Każda z branż cechuje się innymi wymaganiami dotyczącymi powierzchni magazynowej. Dlatego przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań dostosowanych przede wszystkim do:

  • asortymentu, który składują w magazynie,
  • sposobu współpracy z klientami,
  • procesu dostaw,
  • organizacji ruchu w magazynie.

 

Ze względu na to wybór systemu magazynowego to kluczowa kwestia. System WMS ma za zadanie odzwierciedlać charakterystykę procesów magazynowych. Dodatkowo musi też być łatwy w rozbudowie o dodatkowe funkcjonalności i automatyzacje, by pozostać w gotowości na dalszy rozwój firmy.

 

Jeśli prowadzisz firmę z branży e-commerce, prawdopodobnie na co dzień spotykasz się z wieloma wyzwaniami i chcesz w swoim przedsiębiorstwie:

  • przetwarzać dużą ilość zamówień,
  • integrować się z systemami kurierskimi do nadawania paczek,
  • automatyzować poszczególne etapy realizacji zamówień i samych wysyłek,
  • zoptymalizować komunikację pomiędzy magazynem, logistyką i innymi działami,
  • …i wiele więcej.

 

Skoro zastanawiasz się nad wprowadzeniem systemu magazynowego, na pewno świetnie sobie z tym wszystkim radzisz (pomimo niełatwych czasów i rosnącej konkurencji). Warto jednak poświęcić chwilę i zobaczyć jak system magazynowy WMS by Ekspert  pomoże Ci usprawnić pracę.

Konsolidacja zamówień

Jako pierwsze omówimy zbieranie zamówień falami/batchami. Jest tu wiele możliwości i różnych scenariuszy i wszystko zależy od zastosowanego podejścia. Dla przykładu można:

  • dopasować rozmiar fali do twojego magazynu i rodzaju asortymentu,
  • rozdzielić falę na strefy i do każdej z nich przypisać odpowiednią ilość magazynierów. W taki sposób zwiększymy ich wydajność pracy,
  • zgrupować zamówienia z tym samym asortymentem minimalizując przy tym dystans pokonywany przez magazynierów.

Zamówienia jednopozycyjne

W systemie magazynowym WMS bez problemu możemy skorzystać z podziału zamówień na jedno- lub wielopozycyjne. Towar do zamówień jednopozycyjnych może trafić w ustalone, konkretne miejsce – znacznie przyspieszy to pracę osobom kompletującym i pakującym zamówienia, a odciąży osoby zajmujące się weryfikacją.

Rozwiązanie działa w następujący sposób:

  1. Pakowacz pobiera pierwszy produkt ze „sterty” towarów przeznaczonych do zamówień jednopozycyjnych.
  2. Towar jest skanowany przez pracownika.
  3. System odnajduje pierwsze zamówienie zawierające zeskanowany towar.

Następnie wystarczy spakować towar, wystawić i wydrukować niezbędne dokumenty i dołożyć je do zamówienia – paczka gotowa!

Standardowymi dokumentami jest faktura lub paragon, formularz zwrotu, WZ i list przewozowy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by do paczki dołączane były również materiały reklamowe, inne dokumenty lub konkretne towary gratisowe. Panel weryfikacyjny bezbłędnie sobie z tym poradzi.

 

Zamówienia z wieloma pozycjami

W przypadku zamówień wielopozycyjnych sprawa wygląda zupełnie inaczej. Zrzucanie ich na jedną „stertę” nie ma większego sensu. Z pewnością utrudni to pracę osobą odpowiedzialnym za pakowanie. Rozwiązaniem będzie rozsortowanie towarów po ich kompletacji.

Magazynier zbierający część produktów do wysyłki na końcu trasy dociera do strefy kompletacji. W niej znajduje się wiele lokacji przeznaczonych do pozostawienia towarów dla zamówień. W tym miejscu jego zadanie polega na rozdzieleniu przywiezionego towaru na konkretne zamówienia. Proces ten można zrealizować na kilka sposobów zależnie od asortymentu.

  1. Wersja prosta

Każda z lokacji w strefie kompletacji oznaczona jest np. przypisanym adresem, który znajdujące się również na etykiecie danego zamówienia. Magazynier skanuje przywieziony towar i rozkłada go według zamówień. Jeżeli zeskanowany towar jest pierwszym produktem z danego zamówienia, pracownik może odłożyć go do dowolnej (wolnej) lokacji i zeskanować jego kod.

Jeśli magazynier skanuje towar, który wchodzi w skład zamówienia częściowo skompletowanego, to aplikacja automatycznie podpowie odpowiednią lokację, do której należy odłożyć produkt.

W ten sposób minimalizujemy ryzyko popełnienia błędu oraz ułatwiamy pracę osobom pakującym zamówienia.

Następnie pakowacz skanuje kod lokacji, sprawdza zawartość zamówienia i pobiera towar, skanując wszystkie pozycje w danej „przegródce”. Gdy weryfikacja przebiegnie pomyślnie, pracownik drukuje odpowiednie dokumenty i przechodzi do pakowania zamówienia.

Jest to najprostsza wersja obsługi zamówień wielopozycyjnych. Wymaga ona jedynie regału lub stołu, etykiet i naszego systemu magazynowego WMS

 

  1. Sygnalizacja wizualna

Możemy jeszcze bardziej uprościć tę metodę i dodatkowo przyspieszyć proces kompletacji zamówień wprowadzając dodatkowe sygnalizatory świetlne.

Po zeskanowaniu przez magazyniera towaru podświetla się lokacja, w której należy go umieścić. Magazynier potwierdza odłożenie towaru, wciskając przycisk znajdujący się obok źródła światła.

  1. Automatyczne sortery

Kolejnym krokiem automatyzacji procesów związanymi z kompletacją zamówień jest wprowadzenie sorterów. Magazynier odkłada na linię zebrane towary, a one za pośrednictwem taśmociągu trafiają do sortera. Są tam one automatycznie skanowane i rozdzielane na poszczególne zamówienia.

System WMS by Ekspert

Jeżeli jesteś zainteresowany systemem magazynowym, który spełnia wszystkie wymagania firm e-commerce, koniecznie pobierz e-book z większą ilością informacji o tym systemie. Wystarczy kliknąć link poniżej.

 

 POBIERZ EBOOK