Sprzedaż kanałami tradycyjnymi zaczyna być w obecnych czasach już niewystarczająca. Coraz więcej klientów oczekuje, że ich ulubione produkty będą dostępne także w sklepach internetowych.

Powszechność dostępu do Internetu i ostatnie wydarzenia na świecie sprawiły, że zakupy online zagościły na dobre w nawykach wielu osób. W Internecie można kupić dosłownie wszystko. Począwszy od artykułów spożywczych, poprzez ubrania, sprzęt AGD, a nawet meble czy maszyny. W Internecie konsumenci sprawdzają opinie, porównują ceny, szukają dodatkowych informacji o produktach. Internauci cenią zakupy w e-sklepach ze względu na wygodę i oszczędność czasu.

Dane z raportów – co mówią fakty?

Jak podają najnowsze raporty rynku e-commerce, aż 87% internautów kupuje online, co oznacza 3% wzrost rok do roku i stanowi aż 15% wzrost do czasów z przed pandemii. Ostatnie czasy znacząco zmieniły zachowania zakupowe Polaków i coraz więcej osób decyduje się na zakupy online.

Wzrosła również częstotliwość zakupów online – 61% e-klientów kupuje już od 2 do 5 razy w miesiącu a 16% ponad 5 razy w miesiącu. Wzrosła także wielkość e-koszyków. Jednorazowe wydatki powyżej 500zł deklaruje obecnie 9% konsumentów, a rok temu było ich zaledwie 2%.

79% konsumentów kupujących w sieci zakupy online uważa za bardziej optymalne niż w tradycyjnych sklepach stacjonarnych.

Sklep internetowy – jakie są korzyści?

Otwarcie sklepu internetowego to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży, poszerzenie bazy klientów oraz wykorzystanie możliwości marketingu internetowego i reklamy. Jest to również skuteczny sposób na stworzenie bardziej bezpośredniego połączenia z klientami, ponieważ można łatwo dostarczać im pomocnych informacji, odpowiadać na ich potrzeby i informować ich na bieżąco o nowych produktach lub usługach. Dzięki sklepowi internetowemu dotrzesz do nieograniczonej ilości klientów, co pomoże rozwijać sprzedaż i zwiększać zyski. Wreszcie, sklep internetowy jest stosunkowo niedrogi (w konfiguracji i utrzymaniu) w stosunku do prowadzania tradycyjnego sklepu, więc możesz zacząć szybko i przy minimalnych kosztach.

Poniżej znajdziesz główne zalety posiadania sklepu internetowego.

  • sprzedaż 24 h na dobę, 365 dni w roku
  • możliwość dotarcia do większej ilości klientów niż w modelu tradycyjnym
  • dostęp do rynku światowego
  • sprzedaż wielokanałowa poprzez BaseLinker (np. Allegro, Amazon, Empik)
  • bogata wiedza o konsumentach – analityka internetowa
  • możliwość ominięcia łańcucha pośredników
  • redukcja kosztów obsługi zamówień w stosunku do tradycyjnego handlu
  • większa jednorazowa sprzedaż, dzięki narzędziom zwiększającym wartość koszyka (np. mechanizm automatycznego wyświetlania produktów komplementarnych)
  • wyższe zyski – przy niższych kosztach ogólnych i szerszym zasięgu
  • niska bariera wejścia na rynek
  • niskie koszty marketingu e-commerce
Dlaczego wolimy zakupy online?

Klienci lubią kupować online, ponieważ jest to wygodny i szybki sposób na zakup produktów i usług. Zdalna transakcja jest wygodna, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu, a także daje możliwość porównania cen różnych produktów i poznania recenzji użytkowników. Dodatkowo, klienci mają dostęp do szerszego wyboru towarów i usług, niż w tradycyjnych sklepach. Wiele sklepów online oferuje także bezpłatną wysyłkę lub zniżki na zakupy powyżej określonej kwoty. Zakupy online są często tańsze, ponieważ sklepy internetowe nie muszą ponosić kosztów wynajmu sklepu i zatrudniania pracowników.

Według raportów e-klienci cenią najbardziej:

e-sklep

Najistotniejsze powody, dla których klienci kupują online:
  • możliwość zrobienia zakupów przez całą dobę
  • oszczędność czasu – nie trzeba krążyć po sklepach
  • nieograniczony czas wyboru
  • wygoda i komfort
  • podpowiedź co inni klienci kupili razem z danym produktem
  • możliwość porównywania konkurencyjnych ofert
  • dostęp do oferty sklepów na całym świecie
  • dostęp do szerszego asortymentu produktów
  • możliwość wyszukiwania towarów wedle ustalonego kryterium
  • opinie klientów o produkcie lub usłudze
  • dostęp do dodatkowych materiałów informacyjnych o produkcie – np. wideo prezentacyjne
  • często oferta online jest atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych
  • dostawa do domu w przypadku dużych gabarytów
  • możliwość odbioru w dowolnym czasie z paczkomatu

Wg raportów konsumenci, którzy robią zakupy online:

e-zakupy

e-Commerce – rynek, na którym warto być!

E-commerce jest obecnie jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie. Rośnie zarówno liczba konsumentów jak i ilość e-sklepów. Internet ma niemal nieograniczony zasięg w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, co pozwala dotrzeć do większej ilości klientów, w tym do klientów zagranicznych. Jak pokazują powyższe dane Polacy coraz chętniej kupują przez Internet i to zarówno w kwestii zakupów B2C i B2B. Jest to ogromny rynek, na którym warto być.

Biorąc pod uwagę aktualne trendy wśród konsumentów warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży przez Internet. Otworzenie i prowadzenie sklepu internetowego nie musi wiązać się z wysokimi kosztami, a może stanowić dodatkowy sposób nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na promocję produktów i lepsze poznanie konsumentów.

Źródła:

  • Omni-commerce. Kupuję wygodnie – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute
  • E-Commerce w Polsce” – Raport Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska