Końcówka listopada to w e-commerce bardzo emocjonujący czas. Black Friday tuż za rogiem, a łowcy okazji przetrząsają sklepy w poszukiwaniu najlepszych ofert. Natłok klientów oznacza zwiększenie obrotów, ale jest to też okres trudny w zarządzaniu sprzedażą. Strategia marketingowa e-commerce w Czarny Piątek jest kluczowa, żeby w pełni wykorzystać potencjał tej najbardziej dochodowej pory roku.

Również z powodu pandemii COVID-19, coraz więcej klientów przechodzi z tradycyjnych sklepów na zakupy cyfrowe. Według bieżących badań udział e-commerce w sprzedaży towarów wzrósł z 16% do 20% w Stanach Zjednoczonych między rokiem 2019 a 2020. Dla porównania wzrost ten między rokiem 2018 a 2019 wynosił jedynie 1,5%.

Żeby najlepiej wykorzystać okazję, którą stwarza każdego roku Black Friday dla biznesów e-commerce, potrzebny jest odpowiedni plan lub strategia marketingowa e-commerce. Przygotowanie optymalnej strategii na Black Friday jest w tym okresie kluczem do sukcesu i pozwoli Ci uniknąć wprowadzania rozwiązań na ostatnią chwilę, co przeważnie nie kończy się dobrze. Okres przed Black Friday to również idealny moment dla tradycyjnych sklepów na wdrożenie sklepu internetowego – potencjalne zyski wielokrotnie przewyższają koszty inwestycji!

Strategia marketingowa e-commerce | Marketingowe wskazówki

Tutaj pojawia się pytanie: co brać pod uwagę przygotowując strategię marketingową e-commerce? Jakie rozwiązania zwiększą twój zysk i pomogą twojej firmie się rozwijać? By odpowiedzieć na te pytania, przygotowaliśmy to zestawienie, w którym przedstawimy 10 sprawdzonych sposobów na przygotowanie strategii e-commerce przed Black Friday!

Krok 1: Zacznij od podstaw – platforma e-commerce, marketing i UX

Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć przygotowanie swojej strategii e-commerce, tych kilka porad nakieruje Cię na dobrą drogę.

Dobrze przemyśl swój target, zanim postawisz platformę

Większość biznesów e-commerce specjalizuje się w sprzedaży B2B (business-to-business) albo B2C (business-to-customer), co ma duże znaczenie przy wyborze platformy sprzedażowej. Klienci biznesowi i klienci indywidualni myślą zupełnie innymi schematami dokonując zakupu, a trafienie do każdego z nich wymaga innego podejścia.

Platformy e-commerce B2B zwykle opierają się na prostej strukturze, wydajności oraz narzędziach do powtarzania robionych zakupów. W przypadku platformy B2C, klienci na pewno docenią walory estetyczne, widoczność opinii użytkowników o produkcie i przejrzystą stronę produktową. W tym przypadku również kluczowa jest wydajność – klient e-commerce nie lubi czekać.

Rozbuduj swoje kanały marketingowe

Jeśli jeszcze nie używasz social mediów do reklamowania swojego produktu, być może nie wykorzystujesz w pełni potencjału swojej firmy. Jeżeli przytłacza Cię faza analizy rynku i potencjalnego klienta, outsourcing obsługi kanałów social media może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem!

Reklamy sponsorowane na serwisach social media są obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów na reklamę produktu – przetransferowanie części środków, które przeznaczasz na marketing, na reklamy sponsorowane w social mediach jest świetnym sposobem na pozyskanie nowych klientów – zwłaszcza w okolicach Black Friday, kiedy uwaga konsumentów skupiona jest na szukaniu okazji.

Przeprowadź dokładny audyt UX

Jeżeli Twoi klienci opuszczają witrynę przed dokonaniem zakupu, zostawiając koszyk pełen produktów, winowajcą są najprawdopodobniej błędy w projektowaniu UX.

Audyt UX jest jednym z najbardziej użytecznych narzędzi dla serwisów e-commerce. Pozwala on lepiej zrozumieć jak nasz sklep odbierają nasi klienci i jakie rozwiązania należy wdrożyć, żeby zwiększyć ich zadowolenie z korzystania z serwisu. Jeśli chcesz zwiększyć swój współczynnik konwersji podczas Black Friday, warto zacząć od UX. Narzędzia UX (na przykład Hotjar), wskażą błędy i pomogą znaleźć odpowiedź na pytanie “dlaczego w moim sklepie internetowym pojawiły się tysiące klientów, ale sprzedałem tylko kilka produktów?”

Krok 2: Strategia marketingowa e-commerce | Przemyśl rozszerzenie aktywności o remarketing, SEO, ERP i PIM

Podstawy już za nami, więc możemy przejść do konkretów – jeżeli nie myślałeś wcześniej o poniższych rozwiązaniach, Black Friday to idealny moment, żeby je wypróbować i uwzględnić w strategii marketingowej dla swojego e-commerce!

Remarketing – postaw na powracających klientów

Klient powracający jest wart dużo więcej niż klient jednorazowy – zwłaszcza dla biznesów działających w formule B2B. Nisze rynkowe z każdym rokiem stają się coraz ważniejsze, czyniąc mocne ulokowanie firmy w danej niszy ekstremalnie istotnym.

Remarketing jest jedną z funkcji Google Ads, pozwalającą na targetowanie klientów, którzy już coś u nas kupili. Z pomocą remarketingu z łatwością dotrzesz do osób, które już znają Twoją markę i będziesz mieć okazję, żeby zachęcić klientów do ponownego zakupu!

SEO, czyli optymalizacja treści dla wyszukiwarek

Jeżeli temat marketingu e-commerce nie jest Ci obcy, to na pewno obił Ci się o uszy termin SEO. Optymalizacja SEO jest jednym z najefektywniejszych narzędzi, które pozwolą Ci zwiększyć swoje zasięgi i w rezultacie, sprzedaż. Należy przy tym pamiętać, że algorytmu Google z każdą aktualizacją stają się coraz inteligentniejsze, więc bardzo ważne jest, żeby zadbać, aby zabiegi SEO były naturalnie wplecione w strukturę strony i tekstów oraz nie obniżały jakości treści.

ERP / PIM – kompleksowe zarządzanie e-commerce w jednym miejscu

Skalowalność i bezawaryjność to bardzo istotne elementy każdego serwisu e-commerce, niezbędne do prawidłowego rozwoju firmy. ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to obszerne oprogramowanie, pozwalające na szybkie zarządzanie wszystkimi procesami firmy z jednego miejsca. Poprawna integracja ERP da Ci pewność, że każda część Twojej firmy pracuje w idealnej harmonii.

Z kolei, jeżeli kłopotem jest zachowanie jednolitych opisów i zachowanie wysokiej jakości danych produktowych (np. w niektórych kanałach sprzedaży opisy są niepełne, mają niewłaściwe atrybuty, złe zdjęcia, itp.) – warto przyjrzeć się systemom PIM. Dzięki systemom PIM jesteś w stanie zapanować nad opisami, zdjęciami, cenami, kategoriami oraz atrybutami produktów w wielu różnych kanałach – wszystko z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Krok 3: Dobrze wykorzystaj narzędzia marketingowe – odpowiednie copy, newslettery i automatyzację

Na koniec, kilka praktycznych narzędzi i wskazówki jak je wykorzystać. Jeżeli potrzebujesz czegoś, co natychmiastowo poprawi Twoją sprzedaż, nie tylko w Black Friday, te porady z pewnością będą pomocne.

Specjalne copy na Black Friday

Modyfikacja treści na podstawie okazji sprzedażowej, jaką jest Black Friday (przy elastycznym dopasowaniu treści do pomocny byłby wspomniany wcześniej system PIM) jest świetnym sposobem na zyskanie nowych klientów przed, w trakcie i po tym konsumenckim święcie. Podziel się z użytkownikami radami jak robić zakupy w trakcie Black Friday i Twoimi najlepszymi promocjami. Pamiętaj, żeby korzystać też z social mediów.

Personalizacja i segmentacja newslettera

Obecnie uważa się, że wiadomości spersonalizowane dużo bardziej trafiają do naszego odbiorcy niż ogólnikowe maile wysyłane masowo. Pospolite newslettery najczęściej trafiają prosto do spamu, a wizerunek naszej marki tylko cierpi poprzez kojarzenie się z niechcianą komunikacją (ze spamem). Jeżeli chcesz stworzyć skuteczny newsletter – segmentacja i personalizacja to podstawa.

Automatyzacja kuponów i nagród za zakupy

Nagrody i kupony to kolejny świetny sposób na przywiązanie klientów i zwiększenie średniej wartości koszyka. Nie wszyscy klienci jednak mają wiedzę, czas i chęć na wyszukiwanie kodów promocyjnych w internecie i sprawdzanie ich działania. Automatyzacja przyznawania nagród i rabatów to rozwiązanie, za które każdy klient z pewnością będzie wdzięczny.

Strategia marketingowa e-commerce – podsumowanie |Nie przestawaj eksperymentować!

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wyprzedzenie konkurencji jest bezustanne eksperymentowanie. Sprawdzaj co działa, a co nie – da Ci to dużą przewagę i wartościowe dane o Twoich klientach.

Powyższa lista to zbiór pomysłów i sugestii. Ma stanowić elementy, które warto brać pod uwagę przygotowując strategię marketingową swojego e-commerce. Celem jest zwiększenie sprzedaży i dalszy rozwój Twojego biznesu. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w jakimkolwiek elemencie związanym z rynkiem sprzedaży e-commerce – czuj się swobodnie, żeby się z nami skontaktować. ORBA pomaga klientom przygotować e-commerce od podstaw: od projektu UX, przez wdrożenie, do utrzymania i konserwacji – napisz do nas!