg.

Wiem już jaki rodzaj e-commerce jest dla mnie!

Dlatego zanim zaczniesz budować swój biznes plan, powinieneś/powinnaś wiedzieć jaki rodzaj e-commerce jest dla Ciebie. A kolejnym krokiem będzie wybór modelu biznesowego. Ale o tym w kolejnej części, na którą już dzisiaj Cię zapraszam!