Coraz więcej firm chce zintegrować swój sklep internetowy B2B lub B2C z własnym oprogramowaniem ERP. Ale czasami istnieją poważne różnice.
Sklepy internetowe B2B mogą być zorientowane na sklepy B2C tylko w ograniczonym zakresie. Począwszy od różnych grup klientów, poprzez bardziej złożone procedury cenowe, aż po różne prawa użytkownika i wymogi indywidualizmu, sklepy B2C różnią się zasadniczo od portali B2B.

 

Skonfiguruj różne uprawnienia

Portale handlowe B2B często wymagają różnych uprawnień dla poszczególnych funkcji. Dotyczy to nie tylko danych, które można przeglądać, ale także zamówień w odniesieniu do różnych cen. Na przykład, nabywcy mają różne prawa i mogą nabyć tylko do sumy X, po czym wymagana jest zgoda innej osoby.

Umiejętność sprostania indywidualnym wymaganiom

Konieczne byłoby również umożliwienie znacznie bardziej zindywidualizowanego ustalania cen. W biznesie B2B jest to zazwyczaj o wiele bardziej złożone niż w środowisku B2C. W tym drugim przypadku ceny są zazwyczaj takie same dla wszystkich klientów, podczas gdy w B2B ceny mogą się różnić w zależności od klienta. Należy to wziąć pod uwagę przy tworzeniu sklepu internetowego.

Tworzenie indywidualnych ofert

Musi istnieć również możliwość tworzenia indywidualnych ofert przed złożeniem zamówienia. Często pracownicy musieliby najpierw przedstawić ofertę przełożonemu, zanim złożyliby zamówienie. W biznesie B2C nie jest to konieczne. Proces zamawiania w B2B jest więc poprzedzony indywidualnym i szybkim tworzeniem oferty.

Powiązanie konfiguratora produktu

W sektorze B2B, wielkość partii 1 również odgrywa ważną rolę. Klienci często wymagają bardzo indywidualnych produktów. Dlatego w sklepie internetowym musi być zintegrowany wydajny konfigurator produktów. Jest to obecnie jeden z najważniejszych czynników, ponieważ coraz więcej klientów pyta o takie opcje.

Biznes części zamiennych nie zapomniany

W tym kontekście należy również wziąć pod uwagę działalność w zakresie części zamiennych. Szczególnie w przypadku produktów dostosowanych do potrzeb klienta ważną rolę odgrywają części zamienne. W dobrych sklepach internetowych klient może zobaczyć indywidualną listę produkcyjną swojego produktu i w razie potrzeby zamówić poszczególne części tego produktu.

Coraz więcej zamówień z urządzeń mobilnych

Ważną rolę odgrywa również wystrój sklepu. Coraz więcej zamówień składanych jest z urządzeń mobilnych, również w kontekście B2B. Zwłaszcza tablet jest coraz częściej wykorzystywany do zamawiania towarów. Dlatego projekt musi być również dostosowany do urządzeń mobilnych w sposób przyjazny dla użytkownika. Idealnie byłoby, gdyby aplikacja mogła być nawet zaprogramowana.

Połączenie z oprogramowaniem ERP

Wreszcie, procesy w sklepie internetowym muszą być logicznie powiązane z oprogramowaniem ERP. Na przykład, jeśli klient korzysta z konfiguratora produktu, należy stworzyć konkretną ofertę i ustalić konkretną cenę. W tym samym czasie zlecenie musi zostać wprowadzone i przekazane do produkcji.